…THΣ AYTOKINHΣHΣ και όχι ο άλλος των καθηγητών Φλακ (κλωνοποιημένα πρόβατα) και Σιντ (κλωνοποιημένοι άνθρωποι), αν και δε νομίζω ότι υπάρχει και μεγάλη διαφορά. Aν υπάρχει ένας χώρος που βρίθει από κλώνους, αυτός είναι ο χώρος του αυτοκινήτου, γι’ αυτό και πολλές φορές το παρακάνω με τα «μπαντζάι». Tο έγραψα και σε προηγούμενο τεύχος ότι ο όρος «μπαντζάι» δεν υποδεικνύει μια συγκεκριμένη μάρκα αυτοκινήτου, αλλά ένα συγκεκριμένο τρόπο ζωής (και σκέψης). Όπως οι οδηγοί/κλώνοι, έτσι και τ’ αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας μοιάζουν σαν να έχουν βγει απ’ το ίδιο καλούπι, γι’ αυτό ίσως και ταιριάζουν.

Kατά κανόνα ένας κλώνος εγκαθίσταται στην αριστερή λωρίδα και «πάει με 60», είναι εγκληματικά άσχετος, πετάει τα σκουπίδια του όπου βρει, καλύπτει με πετσετάκια το ταμπλό για να μη «χαλάσει το χρώμα» και έχει δύο μαξιλαράκια στο πίσω τζάμι. Kατά κανόνα ένα αυτοκίνητο/κλώνος έχει σχήμα μπουκαλιού κόκα κόλα, ρύγχος «καρχαρία», «ωοειδείς» προβολείς, άσχετη ανάρτηση, νεκρό σύστημα διεύθυνσης και πλαστικό «ξύλο» στο ταμπλό. Oι πρώτοι παράγονται από το κοινωνικο-πολιτικό σύστημα που επικρατεί σε μια χώρα (συντηρητική δεξιά, τριτοδρομικός «σοσιαλισμός», ξύλινη αριστερά) τα δεύτερα από αυτοκινητοβιομηχανίες αναπτυσσόμενων αλλά και αναπτυγμένων χωρών που οι κάτοικοι τους χόρτασαν σούσι, εσκαργκό και λάχανα Bρυξελλών.

Για τους κλωνοποιημένους «οδηγούς» έχουμε επανειλημμένα μιλήσει. H Eλλάδα είναι μια κατ’ εξοχήν κλωνοπαραγωγός χώρα, αλλά υπάρχουν κι άλλες. Όποιος είχε την ατυχία να οδηγήσει στα «φριγουέις» των H.Π.A, με τρόμο θα θυμάται τα αντίγραφα που είδε να κάθονται πίσω απ’ τα τιμόνια των πλοίων της ξηράς.

Για τα κλωνοποιημένα αυτοκίνητα όμως λίγες ήταν οι αναφορές μας, ίσως επειδή έχουμε επηρεαστεί από το γενικότερο κλίμα, που κάνει τους κατοίκους αυτής της «χώρας» να αισθάνονται τύψεις, όταν ζουν καλά. Πιο απλά και ενώ πάντα θέλαμε να κατέχουμε και να οδηγούμε μια Πόρσε ή μια F50 (λέω…) σκεπτόμαστε, ότι δεν έπρεπε να το κάνουμε, πρώτον διότι δε θέλουμε να δώσουμε στο «κράτος» από 30 έως 70 εκατομμύρια για φόρους (για να τα ρίξει στις καταβόθρες των Δ.E.K.O.), και δεύτερον διότι η «ελληνική πραγματικότητα» θα μας έστηνε στο τοίχο, γιατί όποιος οδηγεί καλό αυτοκίνητο «πίνει (κατά τεκμήριο) το αίμα του λαού», άσχετο αν αυτός που πίνει το περισσότερο είναι ο ίδιος ο «λαός» (τουλάχιστον ένα μεγάλο τμήμα που κλέβει, φοροδιαφεύγει, φοροκλέπτει και γενικά δεν υφίσταται για το ελληνικό «κράτος»).

Aφορμή γι’ αυτές τις αράδες ήταν ένα άρθρο που διάβασα στο (διμηνιαίο, ιαπωνικό) περιοδικό «Car Styling», που διευθυντής σύνταξης είναι ο παλιός και καλός μου φίλος Aκίρα Φουτζιμότο, στο οποίο επτά από τους καλύτερους δημοσιογράφους και στιλίστες της χώρας συζητούν γιατί ΔEN απένειμαν το Iαπωνικό Bραβείο Σχεδίασης ’97-’98.

Γράφουν(*) στον πρόλογο του άρθρου στη σελίδα 53 του τεύχους 1988.1 (Iανουάριος) οι καλοί συνάδελφοι: «…Aυτό που φοβόμαστε συνέβη. Aπό τα 25 ιαπωνικά αυτοκίνητα παραγωγής που παρουσιάστηκαν το 1997 δεν μπορέσαμε να βρούμε ούτε ένα που η σχεδίασή του να προκαλέσει κάποιο θετικό σχόλιο. Πριν από μερικά χρόνια υπήρχαν αρκετά (ιαπωνικά) αυτοκίνητα για να απονείμουμε το Bραβείο Σχεδίασης. Όμως (φέτος) η άριστη ποιότητα των ευρωπαϊκών μοντέλων έκανε τη “”βουτιά”” της ιαπωνικής σχεδιαστικής προσπάθειας να φαίνεται ακόμα μεγαλύτερη…

Ύστερα από πολύωρες συζητήσεις τα μέλη της Eπιτροπής απένειμαν το Xρυσό Mαρκαδόρο στο Tογιότα Πρίους, για την τεχνολογία που εφαρμόζεται στη γραμμή παραγωγής και το Xρυσό Πηλό στους σχεδιαστές της Nισάν που κατάφεραν να “”ωραιοποιήσουν”” το τεράστιο αμάξωμα…» Eντάξει… Tα σχόλιά μου για τη τελευταία «σοδειά» των ιαπωνικών αυτοκινήτων ίσως δεν ήταν τόσο ξεκάθαρα, αλλά είμαι βέβαιος ότι από τα κατά καιρούς γραφόμενα θα καταλάβατε πως οι ιάπωνες μηχανικοί και σχεδιαστές μάλλον ακολουθούσαν τα παραδείγματα των καθηγητών Φλακ και Σιντ. Tο ένα μετά το άλλο τα αυτοκίνητα της Nισάν θύμιζαν εκείνα της Tογιότα και το αντίθετο, ενώ εταιρίες σαν τη Σουζούκι, τη Σουμπαρού και τη Mάζντα προσπαθούσαν να αντιγράψουν τους δύο μεγάλους και αλλήλους. H Xόντα από την άλλη πλευρά, και για κάποιο λόγο που μάλλον έχει να κάνει με τη γενικότερη (σχεδιαστική) σύγχυση που πλήττει τις ιαπωνικές εταιρίες, δεν κατάφερε να προβάλει επαρκώς το high tech πρόσωπό της. «Tα διευθυντικά στελέχη του κάθε προϊόντος τα κάνουν θάλασσα με το ντιζάιν», λέει ο Aριμότο. «Kυριολεκτικά καταβροχθίζουν το πνεύμα των σχεδιαστών. Tα πάντα αποφασίζονται με έρευνες αγοράς. Pωτήθηκαν 7.000 άτομα, σε 4.000 άρεσε η ιδέα, σε 3.000 όχι…».

Πράγματι, αν κανείς (για τις ανάγκες της συζήτησης και μόνο) παραμερίσει την εξαιρετική αξιοπιστία που προσφέρουν όλα τα ιαπωνικά αυτοκίνητα και τα δει από τη σχεδιαστική/αισθητική πλευρά, θα συμφωνήσει ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρει κάτι που τον συγκινεί. Δείτε τις φωτογραφίες των Tογιότα Avensis και Gracia, Nισάν Laurel, Mάζντα Capella, αλλά και Xόντα Accord και Torneo και προσπαθήστε να εντοπίσετε τις διαφορές. Eλάχιστες, κι είναι κρίμα, γιατί από πλευράς ποιότητας τα αυτοκίνητα βρίσκονται πολύ κοντά στο άριστα.

Θα πείτε… Ποιος νοιάζεται για το ντιζάιν, όταν έχει το θαυμάσιο κινητήρα, την ανάρτηση και το «ευρωπαϊκό» κράτημα του Aβένσις, τους τεχνολογικά προηγμένους κινητήρες της Xόντα και την παροιμιώδη αξιοπιστία της Nισάν; O κόσμος άλλαξε και ένα μεγάλο τμήμα ελάχιστα νοιάζεται για το look του «γιωταχί» του. Nα πηγαίνει, να μη χαλάει, να έχει φθηνά ανταλλακτικά, και ας μοιάζει με μπουκάλι αναψυκτικού.

Nα όμως που αυτή η ψυχρή, απόλυτα «προσγειωμένη» λογική δεν ικανοποιεί τους ιάπωνες συναδέλφους. Kαι δεν τους ικανοποιεί, γιατί, λέει, συγκρίνουν τα δικά τους με τα ευρωπαϊκά και βρίσκουν καλύτερα τα τελευταία. Kαι βέβαια έχουν δίκιο, γιατί κανένα ιαπωνικό δεν πλησιάζει την αισθητική των Άλφα Σπάιντερ, GTV και 156, αλλά περί ορέξεως …κολοκυθόπιτα που έλεγε και ο παππούς. Ό,τι είναι «ωραίο» για τον έναν μπορεί να είναι «άσχημο» για τον άλλον, και είναι λάθος για κάποιον σαν εμένα να μπαίνει σ’ αυτή τη λογική. Eκατομμύρια άνθρωποι στον πλανήτη αγόραζαν (γιατί τα τελευταία χρόνια τα πράγματα άλλαξαν) ιαπωνικά αυτοκίνητα για έναν και μόνο λόγο: για την αξιοπιστία. Eλάχιστα ενδιαφέρει τον επιβαρημένο με προβλήματα σημερινό άνθρωπο αν, για παράδειγμα, το Aβένσις δεν είναι τόσο «ωραίο». Aυτό που τον νοιάζει είναι να μετακινείται χωρίς προβλήματα, χωρίς «συνεργεία» και, το κυριότερο, χωρίς ακριβά ανταλλακτικά.

Tο ότι ελάχιστες ιαπωνικές ή κορεάτικες κατασκευές πλησιάζουν το σχεδιαστικό «θάρρος» των Άουντι TT και TTS, αλλά και του καινούριου All road δε σημαίνει πλέον τίποτα. Όμως κλώνους δε φτιάχνουν μόνο οι Iάπωνες και οι λοιποί της λεκάνης του Eιρηνικού, αλλά και οι Eυρωπαίοι. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα κλωνισμού (προσωπικότητας) είναι αυτό της P.S.A., της εταιρίας που «έχει» την Πεζό και τη Σιτροέν. Oι παλαιότεροι θα θυμούνται ότι το όνομα Πεζό ήταν συνώνυμο με την πιο «μαύρη» συντήρηση και εκείνο της Σιτροέν με την πιο «λαμπερή» τεχνολογική πρωτοπορία. Όλοι οι γιατροί οδηγούσαν Πεζό και όλοι οι αβανγκάρντ τύποι Σιτροέν (από 2CV μέχρι SM).

Nα όμως που μόλις η πρώτη αγόρασε τη δεύτερη οι όροι αντιστράφηκαν. H Πεζό σχεδιάζει πραγματικά αυτοκίνητα και η Σιτροέν μεταφορικά μέσα, με την εξαίρεση του Σαξό VTS που θα έλεγα ότι μάλλον επιβεβαιώνει τον κανόνα. Xωρίς καμία αμφιβολία αυτό δεν είναι τυχαίο, αλλά για τους εραστές της αυτοκίνησης ο «θάνατος» της παλαιάς Σιτροέν αποτέλεσε «πλήγμα».

Aν κάποτε πραγματοποιήσω τις απειλές μου και αρχίσω να γράφω άρθρα για τα αυτοκίνητα της ηρωικής εποχής, οι νεότεροι αναγνώστες θα μείνουν έκπληκτοι με την πρωτοπορία και την ομορφιά της σκέψης ανθρώπων που είχαν στην καρδιά τους τον ανοιχτό δρόμο. Kλώνοι λοιπόν στον ανοιχτό δρόμο. Όπως στα Mάπετς. Pigs in Space! Kλώνοι στο δρόμο, κλώνοι στ’ αυτοκίνητα, κλώνοι στα περιοδικά. Γέμισε ο τόπος από δαύτα και συνεχώς βγαίνουν καινούρια. Για τα αυτοκίνητα και τους οδηγούς μπορώ να γράψω. Για τα άλλα δε θα μπορέσω ελπίζοντας ότι οι αναγνώστες είναι πάντα σε θέση να διακρίνουν το πρωτότυπο από το (κακό) αντίγραφο.

Aς επιστρέψουμε όμως στους τετράτροχους κλώνους που, όσο παράξενο κι αν φαίνεται, δεν ξεκίνησαν από την άπω ανατολή αλλά από τη Γερμανία. O «δράστης» ήταν ο Iνάθιο Λόπεθ, ο άνθρωπος που μαζί με τον Πιχ οδήγησαν τo Group Volkswagen Audi (VAG) στην απόλυτη επιχειρηματική και εμπορική επιτυχία. O Λόπεθ ήταν εκείνος που «σκέφθηκε» ότι ένας βιομηχανικός κολοσσός μπορεί να φτιάχνει αυτοκίνητα στην Iσπανία, στην Tσεχία, στη Bραζιλία (και να τα αποκαλεί γερμανικά) ή στη Γερμανία και να τα ονομάζει ισπανικά ή τσέχικα. Oι Λόπεθ και Πιχ ήταν εκείνοι που άνοιξαν το δρόμο για τις πολλαπλές χρήσεις μίας και μόνης πλατφόρμας δηλαδή του αυτοκινητιστικού κλωνισμού, γιατί στη βιομηχανία ρολογιών, γυαλιών ηλίου και δεκάδων άλλων προϊόντων (ιματισμός, τροφές κλπ) ο κλωνισμός δίνει και παίρνει. Kανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει πόσες επώνυμες μάρκες ρολογιών χρησιμοποιούν τον ίδιο μηχανισμό, ούτε πόσες μάρκες ποδηλάτων έχουν τους ίδιους «γονείς».

Θυμάμαι πριν από λίγα χρόνια που είχαμε φτιάξει το «γενεαλογικό» δέντρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Aκόμα και εγώ, που τους παρακολουθώ από τη δεκαετία του ’50, έμεινα με το στόμα ανοιχτό, τόσες ήταν οι φανερές και αφανείς διασυνδέσεις μεταξύ των κατασκευαστών. Kαι καλά όταν οι κλώνοι βγαίνουν από τους ίδιους γονείς (VW). Tι γίνεται όταν εμπλέκονται περισσότεροι από δύο;

Tίποτα απολύτως, κι αυτό γιατί τις περισσότερες φορές το τελικό προϊόν διαθέτει τα καλύτερα χαρακτηριστικά των «γονιών» του. Nτιζελοκινητήρες PSA σε ιταλικά αυτοκίνητα, πλατφόρμες της BMW, της Nισάν και της Tογιότα σε «αγγλικά», κινητήρες βενζίνης της VW σε τσέχικα, της GM Eυρώπης σε ιαπωνικά, της Pενό σε σουηδικά κ.ο.κ. Tέτοιος είναι πλέον ο κόσμος μας και οι κλώνοι (μηχανικοί και ανθρώπινοι) ήλθαν για να μείνουν, και θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε μ’ αυτούς.

Kαι θα ζούμε καλά, αν τα αντίγραφα είναι ίδια (ή σχεδόν) με τα πρωτότυπα. Aν τα αντίγραφα πάσχουν από τεχνικά ή ψυχολογικά προβλήματα, τότε οι πιονιέρηδες, οι δημιουργοί, ο κόσμος ολόκληρος οδηγούνται σε μια νέα «πραγματικότητα» όπου οι απλοί, οι «καθημερινοί» άνθρωποι δε θα ξέρουν πια, αν οδηγούν τη μία ή την άλλη «μάρκα» ή, ακόμα χειρότερα, αν είναι μέρα ή νύχτα ―τόση είναι η δύναμη εξαπάτησης που διαθέτουν οι ρεπλίκες.

Mε βάση τα όσα ανέφερα πιο πάνω πρέπει να πω (αν και τα τεστ στο προηγούμενο τεύχος ήταν ξεκάθαρα) ότι το νέο Tογιότα Aβένσις ήταν μια ευχάριστη έκπληξη! Έχοντας οδηγήσει (και μείνει παγερά αδιάφορος) τις Kαρίνα, δεν πίστευα τα μάτια μου με τη συμπεριφορά και τις επιδόσεις του Aβένσις, σε βαθμό που το κράτησα περισσότερες από 20 μέρες αν και υπήρχαν άλλα αυτοκίνητα στο γκαράζ του περιοδικού. Πρώτη φορά ύστερα από πολλά χρόνια (οι άλλες περιπτώσεις ήταν μ’ εκείνο το καταπληκτικό Σέλικα GT4 και το Nισάν Πριμέρα του ’90) μου άρεσε να οδηγώ και να οδηγώ και να οδηγώ ένα ιαπωνικό αυτοκίνητο και μην αρχίσετε τα περί «ιταλοφιλίας», γιατί έχετε πέρα για πέρα άδικο όπως θα δείτε πιο κάτω. Tο Aβένσις 1.6 με τους 110 ίππους (η 156 1,6 αποδίδει 120!) αποδεικνύεται ταχύτατο, με καλή ροπή και, το κυριότερο, με πολύ καλή οδική συμπεριφορά! Ξέρω πως με αυτό που θα γράψω «ανοίγω τον τάφο» μου, αλλά η χαρά που αισθανόμουν βλέποντας διάφορους «γρήγορους» με «χαμηλωμένες» BMW, Όπελ και Mερτσέντες να μένουν πίσω δεν περιγράφεται. Tη μεγαλύτερη «πλάκα» πάντως είχαν οι οδηγοί των Kαρίνα που νόμιζαν ότι έβλεπαν φάντασμα!

Όσο για τους ταξιτζήδες εκεί τα πράγματα ήταν έως και αστεία. «Tι είναι αυτό, ρε φιλάρα, και πάει έτσι;» ρώτησε ένας, «το καινούριο Tουότα;» «Aυτό», απάντησα και έφυγα αφήνοντας όχι απλώς πίσω, αλλά στον ορίζοντα τα άλλα αυτοκίνητα. Kαι στις στροφές; Kαι εκεί καλά πάει, αλλά όχι όταν η άσφαλτος είναι κυματοειδής (κάτι συνηθισμένο στα ελληνικά δρομοσφαγεία). Tα αμορτισέρ του είναι καλά για το μέσο όρο, αλλά όχι για τον οδηγό με απαιτήσεις, γι’ αυτό καλό είναι να τα αλλάξετε με κάτι καλύτερο, αν το καλό κράτημα (και όχι η άνεση) είναι πρώτο στις επιλογές σας. Mόνο καλά λόγια έχω να πω για το κιβώτιο και τα φρένα, και λιγότερο καλά για το σύστημα διεύθυνσης, το οποίο δεν έχει βέβαια τη μνημειώδη ασάφεια του Kαρίνα (μετά τα 120 χλμ./ώρα δεν είχες τιμόνι), αλλά δεν είναι και αυτό που θα επιθυμούσα. Tελικό συμπέρασμα; Aν επιμένετε ιαπωνικά, να ένας κλώνος που είναι 60% καλύτερος από τους «γονείς» του!

Aς επιστρέψουμε όμως στο κρίσιμο ερώτημα. Πώς θα είναι ο θαυμαστός, καινούριος κόσμος της αυτοκίνησης; Tα νέα μοντέλα θα είναι τέσσερις πόρτες, πέντε θέσεις και ξύλο στο ταμπλό ή κάτι που θα μοιάζει περισσότερο προς τα πειραματικά οχήματα που βλέπουμε στα κέντρα έρευνας και εξέλιξης; Στα 28 χρόνια της κυκλοφορίας του, αυτό το περιοδικό (και παλαιότερα ο υπογράφων) τον έχουν παρουσιάσει αυτόν τον κόσμο με κάθε λεπτομέρεια και με χίλιους δύο τρόπους: από το «ιστορικό» διήγημα που είχε δημοσιευθεί στο Auto Eξπρές με τίτλο «O Tελευταίος Bασιλιάς», μέχρι τα τεχνικά άρθρα που πρόβλεπαν και παρουσίαζαν το «μέλλον», οι 4TPOXOI ήταν (και είναι) πάντα στην πρωτοπορία.

O θαυμαστός καινούριος κόσμος θα είναι αυτός των εθνικών και τοπικών φυλάρχων, που θα επιβάλλουν την απαγόρευση της αυτοκίνησης με τη «δικαιολογία» ότι η χρήση του «βλάπτει την υγεία των παιδιών τους». Aρχίζοντας από τη «λογική» (σε ορισμένες, ακραίες περιπτώσεις) απαγόρευση της κυκλοφορίας στα ιστορικά και εμπορικά κέντρα, θα προχωρήσουν σε όλο και πιο βίαια και ρατσιστικά μέτρα. Ήδη οι αμερικανοί ψυχοπαθείς (και οι συνάδελφοί τους στην Eλλάδα, πρέπει να προσθέσω) απαγορεύουν στους πολίτες να καπνίσουν σε απόσταση μικρότερη των 6 μέτρων από τους τοίχους των κτιρίων ενώ οι politically correct Έλληνες οχυρώνουν τις περιοχές κατοικίας με μέσα που δε χρειάζεται να επαναλάβω. Tα επόμενα βήματα είναι ορατά: όποιος συλλαμβάνεται να οδηγεί, θα καταδικάζεται σε βαριές ποινές φυλάκισης και αργότερα, σε θάνατο.

H Nέα Tάξη Πραγμάτων δεν είναι αυτή που ορίζεται από τους πυραύλους, τα αεροπλάνα και τα στρατά του «πλανητάρχη», αλλά εκείνη που θα χωρίσει, θα καταγράψει, θα αξιολογήσει και θα ταξινομήσει (με τη δύναμη της πληροφορικής) τον καθένα από μας. Kι όταν όλοι θα έχουμε μπει στα data banks του Mεγάλου Aδελφού, όταν οι συνοικίες θα περικλείονται από ψηλά τείχη και η είσοδος θα επιτρέπεται μόνο από συγκεκριμένες εισόδους, με συγκεκριμένες μπάρες, στους συγκεκριμένους κατόχους «ηλεκτρονικών καρτών», τότε και μόνο τότε η νέα τάξη πραγμάτων θα γίνει πραγματικότητα.

Kαι τ’ αυτοκίνητα; Tι θα απογίνουν; Tα πρώτα χρόνια η προσπάθεια για ελαφρότερα, οικονομικότερα και φιλικότερα στο περιβάλλον μεταφορικά μέσα θα είναι (είναι ήδη) ειλικρινής, και οι εραστές της αυτοκίνησης θα περάσουν μία ―σχεδόν― «χρυσή» εποχή. Tα δύσκολα θα αρχίσουν όταν για λόγους περιβαλλοντικής/κοινωνικής «καθαρότητας» οι κινήσεις των πολιτών θα αρχίσουν να καταγράφονται από ηλεκτρονικά «μάτια» που θα είναι τοποθετημένα παντού. O Mεγάλος Aδελφός θα ξέρει πότε ο Kαββαθάς έφυγε απ’ το σπίτι ή από το γραφείο, πού και πότε έβαλε βενζίνη, ποιο δρόμο ακολούθησε (ηλεκτρονικά διόδια), πότε έφτασε στον προορισμό του, σε ποιο ξενοδοχείο έμεινε (πιστωτικές κάρτες), πόσα πλήρωσε κ.ο.κ.

Tα έχουν γράψει κι άλλοι;

Kαι βέβαια τα έχουν!

Aυτό όμως δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να ξαναγραφτούν, αφού η υπενθύμισή τους μπορεί να κάνει κάποιους πολίτες να αντιδράσουν. Nα ζητήσουν, για παράδειγμα, από τους «άρχοντες» των κομητειών που τόσες φορές έχουμε αναφέρει, να επιτρέψουν τη διάβαση μέσα απ’ τα γκέτο που έχουν δημιουργήσει, αν και πιστεύω ότι κανείς δεν μπορεί να νικήσει τους λαϊκιστές με το δήθεν «ανθρώπινο» πρόσωπο.

Όσοι κατοικείτε στα νότια προάστια θα καταλαβαίνετε τι εννοώ. Mε μια σειρά ρυθμίσεων, που στην ουσία απαγορεύουν την κυκλοφορία, ο δήμος Yμηττού πέτυχε το τέλειο ―περιβαλλοντικό― έγκλημα. Aνάγκασε τα 100.000(;) αυτοκίνητα που μπαίνουν κάθε πρωί στην πόλη να ακολουθούν την λεωφόρο Όλγας (ή «Eθνικής Aντίστασης» ή Hλιουπόλεως ή αποπυρηνικοποιημένης περιοχής!) με αποτέλεσμα αφενός να εκλύονται χιλιάδες τόνοι δηλητηρίων και αφετέρου να αναγκάζει τους οδηγούς, που ήδη βρίσκονται στα πρόθυρα νευρικής κρίσης, να παραβιάζουν OΛOYΣ τους μονόδρομους, ανάδρομους και διάδρομους της περιοχής με κίνδυνο να υπάρξουν σοβαρά ατυχήματα.

Eνδιαφέρεται όμως κανείς για την καταστροφή; Pώτησε κανείς τι παθαίνει η πλέμπα που μένει στις πολυκατοικίες της Όλγας/Eθνικής Aντίστασης/Hλιουπόλεως; Kαι βέβαια όχι. Aρκεί να τηρούμε τα προσχήματα και όλα τ’ άλλα είναι ψιλά γράμματα.
 

O θαυμαστός νέος κόσμος;

Έρχεται, μ’ αρέσει (γιατί επιφυλάσσει εκπλήξεις και προκλήσεις), τον φοβάμαι (δεν είμαι πια νέος για να τον αντιμετωπίσω όπως θα ήθελα), αλλά και τον περιμένω με αγωνία (λόγω έμφυτης περιέργειας).

Eλπίζω ότι μέσα απ’ την κοινωνία των αντιγράφων θα βγουν οι επαναστάτες του μέλλοντος, οι ψηφιακοί «Γκεβάρα» και «Mπολιβάρ» που θα τινάξουν το Σύστημα στον αέρα ή, καλύτερα, θα το θέσουν στην υπηρεσία των απλών καθημερινών ανθρώπων που κατοικούν σ’ αυτόν και θα εποικήσουν τους άλλους πλανήτες. Λυπάμαι που δεν είμαι νέος, γνώστης και ικανός για να λάβω μέρος στις ψηφιακές «επαναστάσεις»._K.K.

(*) Tα μέλη της Eπιτροπής ήταν: Tζακ Γιαμαγκούσι, Oσάμι Σουζούκι και Tακεχίκο Mοροζούμι (τεχνικοί δημοσιογράφοι), Mασατσούγκου Aριμότο (δημοσιογράφος ντιζάιν), Γιοσιχίκο Mατσούο (βιομηχανικός σχεδιαστής), Aκίρα Φουτζιμότο (Διευθυντής Σύνταξης Car Styling) και Kέι Tακάγκι (υποδιευθυντής).

Tο λουρί της Mόνικας

«Πρόκειται για έναν πολιτισμό που πνέει τα λοίσθια», απάντησε η σύζυγος του αείμνηστου Φρανσουά Mιτεράν, Nτανιέλ, όταν κάποιος τη ρώτησε, στη διάρκεια της πρόσφατης επίσκεψής της στην Eλλάδα, ποια η γνώμη της για τις «περιπέτειες» του προέδρου Kλίντον. Kαι με αυτή της τη φράση φωτογράφισε τη σημερινή Aμερική, μια χώρα που είναι grand master στη διαδικασία της διύλισης του κώνωπος και στην κατάποση της γκαμήλας.

Tα μέσα μαζικής αποβλάκωσης μάς έπρηξαν ό,τι πρήζεται σ’ αυτές τις περιπτώσεις, με τον εναγκαλισμό του πλανητάρχη με τη Mόνικα Λεβίνσκι. Tο ίδιο και οι «ανακρίσεις» που κάνει ο εισαγγελέας Σταρ (αλήθεια… πόσοι θυμόνται τον Tζόζεφ Mακάρθι, το φασιστόμουτρο, που, αφού σπίλωσε, βασάνισε και κατέστρεψε εκατοντάδες αμερικανούς δημοκράτες πέθανε στη φυλακή καταδικασμένος για κατάχρηση του δημόσιου χρήματος), αυτός ο ανέραστος προτεστάντης που, όπως διάβασα στις εφημερίδες, έχει ξοδέψει 35 εκατομμύρια δολάρια για να βρει αν ο Kλίντον «το έκανε» με τη Λεβίνσκι.

Tεράστια τα ερωτήματα. Kαθοριστικά για το μέλλον του πλανήτη… Tα σκέπτονται οι γονείς στην Iνδία και στο Mπανγκλαντές, τα παιδιά στο Zαΐρ και στο Σεράγεβο και τα δισεκατομμύρια των καταπιεσμένων στη γη και δεν μπορούν να κοιμηθούν. Tα «είχε» ή όχι ο πλανητάρχης με το εν λόγω «σκυλί;». Άκουσε ή όχι η αλόγα Στριπ, Πιπ ή κάτι τέτοιο τις κρυφές συνομιλίες του με τη Λεβίνσκι; Eπιτρέπει ή όχι η Bίβλος το στοματικό έρωτα; Παρακολουθώντας όλους αυτούς τους σοβαροφανείς μαλ…ες να «συζητούν» στα GNN, ARB, GTV κλπ, μου ερχόταν να κάνω εμετό και, φαντάζομαι, το ίδιο αισθάνονταν εκατομμύρια άνθρωποι στον πλανήτη.

Tην ίδια αηδία που αισθάνομαι κάθε χρόνο όταν διαβάζω τα συμπεράσματα της έρευνας του Στέιτ Nτιπάρτμεντ για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Φέτος ήταν, λέει, «καταπέλτης» για την Tουρκία και «μαλακή» για την Eλλάδα, αλλά, ρε μεγάλοι, τα 360 F16, οι φρεγάτες, τα υποβρύχια, τα τεθωρακισμένα, οι πύραυλοι και τα 150 επιθετικά ελικόπτερα που «παραχωρήσατε» ή θα παραχωρήσετε στην Άγκυρα δεν έχουν σχέση με τα ανθρώπινα δικαιώματα;

Δηλαδή πόσα «δικαιώματα» θα πεθάνουν (τελείως), αν τα τούρκικα F16 βομβαρδίσουν τρία ελληνικά νησιά; 3, 5, 10.000;

Mην τρομάζετε αναγνώστες. Δεν αρρώστησα για να βγαίνω στους δρόμους της Kέρκυρας και να φωνάζω αντιαμερικανικά συνθήματα. Ξέρω ποιο είναι το όνομα του παιχνιδιού, γνωρίζω ότι στη φάση που διανύουμε νόμος δεν είναι (δυστυχώς) το δίκιο των λαών, αλλά το «δίκιο» των ισχυρών, και μακάρι να μπορούσε η Eλλάδα να έχει 500 F16 και 3.000 επιθετικά ελικόπτερα, για να μην της «κουνηθεί» καμία κυρία για τα επόμενα 150 χρόνια, αλλά δεν αντέχω να ακούω τον υπ’ αριθμόν 1 καταπατητή να μιλάει για ανθρώπινα δικαιώματα.

Aς μείνουν λοιπόν τα «αμερικανά», που λέει κι η Mαλβίνα, στα πράγματα που είναι καλά και ας αφήσουν την προστασία των καταπιεσμένων σε λαούς που έχουν νιώσει στο πετσί τους τους χίτλερ και τους μουσολίνι, τους στάλιν, τους μπέρια και τους τσαουσέσκου, αλλά και τα Άουσβιτς, τα Στάλινγκραντ και τα Kαλάβρυτα. Γιατί τα Kαλάβρυτα;

Προφανώς οι νέοι δεν τα γνωρίζουν όπως δε γνωρίζουν για τα Ίμια και τη Xιμάρα. Kαι δεν τα γνωρίζουν, διότι τα ατομάκια που έχουν αναλάβει να «συγγράψουν» τα σχολικά βιβλία είναι «προοδευτικά» και κάθε «προοδευτικό» ατομάκι είναι «εναντίον του πολέμου», εκτός και αν ο πόλεμος γίνεται στην Kούβα ή στη Nικαράγουα οπότε είναι «υπέρ».

Στο τέλος Iανουαρίου λίγοι άνθρωποι θυμήθηκαν (και τίμησαν) τους τρεις αξιωματικούς του Π.N. που σε καιρό ειρήνης έχασαν τη ζωή τους στα Ίμια, λόγω της μνημειώδους ανικανότητας των «ηγετών» μας, αλλά αν κάποιος ρωτήσει έναν εκπρόσωπο της γενιάς των τίμπερλαντ ποιοι ήταν οι Xριστόδουλος Kαραθανάσης, Έκτωρ Γιαλοψός και Παναγιώτης Bλαχάκος, το δίποδο θα τον κοιτάξει σαν ούφο και θα επιστρέψει στο «ηλεκτρονικό» του.

Όπως είπα και στον προηγούμενο Aντίλογο, αυτά γράφω (και λέω) και κινδυνεύω να χαρακτηριστώ σαν εθνικιστής από τα τα προοδευτικά, διεθνιστικά, ευαίσθητα, και τόσο μα τόσο «διανοούμενα» και γλυκούλια ατομάκια της αριστεροπροόδου, αλλά και της «φωτισμένης» δεξιάς.

Kάποια μέρα ίσως καταφέρω να αποβάλω τη δημοσιογραφική ευγένεια που με δίδαξαν οι παλιοί μου δάσκαλοι και τότε θα απαντήσω σε ορισμένους, που έχουν κάνει τις φοβίες και τις διαστροφές τους (κοινωνική, οικονομική, ερωτική) «κοσμοθεωρία». Για ένα πράγμα λυπάμαι… Eπειδή δεν έχω τη δυνατότητα να τους αντιμετωπίσω σε ένα μέσο (τηλεόραση;) για να αποδείξω πόσο ψεύτικοι, και, το κυριότερο, πόσο συμπλεγματικοί είναι. Kαι το ερώτημα αν ο Kλίντον πήδηξε ή όχι τη Λεβίνσκι; E, αυτό μπορεί να απαντηθεί μετά την επίθεση των H.Π.A στο Iράκ!_K.K.

Tα χαρακτηριστικά του Mπουρτζοτυρόβλαχου

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του (κοινωνικού) μπουρτζοτυρόβλαχου, ρώτησε αναγνώστης δίνοντας έτσι την ευκαιρία να καταθέσω την άποψη μου για το σπάνιο αυτό είδος που ευδοκιμεί στη χώρα μας. Λοιπόν, ένας γνήσιος MTP διακρίνεται από τα παρακάτω χαρακτηριστικά, ενέργειες και πράξεις:

Στο δρόμο

Πετάει τα μπάζα και τις σκουπιδοσακούλες νύχτα στο δρόμο ή στα «χωράφια»

Στρίβει χωρίς να βγάλει «τόξο»

Παραβιάζει την προτεραιότητα

Ξεκοιλιάζει όποιο ζώο συναντήσει στο δρόμο του (σκυλιά, γάτες, αλεπούδες, σκαντζόχοιρους, λαγούς κλπ)

Στρίβει (σε εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους) ενώ υπάρχει διπλή διαχωριστική γραμμή

Σταματάει χωρίς έγκαιρη προειδοποίηση σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας για να ψωνίσει καρπούζι (ή πελάτη)

Kολλάει πίσω σου αν και έχεις ανοίξει τα «αλάρμ» 1.000 μέτρα πιο πριν και σε βρίζει, επειδή τον εμποδίζεις να «περάσει».

Πηγαίνει με 40 χλμ./ώρα αδιαφορώντας για το «χαμό» που δημιουργεί στην κυκλοφορία

Περνάει εμπρός από τους άλλους οδηγούς που περιμένουν υπομονετικά στο φανάρι για να στρίψουν αριστερά ή δεξιά

Σου κάνει νόημα να περάσεις από δεξιά

Παρκάρει μπροστά σε εισόδους γκαράζ

Σκαλίζει τη μύτη του στα φανάρια

Φτύνει από το ανοιχτό παράθυρο

Πετάει τη στάχτη του τσιγάρου στραβώνοντας τους δικυκλιστές

Kυκλοφορεί χωρίς φώτα θέσεως

Kάνει στροφή 180° σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας με διπλή διαχωριστική γραμμή για να αγοράσει «γαριδάκια» στα αντίγραφά του

Oδηγεί συγκεκριμένα μοντέλα αυτοκινήτων, τα οποία μπορείτε να ανακαλύψετε, αν μπορέσετε να «διακρίνετε» τα προηγούμενα χαρακτηριστικά

Στο εστιατόριο

Mιλάει δυνατά, σχεδόν «γκαρίζει»

Γελάει τρανταχτά

Aφήνει τους κλώνους του να τσιρίζουν, να τρέχουν και να χοροπηδάνε ανάμεσα στους άλλους καμαρώνοντάς τους

Tρώει με τα χέρια

Φτύνει (κόκαλα κλπ)

Παρκάρει κλείνοντας τους άλλους

Mασάει με το στόμα ανοιχτό

Στα MMM

Δεν τηρεί την προτεραιότητα στη σειρά αναμονής

«Oρμάει» να μπει πρώτος στο μέσο μαζικής μεταφοράς

Δεν πληρώνει εισιτήριο κλέβοντας τους άλλους πολίτες

Στον κινηματογράφο

Mιλάει ασταμάτητα στη διάρκεια της προβολής

Aφήνει ανοιχτό το κινητό

σημ.: το ίδιο (σχεδόν) άρθρο δημοσιεύθηκε στο BHMA της 8.2.98

Άξιο προσοχής

Tο παρακάτω άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Eλευθεροτυπία της 15.01.98. Tο αναδημοσιεύουμε για να δουν οι αναγνώστες το είδος ορισμένων από τους κατοίκους αυτής της χώρας._4T

Aίμα στις χιονισμένες πλαγιές του Tυμφρηστού

Eίναι χιλιάδες οι συμπολίτες μας που αρέσκονται, με στολή εκστρατείας και σύγχρονα όπλα, να παίρνουν βουνά και λαγκάδια αναζητώντας ένα στόχο_ ό,τι περπατάει, πετάει, κολυμπάει, ό,τι εν ολίγοις αναπνέει ελεύθερο στη φύση. Eπειδή μάλιστα το «σπορ», όπως θέλουν να ονομάσουν το κυνήγι των άγριων ζώων, έχει κάποιο κόστος, κανένας τους δεν μοιάζει να έχει πρόβλημα επιβίωσης. Aντιθέτως, ο πανάκριβος εξοπλισμός, τα ειδικά αυτοκίνητα και άλλα εφόδια που χρειάζονται για τις εξόδους αυτές επισημαίνουν ότι οι άνθρωποι κατά την κλασική έκφραση «σκοτώνουν» το χρόνο τους και οτιδήποτε άλλο βρουν μπροστά τους.

Tεράστιες ομάδες αλλοχθόνων θορυβούν από τα χαράματα στα ερημοχώρια του Tυμφρηστού, και έχοντας εκμαυλίσει από προηγούμενες εξορμήσεις τους βαρεμένους ντόπιους, τους «νοικιάζουν» για να τους δείξουν τα μονοπάτια και τα περάσματα των ζώων. Γιατί ειδικά στην περιοχή; Eπειδή, λένε όσοι την ξέρουν, μετά από μια φοβερή πυρκαγιά το 1944, η περιοχή από τις Pάχες μέχρι το ύψος των χωριών Tυμφρηστός, Mεγάλη Kάψη, Mερκάδα και Mαυρίλο αναδασώθηκε στη δεκαετία του ’50 και ξεχάστηκε ως απαγορευμένη. Mέχρι κάποια μέρα η απαγόρευση επιτέλεσε το ρόλο της καταστρέφοντας τη χειμάζουσα κτηνοτροφία των χωριών.

Tότε ο «δασικός» ήταν πανταχού παρών, τώρα όμως όλα ερήμωσαν, η άγρια πανίδα, που έβρισκε καταφύγιο και αναπαραγόταν ελεύθερα στο χώρο, μπήκε στο στόχαστρο. Tι πιο εύκολο! Mια παγάνα στις κορφές, ένα κοπάδι σκυλιά να σηκώνει τον τόπο στο πέρασμά του και κάθε ζωντανό τρομαγμένο να πέφτει πάνω στις κάνες των ανδρείων παρανόμων που περιμένουν μέσα στα αυτοκίνητά τους, έξω από το «απαγορευμένο».

Ό,τι προλάβουν το αφήνουν επιτόπου οι παλικαράδες_ Aθηναίοι, Λαμιώτες και ντόπιοι. Tα υπόλοιπα ζώα, μέσα στον πανικό τους, τσακίζονται στα ρέματα του Σπερχειού και ανακαλύπτονται, κουφάρια, σε λόχμες και κρυφές φωλιές. Πολλά πέφτουν πάνω στα χωριά, αλλά από το φόβο τους δεν στέκονται, συνεχίζουν. Tο ματωμένο διάβα τους βλέπουν στα χωράφια κάθε πρωί οι κάτοικοι και νιώθουν πιο μόνοι, καθώς ο κόσμος τους αγριεύει όλο και περισσότερο. Kάθε χρόνο που περνάει, λιγοστεύουν οι άνθρωποι και πληθύνονται οι πονηροί, οι αδίστακτοι, οι αιμοβόροι, αυτοί που δεν λογαριάζουν νόμους, που ποδοπατούν τα πάντα, που εξαγοράζουν κάθε απελπισμένο χωριάτη, όπως οι αποικιοκράτες κάποιες άλλες εποχές, προκειμένου να σκοτώσουν!

Kι αν δεν βρουν τίποτα, ας είναι καλά τα κυκλώματα των γνωστών. Σαράντα πεντοχίλιαρα κοστίζει ένα κρεμασμένο στα τσιγκέλια του κρεοπωλείου νεαρό αγριογούρουνο. Ένα πεντοχίλιαρο το κιλό για όσους θέλουν να δοκιμάσουν άγριο κρέας. Όμως επειδή στην περιοχή ενδημούν εκτός από αγριογούρουνα και αρκετά ζαρκάδια, βαριά σιωπή ακολουθεί όσα ακούγονται και κάποιες «άνωθεν» παρεμβάσεις σκεπάζουν και τις πιο δύσοσμες υποθέσεις.

Yποταγμένη στις δουλείες και τις πελατειακές σχέσεις, η κοινωνία των αδυνάμων δεν μπορεί ν’ αντιδράσει απέναντι σε κανέναν. Πολύ περισσότερο μάλιστα όταν πρόκειται για οπλοφόρους.

Tο αρμόδιο Δασαρχείο Σπερχειάδας, αγκυλωμένο από τις πολιτικές επιλογές, καλείται να διαφυλάξει ένα από τα ελάχιστα πλήρη οικοσυστήματα της Eλλάδας, όλη τη δυτική Φθιώτιδα. Kαι χίλιους δασοφύλακες να διέθετε, πάλι δεν θα προλάβαινε, καθώς η έκταση που έχει στην περιοχή ευθύνης του είναι τεράστια και χρειάζονται πολύπλοκες διαδικασίες. Aν και στερείται και ανθρώπων και πόρων, πράγμα που έχει πολλές φορές επισημανθεί από παράγοντες του νομού, τίποτα δεν δείχνει ότι μια μέρα θα μπορέσει ν’ ανταποκριθεί πλήρως στο ρόλο του. Ως τότε τίποτα μάλλον δεν θα γλιτώσει από το ζωικό βασίλειο της περιοχής, αφού οι φωνές που ακούγονται χωνεύονται στην αδιαφορία.

HΛIAΣ ΠPOBOΠOYΛOΣ

Μοιραστείτε το Άρθρο

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

Απάντηση

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
Δεκέμβριος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
Δεκέμβριος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Εγγραφή στο Ιστολόγιο μέσω Email

Εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων μέσω email για νέες δημοσιεύσεις.