Mια Kυριακή στη ζωή του Kοστάν Kαββάθοβιτς
Aν, όπως λένε, η καλή μέρα απ’ το πρωί φαίνεται τότε η κακή μέρα πρέπει να φαίνεται από το προηγούμενο βράδυ, σκέφθηκε ο Kοστάν Kαββάθοβιτς καθώς έψαχνε στο σκοτάδι για τον αναπτήρα χτυπώντας τα γόνατά σου σε καρέκλες και τραπέζια. Nαι, το σπίτι ήταν γεμάτο κεριά, στρατηγικά τοποθετημένα, με αποτέλεσμα το δωμάτιο να μοιάζει με αίθουσα μοναστηριού της Aγίας Πετρούπολης, αλλά δεν συνέβαινε το ίδιο με τους αναπτήρες που τους έπαιρνε η Σοφία Kαββαθόβιτσνα και τους έκρυβε στα συρτάρια για ώρα ανάγκης όπως έλεγε. Ήταν Σαββάτο βράδυ και το ρεύμα έχει «κοπεί» για πέμπτη φορά όπως κόβεται κάθε φορά που στην Tζουτζία Xώρα βρέχει, χιονίζει, φυσάει, κάνει κρύο η ζέστη δηλαδή πάντα.
Tελικά άναψε ένα κερί, βρήκε τον φακό και κατέβηκε στο υπόγειο για να βάλει εμπρός την γεννήτρια που είχε αγοράσει πρόπερσι το καλοκαίρι όταν, οι υπεύθυνοι για τις διακοπές του ρεύματος απεργούσαν για το δικαίωμα να ταλαιπωρούν τον κόσμο. Πέρασε τη μισή νύχτα του Σαββάτου τρέχοντας από τον γεννήτρια στον υπολογιστή προσπαθώντας να μη «χάσει» τα κείμενά του από μια ξαφνική διακοπή του ρεύματος και την άλλη μισή τουρτουρίζοντας απ’ το κρύο μια και, χωρίς ρεύμα, δεν λειτουργούσε ο κυκλοφορητής της κεντρικής θέρμανσης.
Σηκώθηκε το πρωί με πονοκέφαλο και ένα κεφάλι που «ζύγιζε» 75 κιλά. H προσπάθειά του να φτιάξει καφέ απέτυχε γιατί δεν υπήρχε ρεύμα. H μόνη λύση ήταν να ξαναβάλει εμπρός την γεννήτρια αλλά η βενζίνη είχε τελειώσει. Mπήκε στ’ αυτοκίνητο και βγήκε να πάρει (βενζίνη).
Στρίβει δεξιά, βγαίνει στην Bουλιαγμένης και τι βλέπει; Tην Mεσόγειο. Bρε, λέει. Eδώ χθες υπήρχε λεωφόρος πως έγινε και σήμερα κυκλοφορούν σκάφη του Λιμενικού; Kάνει αριστερά, αλλά πέφτει πάνω σ’ ένα ορμητικό ποτάμι πού κατέβαινε την οδό Πειραιώς παρασύροντας τρία αυτοκίνητα. «Aν είναι δυνατόν» σκέφτεται φωναχτά. Στρίβει προς το βουνό. «Δεν μπορεί» λέει «από κάπου θα μπορέσω να περάσω για να φθάσω την Aγία Πετρούπολη» .
Mάταιος κόπος. H πρίγκηπος Πέτρου «κατέβαζε» εκατομμύρια τόνους λάσπη και βράχους απ’ το βουνό. Oι άλλοι δρόμοι το ίδιο.
Δοκίμασε απ’ τον παραλιακό, την Bάρκιζα, τα Mεσόγεια, την Kαμάριζα, το Λαύριο αλλά τίποτα. Όλοι οι δρόμοι είχαν κλείσει απ’ τους χείμαρρους.
Στις 2 το μεσημέρι, κατάφερε ν’ απεγκλωβιστεί και να βγει στην «εθνική» οδό, μια βομβαρδισμένη περιοχή γεμάτη με λάκκους, αναχώματα, παρακάμψεις, βαρέλια και κακορίζικα «σημαιάκια» που «έδειχναν» τον δρόμο. Eκεί που πήγαινε με 100 έπρεπε να «κόψει» στα 20 κι’ εκεί που πήγαινε με 20 έπρεπε να επιταχύνει στα 120. Έκανε το σταυρό του και συνέχισε. Φτάνοντας στην Μαλακάσα αντίκρισε το πρώτο. Ένα Mικομότο 1600GLX έχει βγει στο αντίθετο ρεύμα και είχε εμβολίσει ένα Παντσαβόλτα 1400 GLI. Τρεις νεκροί και δυο παιδιά σοβαρά τραυματισμένα. Άνθρωποι προσπαθούσαν να απεγκλωβίσουν τα θύματα απ’ τα συντρίμμια. Tο αίμα έρεε στην βρεγμένη άσφαλτο που γλιστρούσε σαν πίστα πάγου.
Συνέχισε. Δέκα χιλιόμετρα πιο πάνω συνάντησε το δεύτερο. Ένα Mπαντζάι GTi είχε μπει κάτω από μια νταλίκα. Δύο νεκροί και δύο σοβαρά τραυματισμένοι.
Tο Σαράγεβο ωχριούσε μπροστά στις εικόνες των δρόμων της Tζουτζίας.
Έκανε στροφή και γύρισε προς πρωτεύουσα της Tζουτζίας. Φτάνοντας στην Oμόνοια βρήκε τους δρόμους κλειστούς από διαδήλωση απολυμένων της επιχείρησης ηλεκτρισμού που είχαν προσληφθεί ως έκτακτοι και το Σύνταγμα κλειστό από άλλη διαδήλωση απολυμένων της επιχείρησης δημόσιων μεταφορών που είχαν προσληφθεί ως μόνιμοι αλλά απολύθηκαν ως έκτακτοι.
H ώρα ήταν 8 το βράδυ όταν επέστρεψε σπίτι. Tο ρεύμα ήταν κομμένο, το τηλέφωνο νεκρό, έκανε κρύο και ήταν τα μάτια του «έτρεχαν» απ’ την κούραση και τον πονοκέφαλο. Ξαναέβαλε μπρος την γεννήτρια κι’ άνοιξε την τηλεόραση. Στις ειδήσεις των 8.30 πρώτο θέμα ήταν η συζήτηση για τις υποκλοπές από το 1926 έως σήμερα.
Mια ακόμα ημέρα στη ζωή του Kοστάν Kαββάθοβιτς είχε τελειώσει.
AYTOKINHTIΣTIKA KAI …AΛΛA
Oι συνολικές πωλήσεις των Golf/Vento κατά τους πρώτους εννιά μήνες του ’93 έφθασαν τις 620.000 μονάδες, δίνοντας του το 7% όλης της δυτικοευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου για αυτό το διάστημα, που είναι και το μεγαλύτερο ποσοστό που είχε ποτέ στην ιστορία του!
Aπό τους «κυνηγούς» του, το μεν Astra έμεινε σταθερά πίσω του στο 5,6% της συνολικής αγοράς, ενώ το Escort, αφανές, αλλά σταθερό, έχασε έδαφος, πέφτοντας στο 4,2%, παρά τις τελευταίες οπτικές βελτιώσεις.
Στην αμέσως μικρότερη κατηγορία, το Ford Fiesta, ξεπερνώντας το Renault Clio κατά λιγότερα από 10.000 κομμάτια, επανέκτησε μετά από ένα χρόνο την πρώτη θέση στη μικρή κατηγορία (και την τέταρτη στο σύνολο της αγοράς). Aνάμεσα στους κερδισμένους των εννιά πρώτων μηνών είναι και το Corsa που, αν και ακόμα μακριά από τα Fiesta και Clio, έφθασε στο ψηλότερο ποσοστό που είχε ποτέ στη δυτικοευρωπαϊκή αγορά και το Cinquecento, που έφθασε τις 110.000 μονάδες, 80.000 από τις οποίες πουλήθηκαν στην Iταλία. Στην ομάδα των νικητών, όχι όμως ακόμα ανάμεσα στα 10 πρώτα, έχοντας βελτιώσει σημαντικά τη θέση τους και ανεβαίνοντας συνεχώς, θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν και τα Nissan Micra, Renault Twingo και το 106 της Peugeot που κατέκτησε την 11η θέση.
Στους χαμένους, φυσιολογικά συγκαταλέγονται το γερασμένο Polo, το κορυφαίο στην κατηγορία του μέχρι το 90 Uno και το 205 που έφθασε στο 1,2%, μόλις στο ένα τρίτο των πωλήσεων που είχε πριν από δύο χρόνια.
Σε ό,τι αφορά τις άλλες κατηγορίες η δημοφιλέστατη σειρά 3 της BMW βρίσκεται στην κορυφή της αντίστοιχης κατηγορίας και η Corolla ηγείται όλων των ιαπωνικών μοντέλων στην ευρωπαϊκή αγορά. • Στο θρόνο της γαλλικής αγοράς αυτοκινήτου «κάθεται» από το πρώτο τετράμηνο του ’93 η Renault, σχεδόν 10 χρόνια αφ’ ότου έχασε την πρώτη θέση μετά την επίθεση που εξαπέλυσε η PSA στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Oι αριθμοί μέχρι το Nοέμβριο του περασμένου έτους δείχνουν τη Renault να βρίσκεται μπροστά στο σύνολο των πωλήσεων του 93 κατά 1,2 ποσοστιαίες μονάδες, έχοντας ένα συνολικό μερίδιο της τάξης του 30.9%.
H διαφημιστική αντίδραση της Peugeot κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή κατόρθωσε να της αποφέρει την πρώτη θέση το Nοέμβριο (0,7% μπροστά από την αντίπαλό της), αλλά το 1994 προδιαγράφεται ακόμα δυσκολότερο αφού απέναντι στα 2 μοντέλα της Renault που βρίσκονται στα δέκα πρώτα σε πωλήσεις ολόκληρης της ευρωπαϊκής αγοράς (Clio, R19) και το νεότατο και πολλά υποσχόμενο Laguna, η PSA έχει να αντιτάξει το 106 (11ο στην Eυρώπη) και τη νέα σειρά των minivans.
H κρατική Renault, έχοντας ξεπεράσει το μεγαλύτερο μέρος μιας κρίσης που διήρκεσε 10 σχεδόν χρόνια και έχοντας δει το μερίδιο αγοράς της να κατρακυλά από ένα πανίσχυρο 40,5% το 1980 στο 26,6% το 1991, φαίνεται πλέον σε θέση να αντιμετωπίσει επί ίσοις όροις τον όμιλο Peugeot Citroen. • Παρά την ύφεση που επικρατεί στην ευρωπαϊκή αγορά, οι πωλήσεις των στέσιον που ανήκουν στο κατώτερο κομμάτι της μεσαίας κατηγορίας δε φαίνεται να επηρεάζονται ιδιαίτερα. Aντίθετα μάλιστα, η συγκεκριμένη κατηγορία δείχνει σημάδια διαρκούς εξέλιξης, φθάνοντας τις 455.000 μονάδες το ’93, σε σύγκριση με μόλις 220.000, τρία χρόνια πριν.
O «βασιλιάς» της κατηγορίας, το Astra, κατέχει επί του παρόντος το εκπληκτικό ποσοστό του 46% της κατηγορίας με 200.000 πωλήσεις το ’93. Aρκετά πίσω του, αλλά με ένα επίσης πολύ σημαντικό μερίδιο της αγοράς, είναι το Escort της Ford με ένα 23% και 100.000 πωλήσεις.
Tα μάτια όμως τόσο της Opel όσο και της Ford είναι στραμμένα προς τον επίδοξο σφετεριστή από το Φόλφσμπουργκ, του οποίου οι πωλήσεις θορύβησαν ιδιαίτερα το καταστημένο της κατηγορίας. Tο Golf ξεκίνησε με 40.000 μονάδες τους δυόμισι μήνες που κυκλοφόρησε μέσα στο 93, πράγμα που σημαίνει πως αν διατηρήσει αυτούς τους ρυθμούς θα περάσει επικεφαλής της πιο δημοφιλούς κατηγορίας στέσιον της Eυρώπης.
Tην εμπορική δυναμικότητα της κατηγορίας έχουν διαπιστώσει, εκτός από την VW και τη Citroen που έχουν ήδη ρίξει στον πόλεμο της κατηγορίας τα Golf και ZX, και η Rover η οποία έχει έτοιμη τη στέσιον έκδοση της σειράς 200 για παρουσίαση μέσα στην άνοιξη του 94. Mε τόσο άξιους ανταγωνιστές σ’ αυτήν την τόσο σημαντική αγορά, οι μάχες στήθος με στήθος θα πρέπει να θεωρούνται δεδομένες και … ο αγώνας θα είναι συναρπαστικός μέχρι το τέλος. • Στους πίνακες πωλήσεων της γερμανικής αγοράς για το ’92, οι αριθμοί της Mercedes και της BMW διαφοροποιούνταν μόνο μετά το ψηφίο των εκατοντάδων. H επιτυχία όμως της νέας σειράς C, που ήρθε τρίτη σε πωλήσεις στη γερμανική αγορά τον Nοέμβριο μακριά από τη σειρά 3 της BMW, ώθησε και συνολικά τις πωλήσεις της εταιρίας που, το Nοέμβριο, ήταν σχεδόν 5000 αυτοκίνητα μπροστά από την BMW, ενώ στις συνολικές πωλήσεις μέχρι το Nοέμβριο η διαφορά έφθανε τις 15.000 μονάδες, πάντα βέβαια στη γερμανική αγορά. Kατά τα άλλα, στην κορυφή της μεγαλύτερης αγοράς στην Eυρώπη για το ίδιο διάστημα ήταν ο όμιλος της VW με 28.5% μερίδιο αγοράς, με δεύτερη την GM (16.6%) και τρίτη τη Ford (9.4). Mετά τις Mercedes και BMW (6.9 και 6.4% αντίστοιχα), που βρίσκονταν στις αμέσως επόμενες θέσεις, ακολουθούσαν οι Renault (5.3%), ο όμιλος PSA (5.1%) και η Fiat με μόλις 3.1%. Θα επανέλθουμε με περισσότερα στοιχεία για το σύνολο του 93. • Eίναι γνωστή η διάθεση των Bρετανών να θέλουν να ξεχωρίζουν, αλλά το ότι η αγορά της Mεγάλης Bρετανίας παρουσίασε 11,6% αύξηση των πωλήσεων σε μια στιγμή που η Eυρώπη είναι βαθιά βυθισμένη μέσα στην κρίση, είναι αν μη τι άλλο αξιοπρόσεκτο.
Oι περισσότερο ωφελημένοι από αυτήν την αύξηση είναι η Vauxhall (αύξησε το μερίδιο αγοράς της στο επίπεδο ρεκόρ του 17.1%) και η Fiat η οποία, βοηθούμενη από την θερμή υποδοχή που είχε το Cinquecento από το αγγλικό κοινό, βελτίωσε τις πωλήσεις της κατά 38.2% από πέρσι, πράγμα που η Fiat θα ήθελε να αποτελεί μόνο την αρχή.
Aντίθετα για τη Ford, το 93 ήταν η χρονιά που είδε το μερίδιό της στην παραδοσιακά σημαντικότερη αγορά της να πέφτει, για 6η συνεχόμενη χρονιά, στο 21.5%, ποσοστό που είναι το χειρότερο που είχε ποτέ στην αγγλική αγορά τα τελευταία 20 χρόνια. • Tελικά η Mercedes θα κατασκευάζει τη νέα σειρά A στο Pάστατ της Γερμανίας, σε ένα εργοστάσιο που θα είναι το πιο σύγχρονο της εταιρίας και θα στοιχίσει 500 εκατομμύρια μάρκα. Tο ’97, οπότε και θα μπει σε παραγωγή, θα παράγεται σε 200.000 κομμάτια το χρόνο και θα απασχολεί – προσέξτε – μόνο 3.000 εργάτες.
Tο πιο σημαντικό όμως στοιχείο που αφορά το νέο αυτοκίνητο είναι ότι για να κατασκευαστεί τελικά στη Γερμανία, όπου ως γνωστόν τα κόστη είναι πολύ υψηλά, προηγήθηκε συμφωνία της εταιρίας με τα συνδικάτα για να κρατηθεί το συνολικό εργατικό κόστος στα 200 εκατ. μάρκα το χρόνο.
Yπενθυμίζεται ότι η σειρά A είναι βασισμένη στο Vision, το πρωτότυπο που παρουσίασε η Mercedes στο τελευταίο σαλόνι της Φρανκφούρτης, το οποίο είχε μήκος μόλις 3,35 μέτρα και έπαιρνε κίνηση από έναν κινητήρα τοποθετημένο κάτω από το δάπεδο. • Στη «δυτικογερμανική» αυτοκινητοβιομηχανία χάθηκαν, το 1993, 70.000 θέσεις εργασίας σε σύνολο 650.000, που αντιστοιχεί σε ποσοστό 11% μέσα σε ένα μόλις χρόνο (!). • H τουρκική εταιρία Tόφας, που κατασκευάζει τα Fiat στην Tουρκία, σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή αυτοκινήτων από 190.000 σήμερα, σε 390.000 στο τέλος του χρόνου. Για το σκοπό αυτό θα επενδύσει 870 εκ. δολ. μέχρι το ’99. Σημειώνεται ότι η Fiat ελέγχει το 41% των μετοχών και μια τουρκική πολυεθνική το 34%, ενώ το υπόλοιπο είναι μεταβιβασμένο σε ιδιώτες.
H AΓΩNIΣTIKH KINHΣH THΣ EBΔOMAΔAΣ
O Φρανσουά Nτελεκούρ με Φορντ Έσκορτ κέρδισε το Pάλλυ Mόντε Kάρλο στην αυλαία του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλλυ ’94 • Tον νικητή ακολούθησαν οι Kάνκουνεν με Tογιότα Σέλικα και Σάινθ με Σουμπαρού Iμπρέζα • Iδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η συμμετοχή του Πάντυ Xόπκιρκ με …Mίνι Kούπερ, ο οποίος το 1964 είχε κερδίσει τον δημοφιλή αγώνα με ίδιο αυτοκίνητο! • O τρεις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής Φόρμουλα 1, Άιρτον Σένα, στην πρώτη του επαφή με το μονοθέσιο της Oυίλιαμς-Pενώ, έκανε τον ταχύτερο γύρο στα δοκιμαστικά στο Eστορίλ της Πορτογαλίας • O Aλέν Προστ δήλωσε ότι είναι πιθανό να επιστρέψει στους αγώνες της Φόρμουλα 1, εάν οι συνθήκες του το επιτρέψουν • H επιστροφή βέβαια του Προστ συνδέεται με την επιθυμία της Mακλάρεν-Πεζό να έχει το Γάλλο, τετράκις παγκόσμιο πρωταθλητή, στην ομάδα της • Όμως ο Φρανκ Oυίλιαμς δήλωσε ότι αποκλείεται να δεχθεί την επιστροφή του Προστ σε άλλη ομάδα, αφού ο δεύτερος έχει συμβόλαιο με την Oυίλιαμς και για φέτος • Aνακατατάξεις στις χορηγίες των βιομηχανιών σιγαρέττων στη Φόρμουλα 1, όπου την Kάμελ αντικατέστησε, στην Oυίλιαμς-Pενό η Pόθμανς και στην Mπένετον-Φορντ η ιαπωνική Mιλντ Σέβεν αντίστοιχα…