Ημερομηνία: (20-07-2008)
Με το που γίνεται ατύχημα στη Τζουτζία, χώρα που βρίσκεται στο μαλακό υπογάστριο της Ευρώπης, στα τηλεοπτικά παράθυρα εμφανίζονται κάθε λογής ειδικοί που διαλαλούν τις πιο περίεργες ιστορίες. Όταν, για παράδειγμα, νταλικέρης εμβολίζει αμαξοστοιχία λένε ότι υπεύθυνο ήταν το τρένο που δεν άλλαξε πορεία ή δε φρενάρισε. Όταν βυθίζεται φέρι λένε ότι υπεύθυνος ήταν ο πλοίαρχος της βραχονησίδας που δεν είδε το πλοίο. Όμως, το μεγαλύτερο βεληνεκές έχουν οι βλακείες που εξαπολύονται στις περιπτώσεις των αεροπορικών ατυχημάτων. Ο συνδυασμός της άγνοιας, της αναίδειας, και του κρυφού πολέμου των εμπόρων αμυντικού υλικού (αν πρόκειται για ατύχημα στη Π.Α.) και των συμφερόντων διαφόρων «επενδυτών» (αν είναι ατύχημα συνέβη στη Πολιτική) δημιουργεί καταστάσεις ροκ όπου ο κάθε πικραμένος εξαπολύει τη δική του ρουκέτα. Τα όσα ελέχθησαν με τη πτώση του ελικοπτέρου Augusta 109 δεν περιγράφονται Από το ότι είναι «καρυδότσουφλο», μέχρι «φτερό στον άνεμο» και από «ακατάλληλο» για μεταφορά ασθενών μέχρι άχρηστο ανάλογα με τα συμφέροντα του αντιπροσώπου που εξέφραζε ο «ειδικός». Μία-δύο νηφάλιες, απόλυτα εξειδικευμένες φωνές, που είπαν πως δεν υπάρχει στο κόσμο μηχανή «παντός καιρού» και πως όλες υπακούουν στους νόμους της φύσης και της κοινής λογική, χάθηκαν στον αχό της μπουρδολογίας.
Τελευταίο κρούσμα η απώλεια του Mirage 2000EGM3, που συνετρίβη λίγο μετά την απογείωσή του από την βάση του στην Τανάγρα,. Για μία ακόμα φορά δόθηκε ευκαιρία τους επικριτές και τιμητές των πάντων να δώσουν μία ακόμα παράσταση.
Μέσα στον ορυμαγδό των κραυγών, χάθηκε η αλήθεια και ο μέσος Έλληνας έμεινε με τις ανακρίβειες και τις υπερβολές. Όμως, ο δείκτης περιστατικών στη Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, ο λόγος των συμβάντων προς ώρες πτήσης, βρίσκεται πολύ κάτω από τον μέσο όρο του ΝΑΤΟ και των άλλων ευρωπαϊκών αεροποριών. Άλλη κουταμάρα που εκτοξεύτηκε είναι ότι
Λένε οι «ειδικοί»: Τα μαχητικά της ΠΑ χάνονται μόνο σε πτήσεις ρουτίνας. Όμως, τα μαχητικά πετούν καθημερινά «βάζοντας» δεκάδες ή και εκατοντάδες ώρες εκπαίδευσης αλλά και επιχειρήσεων, όπως οι αναχαιτίσεις στο Αιγαίο και σε αυτές υπάρχουν, δυστυχώς, απώλειες. Η συντριβή, πριν δύο περίπου χρόνια, δύο διθέσιων F-16 στο Πήλιο, δεν είχε γίνει σε πτήση ρουτίνας αλλά επιχειρησιακής εκπαίδευσης.
Λένε: Μόνο στην Ελλάδα αργούμε να βρούμε τα αεροσκάφη μετά από δυστύχημα. Η έρευνα και διάσωση έχει ένα σκοπό, να βρει τυχόν επιζώντες όσο το δυνατόν συντομότερα. Οι αποστολές δεν είναι εύκολες. Όσοι παρακολουθούν τα πράγματα σε διεθνές επίπεδο, γνωρίζουν ότι υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που ο εντοπισμός παίρνει ημέρες ή και εβδομάδες, ενώ κάποιες από αυτές καταλήγουν και σε αποτυχία. Έτσι είναι μάλλον δύσκολο να ικανοποιηθεί η επιθυμία κάποιων τηλεοπτικών αστέρων να βρεθεί το αεροσκάφος για τις …ειδήσεις των οκτώ!
Λένε: Εάν τα ελληνικά μαχητικά είχαν συσκευή εντοπισμού, το Mirage θα βρισκόταν αμέσως. Τα μαχητικά αεροσκάφη έχουν σύστημα εκπομπής στη συχνότητα ανάγκης, που ενεργοποιείται με την έναρξη της διαδικασίας εκτίναξης του χειριστή. Πρόκειται για μια και μοναδική εκπομπή που μπορεί να ακουστεί μόνο από όσους κάνουν ακρόαση στη συγκεκριμένη συχνότητα. Ο χειριστής διαθέτει ακόμα έναν φορητό πομπό PLB (Personal Locator Beacon) που ενεργοποιείται από τον ίδιο –εάν έχει επιζήσει- για να κατευθύνει τις ομάδες διάσωσης. Το Mirage 2000 διέθετε και τα δύο συστήματα, όπως είναι η πάγια πρακτική όλων αεροποριών. Σε καμία όμως αεροπορία και σε κανένα μαχητικό του κόσμου δεν υπάρχει ενσωματωμένο σύστημα ELB (Emergency Locator Transmitter) για τον εντοπισμό του σημείου πτώσης. Τέτοια συστήματα χρησιμοποιούνται στην πολιτική αεροπορία, αν και η αξία τους έχει αμφισβητηθεί αφού, συνήθως, καταστρέφονται στη συντριβή του αεροσκάφους. Στα μεγάλα επιβατικά, φέρονται συνήθως στην κορυφή του κάθετου σταθερού, που είναι, στατιστικά, το τμήμα που έχει τις περισσότερες πιθανότητες να παραμείνει άθικτο μετά από πτώση.
Στα μαχητικά, που βρίσκονται σε διαρκή ετοιμότητα (ο «ψυχρός πόλεμος» στη Αιγαίο δεν έχει λήξει) ένα παρόμοιο σύστημα θα μπορούσε να προδώσει τη θέση πτώσης με ολέθρια αποτελέσματα. Παρόλα αυτά η Π.Α έχει παραγγείλει και θα εξοπλίσει με ELB τα αεροσκάφη Mirage 2000-5 με το σκεπτικό ότι επειδή αναλαμβάνουν ρόλους αναχαίτισης δεν θα επιχειρήσουν πάνω από εχθρικό έδαφος (πέρα για πέρα κοντόφθαλμη πολιτική επιχειρησιακού δόγματος).
Λένε: Φταιει η «ελληνική πραγματικότητα» και στις περιπτώσεις έρευνας και διάσωσης.
Τέτοιες γενικεύσεις είναι που δίνουν τη χαριστική βολή στην Αλήθεια. Υπάρχουν βέβαια περιπτώσεις που η «ελληνική πραγματικότητα» κυριάρχησε, όπως στην απώλεια του Chinook τον Σεπτέμβριο του 2004. Στη περίπτωση του Mirage όμως η κινητοποίηση ήταν άμεση και μαζική, αν και h χαμηλή νέφωση και oι καταιγίδες δε βοήθησαν τα εναέρια μέσα.
Συγκρίνετε λοιπόν τις παραπάνω αλήθειες με τα όσα ακούστηκαν τις ώρες που μεσολάβησαν από την απώλεια του Mirage, μέχρι τον εντοπισμό των συντριμμιών αλλά και στη συνέχεια και εκτιμήστε για την ποιότητα της ενημέρωσης που προσφέρουν οι από –τηλεοπτικής και ραδιοφωνικής- καθέδρας οι αυτόκλητοι εισαγγελείς.
Όταν τα «γιωταχί» τρακάρουν με τρένα, πέφτουν σε χαράδρες, χτυπούν σε δέντρα, μάντρες, πέφτουν σε λιμάνια και αρδευτικά κανάλια πάντα φταιει το «κράτος» και ποτέ η «αμπλαούμπλα» των νεοελλήνων. Μόλις περάσουν οι «άγιες μέρες» στα παράθυρα θα βγουν οι «ειδικοί» για να πουν ότι, για τους νεκρούς και τους τραυματίες φταιει το …φονικό πέταλο του Μαλιακού._Κ.Κ.