Γιατί δεν γράφετε πια γι’ αυτοκίνητα, ρωτάνε και οι αναγνώστες του ιστολογίου και, μετά από κοντά μισό αιώνα, οφείλω μία απάντηση. Οι πολύ παλιοί ίσως θυμούνται την αρχή. Πως ξεκίνησα από την “Μεσημβρινή” της Ελένης Βλάχου, το  Οτο Εξπρες και, από το 1970 μέχρι το 2006 ή 07 (δεν θέλω να θυμάμαι) τους 4Τ. Εκείνα τα χρόνια τα αυτοκίνητα ήταν λίγα και ακριβά. Τα είχαν μόνο οι ισχυροί του χρήματος και οι επαγγελματίες. Ο απλός άνθρωπος ούτε να τα ονειρευτεί δεν μπορούσε πολύ περισσότερο να τ’ αποκτήσει. Να λοιπόν ένας νέος δημοσιογράφος που έβλεπε τι γίνεται στις άλλες χώρες και, σαν ιεραπόστολος, ήθελε να μεταφέρει το πνεύμα στη χώρα του. Δεκάδες μικρά εργοστάσια και βιοτεχνίες στην Αγγλία, Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία και αλλού έφτιαχναν τα πάντα, από πλαίσια μέχρι κινητήρες και από αναρτήσεις μέχρι ολόκληρα αυτοκίνητα αγώνων για τις πολλές κατηγορίες που υπήρχαν -και ακόμα υπάρχουν. Η επιθυμία του να δει να γίνεται “κάτι και στην Ελλάδα” ήταν τόσο ισχυρή που τον τύφλωνε και δεν επέτρεπε να δει πως τον αντιμετώπιζε το κομπραδόρικο κατεστημένο. “Έλα με τον Κωστάκη”, έλεγαν οι διακεκριμένοι λωποδύτες της αγοράς, “τι θέλει να παραστήσει; Τον σωτήρα;”. Ο “Κωστάκης” δεν ήθελε να παραστήσει κενέναν απλά έλεγε πως, κανείς νέος δεν μπορεί και δεν πρέπει να ονειρεύεται να αποκτήσει μία βαμένη λαμαρίνα με μηχανή και τέσσερις ρόδες αλλά, στόχος του πρέπει να είναι η σχεδίαση και κατασκευή της στη χώρα του. Πίπες μπλέ, όπως έλεγε ένας παλιός εκφωνητής του παλιού 87.7fm. Ήταν σαν να μιλούσα σε κουφούς…
Παρ’ όλα αυτά, αυτά τα 50 χρόνια δεν σταμάτησα να προσπαθώ. Δεκάδες οι πρωτοβουλίες του περιοδικού στους τομείς της ανάδειξης νέων σχεδιαστών, μηχανικών, αρχιτεκτόνων (πόσοι είχαν σαν διπλωματική τη σχεδίαση πίστας;) αλλά, και τεχνικών. Πάλι οι πολύ παλιαοί θα θυμούνται τα αγωνιστικά αυτοκίνητα της Formula Hellas, που κατασκεύαστηκαν με πρωτοβουλία των 4Τ, το πρώτο Μότο Κρος στην Ανάβυσσο, το Ράλλυ Αμαζών και άλλα πολλά. Τα χρόνια πέρασαν, οι Έλληνες βρέθηκαν με (δανεικά) λεφτά και, σαν λαός τεχνοφοβικός και αγράμματος λόγω του συστήματος Α-Παιδείας που επέβαλαν οι, επίσης αγράμματοι που εξέλεγε για να τον κυβερνήσουν, η ιδέα της Αυτοκίνησης, το αυτοκίνητο, η μοτοσκλέτα, ακόμα και τα …ποδήλατα έγιναν “γιωταχί”, ¨μηχανάκια” και “μάουντεν μπάϊκς”. Το κοινό λύσσαξε. Το τι κομπρέσορ, καγιέ, μπέμπα και τζιπούρα αγοράστηκε δεν περιγράφεται. Δεν υπήρξε εργολάβος, “βλάχος”, τσόγλανος με παντφλέ χρώματος “σκατί”, βίζιτα, αρχοντοβίζιτα, περσόνα πρωϊνάδικου ή μεσημεριανού χωρίς Ζ4. Ποτέ δεν θα ξεχάσω την εικόνα δύο μαλακοκαύληδων στην πλατεία Κολωνακία να βγαίνουν από την “φτιαγμένη” Ζ4. Ιριδίζοντα κουστούμια, με στενά παντελόνια, μυτερά σκατί παπούτσια και Σαμσονάϊτ. Φελίνι αλα Ελληνικά.
Κάθε μέρα που περνούσε τα αυτοκίνητα γίνονταν ταμπού, μενίρ, αντικαταστάτες πέους, προβολείς αιδείων, δηλώσεις κοινωνικής και οικονομικής ισχύος. Έβλεπα την Ύβρη και σκεπτόμουν ότι, ήμουν ένας απ’ αυτούς που την πότισε και βοήθησα να μεγαλώσει αφού, το πλήθος άκουγε 4Τ και έλεγε πως είναι “περιοδικό γι’ αυτοκίνητα”. “Το διαβάσατε ποτέ”, ρωτούσα. Η απάντηση ήταν ότι δεν τους ενδιαφέρουν τ’ αυτοκίνητα. Τα τελευταία 10-15 χρόνια, με τις επανιδρύσεις του Κράτους, την Ισχυρή Ελλάδα και τον Εκσυγχρονισμό ο περιούσιος λαός κυριολεκτικά ξεσάλωσε. Πρώτη στην ευρωζώνη η Ελληνίτσα σε “μερσεντέ” ανά κάτοικο. Δεύτερη σε “καγιέ”, Τρίτη σε “μπέμπες”. “Δεν χαίρεσαι” μου έλεγαν. Το περιοδικό είναι τίγκα στη διαφήμιση”. Από τη μία “χαιρόμουν” γιατί η “Τεχνικές Εκδόσεις” ήταν μία εύρωστη οικονομικά εταιρία απ’ την άλλη έγραφα, σχεδόν κάθε μήνα στο Εν Λευκώ πως, αν η Τζουτζία συνεχίσει έτσι θα το πληρώσει σε χρήμα, ίσως και αίμα. Οι ρεαλιστές μου έλεγαν πως, μ’ αυτά που γράφω πυροβολώ τα πόδια μου. Οι αναγνώστες που είχαν καταλάβει τι σήμαιναν τα περιοδικά μας  έλεγαν πως είχα δίκιο και να συνεχίσω. Όπως αποδείχτηκε είχα δίκιο 1000%. Οι εξελίξεις των τελευταίων ετών, με τα καρτούν που κυβέρνησαν και κυβερνούν τον τόπο μόνο αισιοδοξία δεν εμπνέουν. Συγκεκριμένοι ανεγκέφαλοι, πράκτορες, προδότες, τσιράκια ξένων δυνάμεων, ανίκανοι, κουρασμένοι, δσκοίλιοι, συγκαμένοι, τενίστες, κοτσαμπάσηδες, κομματάρχες και λοιποί ντενεκέδες έφεραν την Ελλάδα στα γόνατα να την μαμούν ξένες ξανθόψειρες, χαρτογιακάδες, γραφειοκράτες, ερπετοειδή και λοιπά δείγματα της χλωριδο-πανίδας.
Έχοντας γράψει το 1/1000 απ’ όσα έπρεπε φτάνω στο “δια ταύτα”. Γιατί και για ποιόν “να γράψω για αυτοκίνητα;”. Για τον άνεργο; Τον συνταξιούχο των 400 ευρώ; Τον έμπορο που έκλεισε το μαγαζί του γιατί τον μάμησαν οι φόροι και παράνομοι μετανάστες που πουλάνε το ίδιο, κλεμένο εμπόρευμα στο 1/3 της τιμής; Για τον νέο φοιτητή που δεν πρόκειται να βρει δουλειά; Για αυτούς που ξενιτεύονται; Για τον von Droutsa perhaps; Για τους κολωπαιδαράδες των “καλών” οικογενειών που σκοτώνουν και δεν πληρώνουν; Για τα ανδρόγυνα του Parasite Beach; Για τους τα τσογλάνια του life style; Για τους τύπους που παριστάνουν τους πολιτικούς; 
“Για ‘μας, τους παλιούς” είπε μία μέρα κάποιος που ανεβήκαμε μαζί στο πλοίο.
“Δεν έχεις καταλάβει ότι, το είδος μας έχει πεθάνει και το έχουμε καταλάβει;” του είπα αλλά, δεν πήρα απάντηση. Ίσως, σε μία άλλη προσπάθεια, σε μία άλλη ζωή αν ο πανδαμάτωρ Χρόνος επιτρέψει. Και, για να τελειώσω με μία ημι-επιστημονική σκέψη θα πω ότι δεν υπάρχει Χρόνος και όλα είναι Τώρα!

Μοιραστείτε το Άρθρο

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

24 Comments

  1. Πριν απο οχι και πολυ καιρο εγραψα στον μεγαλο Γιαννη Μαρινο,ο οποιος πολλες φορες στον Οικονομικο Ταχυδρομο αναφέρονταν στα αρθρα σου,ποσο μου λείπει η αρθρογραφια του αλλα και το περιοδικο.
    Δεν εχω παρα λιγες εβδομαδες που βρηκα το blog σου και πρεπει να πω οτι χάρηκα πολύ.Ειναι πραγματικα ενα γεμισμα,ενα φουλαρισμα στη δεξαμενη του μυαλού και της σκεψης μου.
    Μην τα παρατησεις οπως ο Μαρινος…..εχουμε αναγκη απο το πρατήριο σου.
    Ο Καστοριανος.

  2. Μετά από 50 χρόνια δημοσιογραφίας θα ήθελα να δω ένα βιβλίο σχετικό με την ιστορία και την εξέλιξη του αυτοκινήτου, σαν το Drive On του Setright από τον πλέον κατάλληλο του είδους!


    1. Ο Λέοναρντ δεν είναι πια εδώ. He drove on ή, όπως ωραία το έθεσε ένας αναγνώστης του ιστολόγιου, peeled off into the night sky. Μετά από τέσσερις δεκαετίες κατάφερα να γίνω φίλος του (ήταν δύσκολος, εκκεντρικός και άκρως αριστοκρατικός) σε βαθμό που, στα ταξίδια να καθόμαστε κοντά και, αντί γι’ αυτοκίνητα, να μιλάμε για τους δικούς μου και δικούς του “Αρχαίους”. Η μεγάλες μας διαφορές ήταν στο πιοί ήταν πιο …αρχαίοι! Μετά από χρόνια και πολύ μελέτη κατάφερα να τον φέρω σε δύσκολη θέση όταν (ψιλο)παραδέχτηκε πως ότι είχε να γραφτεί και ειπωθεί σε όλες τις Επιστήμες είχε γίνει από τους δικούς μας Αρχαίους! Στο αρχείο μου έχω φυλάξει τις επιστολές του και, μόλις τις σαρώσω θα δημοσιεύσω μία να δείτε την ευγένεια του γραφικού του χαρακτήρα.
      Τέλος πάντων. Δίκιο έχετε που λέτε ότι θα έπρεπε να γράψω ένα βιβλίο για τα 50 χρόνια της αυτοκίνησης αλλά, που; Στην Ελλάδα; Και να πω τι; Πως έκαναν εισαγωγές “γιωταχί” οριμένοι Νεάτερνταλ; Χλωμό…

  3. ΠΟΛΥΖΟΣ ΖΩΗΣ

    Δεν μπορείς Μεγάλε Δάσκαλε εμάς που εκπαιδευσές εσυ να μας αφήσεις να πεθάνουμε (ετών 33 – ταξιδεύω μαζί σας απο το ΄88).

  4. george..

    Όσο μπορούμε να ονειρευόμαστε μπορούμε και να ταξιδεύουμε, μπορούμε και να ελπίζουμε, μπορούμε και να δημιουργούμε… βεβαία αν δεν έχεις μια, όλα μένουν πίσω αλλά το όνειρο δεν σταματαει ποτέ… ακλουθούμε τα βήματα σου Οδυσσέα εδώ και 3000 χρόνια μοναδικό πρότυπο ζωής…

  5. AMETANOHTOS ΚΟΥΜΑΡΤΖΗΣ

    Aγαπητέ ΚΚ, ψάχνοντας στο ηλεκτρονικό μου αρχείο με διάφορα κείμενα, βρήκα κάτι που είχε γραφεί μέσα στην ΧΟΥΝΤΑ από κάποιον που πρέπει να ήταν μάλλον πολύ μαλάκας (απορώ πως δεν τον πήρε χαμπάρι η λογοκρισία – κάμερες, και μεγάλος αδελφός και παρακολουθηση πολιτών και απαγορευμένα τραγούδια ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΧΟΥΝΤΑ – δεν πρέπει να πήγαινε καλά ο τύπος – και τ΄ότι είναι… εκκεντρικός αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι δεν διεκδίκησε δάφνες και “οφίτσια” και αρπαχτές ως αντιστασιακός). Τέλος πάντων, παραθέτω το κείμενο – αν ΚΚ, καταλάβεις ποιος είναι κερδίζεις δύο μπουκάλια εκλεκτό ξινομαυρο τα οποία δεσμεύομαι να σου παραδώσω (ή να σου τα στείλω) μέχρι τα Χριστούγεννα!!
    …BI – 8730! Σβήσε α μ έ σ ω ς το τσιγάρο σου.
    …BB – 0007! Kλείσε α μ έ σ ω ς το στόμα σου.
    …AA – 0008! Kλείσε τ ώ ρ α το μαγνητόφωνό σου. Όχι Mπητλς, όταν οδηγείς.
    …ΓΓ – 1010! M η μ ι λ ά ς στους επιβάτες σου, όταν οδηγείς.
    Tα μηνύματα έρχονταν ασταμάτητα από τα ραδιόφωνα των αυτοκινήτων. Ήταν καλοκαίρι, Kυριακή πρωί, και χιλιάδες άνθρωποι πήγαιναν για μπάνιο στις πλαζ που κάλυπταν τις ανατολικές ακτές της θάλασσας. Tα μηνύματα έρχονταν απ’ τον ουρανό, απ’ τα είκοσι ελικόπτερα της Oυράνιας Tροχαίας, που βοηθούσαν τα οχήματα ξηράς στο ξέμπλεγμα της κυριακάτικης κυκλοφορίας, σε συνεργασία με το Kέντρο Oπτικού Eλέγχου, που χειριζόταν τις τριακόσιες κάμερες τηλεοράσεως. Kανείς μας δε θυμόταν πότε η κατάσταση ξέφυγε απ’ τον έλεγχο της Tροχαίας και πέρασε στη δικαιοδοσία του υπουργείου Oδικής Aσφαλείας, που φρόντιζε για την Aπόλυτη Aσφάλεια των πολιτών που οδηγούσαν αυτοκίνητο. Eνώ, δηλαδή, στην αρχή το ελικόπτερο μετέδιδε:… H λεωφόρος Aναστάσεως είναι ανοιχτή στην κυκλοφορία ή η οδός Θανάτου είναι μπλοκαρισμένη, μια Kυριακή άρχισε να μεταδίδει ε ν τ ο λ έ ς! Στην αρχή, οι οδηγοί παραξενεύτηκαν. Ήταν την ημέρα που άκουσαν ότι «το υπ’ αριθμόν BI – 8730 I.X., οδηγείται επικινδύνως». Mα, καλά, σκέφτηκαν, γιατί δε μεταδίδει την ατασθαλία μ ό ν ο στα περιπολικά ξηράς, τα οποία μπορούν να ελέγξουν αν το BI – 8730 οδηγείται π ρ ά γ μ α τ ι επικίνδυνα; Mπορεί να μεταφέρει έναν τραυματία ή ο οδηγός του να είναι γιατρός. Mπορεί και να είναι κακός οδηγός… Eίναι ανάγκη να το μάθει όλη η χώρα;
    Kαι δεν έδωσαν περισσότερη σημασία στο περιστατικό. Oι Kυριακές πέρασαν και μια καυτή ημέρα του Aυγούστου, ακούστηκε το πρώτο: AA – 0008 I.X.!… Kλείσε α μ έ σ ω ς το μαγνητόφωνό σου. Όχι Mπητλς όταν οδηγείς… Kι αμέσως μετά: BB – 0007 I.X.!… Kλείσε α μ έ σ ω ς τό στόμα σου. Mη μιλάς μ ό ν ο ς σου, όταν οδηγείς. Oι οδηγοί παραξενεύτηκαν. Kαι δεν έδωσαν περισσότερη σημασία. Eκτός από μερικούς που γέλασαν, χα, χα, χα, και σκέφτηκαν τι προόδους έχει κάνει η Tεχνολογία. Tα ελικόπτερα δε σταμάτησαν όλη την ημέρα. Oι εντολές για την κυκλοφορία ακολουθούσαν τις εντολές για την Aπόλυτη Aσφάλεια των οδηγών και η κίνηση συνεχιζόταν αδιατάραχτη. Διακόσιες χιλιάδες αυτοκίνητα κινήθηκαν προς τις ανατολικές πλαζ και πάνω από τριακόσιες χιλιάδες άνθρωποι χάρηκαν τη δροσερή, αν και κάπως πράσινη σκούρα θάλασσα.
    Στις δύο το μεσημέρι, ο επικεφαλής της ουράνιας δυνάμεως, ευχαρίστησε τους συνεργάτες του για την παρατηρητικότητα και το ζήλο τους και σημείωσε, καθαρά αυτή τη φορά, τους αριθμούς των αυτοκινήτων που έκαναν παραβάσεις στο μπλοκ του.
    Σκέφτηκε κιόλας: Mπητλς, Mπαέζ, Nταλάρας, τσιγάρα, ανοιχτά στόματα, λυμένες ζώνες ασφαλείας, κουβεντούλα με τους επιβάτες, μαγνητόφωνα… Tι θα γίνει μ’ αυτούς τους ανθρώπους;… Eκατομμύρια ξοδεύονται για την ασφάλειά τους και δεν εννοούν να το καταλάβουν. Λες και το κάνουν επίτηδες, κι όταν οδηγούν ακούνε μουσική, καπνίζουν, συζητούν και μ ι λ ά ν ε στον εαυτό τους. Θα πάρουν τις ωραίες κλήσεις τους σε τρεις ημέρες και θα συμμορφωθούν, αν δεν έχουν ή δ η συμμορφωθεί, που ο αριθμός των αυτοκινήτων τους, κι οι πράξεις τους, ακούστηκαν σ’ ολόκληρη τη χώρα…
    Έκλεισε το μπλοκ του. Ήταν μια κουραστική Kυριακή κι αυτή. Mπορούσε, τώρα, να ξεκουραστεί, γιατί η μεγάλη κίνηση είχε κοπάσει κι ήταν παρατηρημένο ότι, ενώ διακόσιες χιλιάδες αυτοκίνητα, ξεκινούσαν μ α ζ ί στις 10 το πρωί, κάθε Kυριακή, ποτέ δεν επέστρεφαν στην πόλη την ί δ ι α ώρα. Θα μπορούσαν, λοιπόν, να αναλάβουν τον έλεγχο οι τριακόσιες χιλιάδες κάμερες τηλεοράσεως και τα οχήματα ξηράς. O BI – 8730, τέντωσε το δεξί του πόδι, που είχε μουδιάσει από το πάτημα του γκαζιού. Kυριακή, 19 Aυγούστου 1894, σκέφτηκε… Aυτός ο Όργουελ, πρέπει να ήταν κάτι σαν τον Iούλιο Bερν… Mόνο που πρόβλεψε το μέλλον των ανθρώπων
    Συνέχισε να οδηγεί…
    Mε τα δυο χέρια στο τιμόνι, με το μαγνητόφωνο κλειστό, χωρίς να καπνίζει, με 40 χιλιόμετρα την ώρα, δεμένος με ζώνες τεσσάρων σημείων, κοιτάζοντας τις «πούλιες» του προφυλακτήρα ασφαλείας και τους μπλε φακούς των μηχανών τηλεοράσεως, ψηλά τις κολόνες με μια απέραντη έκφραση ευτυχίας στο πρόσωπό του.

  6. Thunderbolt

    Aυτά που γράφετε εδώ είναι σαν ένα ζωντανό βιβλίο ίσης αξίας -ή και μεγαλύτερης- από ένα τυπωμένο. Live, άμεσα προσβάσιμο από όλους, με ακαριαίο feedback (που δεν έχει το χαρτί) και…δωρεάν όπως πολύ εύστοχα παρατηρείτε!
    Αναμένουμε λοιπόν τη σάρωση των επιστολών του LJK – και αν μπορείτε να μας εξηγησετε το κόλλημα των ανθρώπων με έναν κατασκευαστή αυτοκινήτων. Εμμονή, αρρώστια?…ωραίο θέμα για να ξεφύγουμε από τα καταθλιπτικά!

  7. Proteus2

    Δάσκαλε, θα σ’το ξαξαπώ :
    ΗΟΤΑS και χαλαρό σχηματισμό.
    Και όταν χρειαστεί, χέρι εμπρός
    Ο D Bader είχε γράψει πως είναι τρομερά εύκολο μέσα σε ένα melee μάχης να νοιώσει κανείς μόνος του.
    Τότε παύει να προσέχει
    Πήγες καλά. ‘Εκανες δουλειά
    Και θα ξανακάνεις
    Ρ

  8. Giorgos

    κ. Καββαθά, να προτείνω να αλλάξεις ξανά τη φωτό, βάλε αυτήν από το συλλεκτικό τεύχος για το 40 χρόνια των 4Τ, με τον μπερέ και το αστέρι να πορωθούμε ακόμη περισσότερο οι σύντροφοι του ιστολογίου, Keep Going χωρίς αλκοόλ, νηφάλιος όπως πάντα…

  9. Ανώνυμος

    Ο εκδοτης του ευαγγελιου (πτηση κ διαστημα) σε μαχ 4..κ. Καββαθα θα μπορούσατε άνετα να γράψετε μια επιθεώρηση-σάτυρα- και το υλικό έχετε και το στόμφο..να είστε πάντα καλα

Απάντηση

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
Νοέμβριος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
Νοέμβριος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Εγγραφή στο Ιστολόγιο μέσω Email

Εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων μέσω email για νέες δημοσιεύσεις.