Tης Τασουλας Καραϊσκακη
από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ και τον ΑΓΡΥΠΝΟ ΦΡΟΥΡΟ
Κάθε χρόνο κατατίθενται στην εφορία 5.598.885 φορολογικές δηλώσεις. Εκείνες με δηλωθέν ετήσιο εισόδημα άνω των 95.000 ευρώ είναι 34.577, ενώ με εισοδήματα άνω των 900.000 εμφανίζονται μόνο 74 φορολογούμενοι.
Και γεννάται η εξής απλή απορία. Πώς μπορεί κάποιος, κάποιοι, πολλοί, με εισοδήματα κάτω των 95.000 ευρώ ετησίως, να διατηρούν βίλα με πισίνα, εξοχικά, πολυτελή αυτοκίνητα, σκάφη… Διότι, αν είναι αλήθεια ότι μόνο 34.577 φορολογούμενοι έχουν ετήσιο εισόδημα άνω των 95.000 ευρώ, αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα αποτελεί επίσης το γεγονός ότι στη χώρα μας υπάρχουν πάνω από 100.000 πισίνες, πάνω από 1.000.000 πολυτελή αυτοκίνητα, πάνω από 1.600.000 εξοχικά (σε σύνολο 5,5 εκατ. σπιτιών), πάνω από 120.000 σκάφη αναψυχής. Ακόμη, η Ελλάδα είναι η δεύτερη ευρωπαϊκή χώρα μετά τη Δανία σε μέγεθος κατοικίας (μέσος όρος ελληνικού σπιτιού τα 126 τ. μ.).
Την απάντηση δίνουν άλλοι εύγλωττοι αριθμοί. Το 41,6% του συνόλου των επιχειρήσεων Α. Ε., ΕΠΕ, Ο. Ε. και Ε. Ε. δηλώνουν μηδενικά κέρδη ή ζημίες ενώ το 70,3% του συνόλου των επιχειρήσεων δηλώνει κέρδη έως 15.000 ευρώ. Από 151 μεγαλογιατρούς του Κολωνακίου μόνο 11 δήλωσαν εισόδημα 100.000 ευρώ και άνω. Από τα 1.600 κέντρα διασκέδασης που ελέγχθησαν μόνο 96 δήλωσαν έσοδα άνω των 80.000 ευρώ ετησίως. Από τους 500 φορολογούμενους της Εκάλης και περιχώρων που διαθέτουν πισίνα (η καταγραφή έγινε μέσω δορυφόρου), 176 δεν τη δήλωσαν, άλλοι τη δήλωσαν ως στέρνα ή σε μικρότερο από το πραγματικό της μέγεθος.
Μέσα στο 2009, με το φάσμα της κρίσης να σκιάζει δυσοίωνα τις μέρες μας, πωλήθηκαν 8.801 Μερσεντές, 6.509 BMW, 2.637 Jeep Dodge, 758 Saab, 436 Lexus, 424 Porsche, 286 Land Rover, 106 Jaguar, 35 Infinity, 29 Ferrari, 23 Hummer, 21 Cadillac, 12 Maserati, 9 Bentley, 8 Lamborghini, 5 Lotus, 1 Aston Martin, δηλαδή 20.100 πολυτελή Ι.Χ. Προηγούμενη χρονιά, στα λιμεναρχεία όλης της χώρας υπεβλήθησαν 14.782 αιτήσεις νηολογήσεων και μεταβιβάσεων σκαφών αναψυχής (όμως οι μισοί περίπου φορολογούμενοι δεν τα σημείωσαν στη φορολογική τους δήλωση).
Το γιατί τόσα χρόνια το κράτος δεν έκανε τον αυτονόητο, πανεύκολο έλεγχο –έπρεπε να φτάσουμε στο χείλος του γκρεμού, για να δείξει ότι μπορεί να τον κάνει (θα τον κάνει;) – αλλά κατέφευγε στην αθλιότητα του «συμβιβασμού» και στην ανεντιμότητα της «προείσπραξης» είναι πασιφανές. Ομολογώντας εμμέσως ότι είναι αναξιόπιστη και αφερέγγυα, αποκτούσε το δικαίωμα να αποδίδει στους πολίτες παρόμοιες ιδιότητες, οπότε μεταξύ κατεργαρέων και από τη θέση του ισχυρότερου, να τους επιβάλλει τους δικούς της όρους και να τους αποσπά τα μέγιστα δυνατά ποσά.
Οι σχέσεις πολιτών και Πολιτείας λειτουργούν κατά τον νόμο των συγκοινωνούντων δοχείων. Οσο μας σέβεται και μας λογαριάζει εκείνη, τη λογαριάζουμε και τη σεβόμαστε κι εμείς. Πριν, λοιπόν, το υπουργείο Οικονομικών προβεί στην οποιαδήποτε πυροτεχνική ανακοίνωση με στόχο να αποκτήσουν οι φορολογούμενοι φορολογική συνείδηση (που από μόνη της κάθε άλλο παρά αρκεί), θα πρέπει να φροντίσει όχι μόνο να έχει καθαρή τη δική της, αλλά και να δείξει ότι αποφάσισε πράγματι να λάβει τα μέτρα της. Αλλιώς, ο φαύλος κύκλος θα συνεχιστεί.
3 Comments
Τουλάχιστον θα μας ενώσει το σύνθημα: “Όλι Ρεν – Όλι Ρεν, άφησέ μας τα Καγιέν”
Ευτυχώς που άφησες τα AUDI εκτός νυμφώνος διότι τότε θα ήταν ακόμα χειρότερα τα δεδομένα.
Θά ήθελα να προσθέσω επίσης το ζήτημα της λεγόμενης
“περαίωσης” (Δεν ξέρω αν υπάρχει ακόμα και αν είναι σωστή και η ορθογραφία της λέξης)
Η εφορία έστελνε στους ελεύθερους επαγγελματίες μια χρέωση ανάλογη των εισοδημάτων που δήλωναν (πέρα από ότι είχαν να πληρώσουν από τη φορολογική τους δήλωση) και αν πλήρωναν αυτό το ποσό δεν θα είχαν φορολογικούς ελέγχους για τα προηγούμενα έτη. Με άλλα λόγια αν είσουν ένας τίμιος φορολογούμενος έμπαινες στο πειρασμό να κλέψεις ,μετά να πληρώσεις τη περαίωση και να ησυχάσεις!