Από το περιοδικό “ΠΤΗΣΗ & Διάστημα”
Την ύστατη στιγμή, μόλις την προηγούμενη εβδομάδα και αφού βρισκόμαστε πλέον στον δεύτερο μήνα της πυροσβεστικής περιόδου, υπογράφηκε τελικά η σύμβαση για την μίσθωση 12 ελικοπτέρων ιδιωτικών εταιριών, προκειμένου να ενισχυθεί, όπως γίνεται την τελευταία εικοσαετία, ο εθνικός στόλος των αεροπλάνων CL-214/CL-415.
Ακόμη όμως και τα τελευταία καθυστέρησαν χαρακτηριστικά στην απόδοσή τους για χρήση στην Πολεμική Αεροπορία μετά από την ετήσια συντήρηση που υφίστανται στη λήξη της πυροσβεστικής περιόδου, στις 15 Οκτωβρίου.
Τα αεροπλάνα είχαν κανονικά αποδεσμευτεί από την ΠΑ (και μάλιστα λόγω των ευνοϊκών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν πέρυσι και νωρίτερα από τον προγραμματισμό) για την συντήρηση που γίνεται κυρίως στην ΕΑΒ αλλά και στις εγκαταστάσεις της ΜΣΑ (με την υποστήριξη όμως και τεχνικών/μηχανικών της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας).
Δυστυχώς όμως το χρονοδιάγραμμα απόδοσής τους πίσω στις Μοίρες δεν τηρήθηκε για μια σειρά λόγων, ανάμεσά τους απεργιακές κινητοποιήσεις στην ΕΑΒ και ελλείψεις ανταλλακτικών.
Το αποτέλεσμα ήταν ότι μέχρι την 30 Μαΐου 2011 είχαν αποδοθεί για χρήση 10 CL-215/415, ενώ οι προβλέψεις ήταν για απόδοση 5 ακόμη αεροσκαφών από την ΕΑΒ μέχρι την 15 Ιουνίου, 5 αεροσκαφών μέχρι την ίδια ημερομηνία από την υποδομή συντήρησης της ίδιας της ΠΑ και τελικά ενός αεροσκάφους περί τα μέσα Ιουλίου 2011.
Δηλαδή με άλλα λόγια μας έσωσε ο «καλός» καιρός ή μάλλον ο κακός καιρός, οι ασυνήθιστα χαμηλές θερμοκρασίες για την εποχή και οι βροχοπτώσεις όλον τον Μάιο και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου. Αναρωτιόμαστε βέβαια τι θα συνέβαινε διαφορετικά.
Επιστρέφοντας όμως στις συμβάσεις των ελικοπτέρων, η καθυστερημένη υπογραφή τους είχε σαν αποτέλεσμα και αυτά τα μέσα να γίνουν διαθέσιμα καθυστερημένα. Πληροφορίες λένε μάλιστα ότι μια τουλάχιστον εταιρία είχε απειλήσει ότι δεν μπορούσε να κρατήσει δεσμευμένα τα τρία ελικόπτερα που της είχαν ζητηθεί, μέχρις ότου αποφασίσει το ελληνικό δημόσιο, απειλώντας ότι θα προχωρήσει σε μισθώσεις τους σε άλλους πελάτες. Το μοναδικό όφελος ήταν, ότι στην επέκταση της σύμβασης του 2010 για την νέα περίοδο «πείσθηκαν» οι εταιρίες να μην ασκήσουν το δικαίωμα αύξησης που προβλεπόταν, εξοικονομώντας στο δημόσιο 1 εκατομμύριο ευρώ, στο συνολικό τίμημα μισθώματος 19,5 εκατομμυρίων ευρώ.
Από την άλλη, σε πρακτική ακινησία βρίσκεται μέχρι και σήμερα το σύνολο σχεδόν των ελικοπτέρων του πυροσβεστικού Σώματος (που συντονίζουν την κατάσβεση των πυρκαγιών), τόσο λόγω έλλειψης ανταλλακτικών (κινητήρες για παράδειγμα που είχαν σταλεί για συντήρηση δεν έχουν επιστραφεί, καθώς δεν έχει γίνει αποπληρωμή του κόστους) αλλά και λόγω έλλειψης σύμβασης τεχνικής υποστήριξης. Στην ίδια όμως μοίρα ακινησίας βρίσκονται και τα ελικόπτερα της Ελληνικής Αστυνομίας.
Τον περασμένο Ιανουάριο και για να ξεπεραστούν αμαρτωλές πρακτικές του παρελθόντος στην ανάθεση των συμβάσεων συντήρησης, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη είχε ζητήσει από τον ΝΑΜSA την ανάληψη της διενέργειας του σχετικού διαγωνισμού. Ακόμη όμως και αυτή η διαδικασία συνεννόησης με τον ΝΑΤΟικό οργανισμό καθυστέρησε και έτσι η προκήρυξή του εκκρεμεί. Το υπουργείο ελπίζει να τον προκηρύξει πριν το τέλος Ιουνίου, κάτι που σημαίνει ότι με τις ευνοϊκότερες συνθήκες θα αρχίσει να αποδίδει καρπούς σε δυο μήνες.
Να προσευχηθούμε δηλαδή για περισσότερες βροχές.