Αλήθεια… Εχετε ποτέ σκεφθεί ποιο ήταν το «καλύτερο» αυτοκίνητου του… αιώνα; Αν όχι, πρέπει να περιμένετε ως το 2000 όπου θα ανακοινωθεί το όνομα του νικητή και αυτό γιατί τότε θα τελειώσει ο μεγάλος «διαγωνισμός» που έχει ήδη ξεκινήσει από την Επιτροπή COTC (Car of the Century), της οποίας μέλη είναι 118 δημοσιογράφοι από όλο τον κόσμο. Η ιδέα για την ανακήρυξη του «Αυτοκινήτου του Αιώνα» ξεκίνησε από τον ολλανδό συνάδελφο Φρεντ βαν ντερ Φλουγκτ που ήταν εκείνος που εγκαινίασε τον σημαντικό για τα αυτοκινητιστικά πράγματα θεσμό της απονομής του τίτλου του Αυτοκινήτου του Ετους (Car of the Year). Οπως ίσως γνωρίζετε, κάθε χρόνο 56 ευρωπαίοι δημοσιογράφοι (ανάμεσά τους ο υπογράφων) από όλες τις χώρες της Γηραιάς Ηπείρου, συμπεριλαμβανομένης και της Ρωσίας, ψηφίζουν (αφού πρώτα δοκιμάσουν στις χώρες τους και αλλού όλα τα υποψήφια για τον τίτλο μοντέλα) το αυτοκίνητο που πιστεύουν ότι πρέπει να πάρει τον επίζηλο τίτλο.
Η ιδέα για μια διαδικασία που θα οδηγούσε στην ανακήρυξη του «Αυτοκινήτου του Αιώνα» ήταν, θα μπορούσε να πει κανείς, φυσικό επακόλουθο, μια και, όπως πάνε τα πράγματα, την τρίτη χιλιετία μάλλον δεν θα οδηγούμε αυτοκίνητα σαν αυτά που γνωρίσαμε τα τελευταία 97 χρόνια!
Ηδη στην Εκθεση Αυτοκινήτου του Αμστερνταμ, που έγινε στις 4 Φεβρουαρίου, η Επιτροπή ανακοίνωσε ότι από τα 716 «μοντέλα» που ήταν υποψήφια για τον τίτλο, επελέγησαν 200. Από αυτά τα 200 μοντέλα οι 118 συνάδελφοι θα πρέπει να επιλέξουν τα 100 κατά τη γνώμη τους καλύτερα μοντέλα και το αποτέλεσμα της πρώτης αυτής «ψηφοφορίας» θα ανακοινωθεί τον Σεπτέμβριο στην Εκθεση της Φραγκφούρτης. Εκείνη την εποχή, για να είναι το αποτέλεσμα όσο πιο αντιπροσωπευτικό γίνεται, οι οργανωτές θα ζητήσουν από το κοινό να ψηφίσει τα 10 κατά τη γνώμη του καλύτερα αυτοκίνητα από τα 100 που επέλεξαν οι ειδικοί. Η ψηφοφορία θα γίνει μέσα από διάφορα «κανάλια», όπως μέσω του Τύπου, σε ειδικούς χώρους, σε 30 περίπου εκθέσεις αυτοκινήτου καθώς και μέσω του Ιντερνετ.
Στη συνέχεια οι 118 δημοσιογράφοι, που εκπροσωπούν 32 χώρες σε όλες τις ηπείρους, θα κληθούν να επιλέξουν τα 25 «καλύτερα» αυτοκίνητα και οι επιλογές τους θα «προστεθούν» στις επιλογές του κοινού. Μέσα από αυτή την πέρα για πέρα δημοκρατική διαδικασία επιλογής και ανάλογα με τις επικαλύψεις των επιλογών του κοινού, θα προκύψει μια λίστα 25 ως 35 υποψηφίων. Από αυτόν τον κατάλογο οι 118 δημοσιογράφοι θα επιλέξουν τους 5 «φιναλίστ» για τον επίζηλο τίτλο του Αυτοκινήτου του Αιώνα!
Η ιδέα των οργανωτών είναι η ανακήρυξη του νικητή να γίνει στη διάρκεια ενός τηλεοπτικού προγράμματος – μαμούθ που θα αναμεταδοθεί (όπως η απονομή των βραβείων Οσκαρ) σε όλο τον κόσμο στο τέλος Δεκεμβρίου του 1999.
Για μια στιγμή σκέφθηκα να παραθέσω τον κατάλογο με τα 200 αυτοκίνητα που παίρνουν μέρος στην πρώτη ψηφοφορία, η οποία λήγει την 1η Μαΐου, αλλά μετά είδα ότι είναι καλύτερα να περιμένουμε ως τον Σεπτέμβριο!
Εντελώς ενδεικτικά θα αναφέρω μερικά, για να δείτε «πού το πάει» η Επιτροπή COTC. Ετσι υπάρχουν δύο AC, πέντε Αλφα Ρομέο, έξι Λάντσια, δύο Αλβις, τέσσερα Αστον Μάρτιν, τρία Αουντι, τέσσερα Μπέντλεϊ, πέντε BMW, δύο Μπουγκάτι, οκτώ Φεράρι, επτά Φορντ, δύο Χόντα, τέσσερα Φίατ, Λαμποργκίνι, Μαζεράτι, Πεζό και Ρολς Ρόις, τρία MG, Νισάν, Πακάρ, Πιρς Αροου, Πόρσε και Τογιότα, πέντε Ρενό κλπ.
Θα μου πείτε (και ίσως να έχετε δίκιο) πόσο ενδιαφέρει μια χώρα που ποτέ δεν έφτιαξε όχι αυτοκίνητο, αλλά ούτε μια… ρόδα ποιο θα είναι το Αυτοκίνητο του Αιώνα και ίσως να συμφωνήσω μαζί σας. Και λέω «ίσως» γιατί, όπως και το ποδόσφαιρο, το μπάσκετ και το βόλεϊ έτσι και το αυτοκίνητο έχει (ακόμη) φανατικούς φίλους. Ανθρώπους που δεν το βλέπουν σαν αντικείμενο κοινωνικής καταξίωσης, αλλά σαν το μεγαλύτερο, χρησιμότερο και χρηστικότερο τεχνολογικό επίτευγμα του 20ού αιώνα. Οι άνθρωποι αυτοί λοιπόν θα ήθελαν να απονείμουν τον τίτλο του «καλύτερου» σε έναν φίλο που τους υπηρέτησε πιστά σε όλες τους τις δραστηριότητες, από την απλή κυριακάτικη «βόλτα στο Σούνιο» με την οικογένεια ως τη μεταφορά ασθενών και τραυματιών και από την ανακάλυψη της άγνωστης Ελλάδας (ή Γαλλίας ή Τυνησίας ή Αμερικής) ως τη μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας στην… Αλβανία.
Γιατί, αν κανείς κλείσει τα αφτιά στις άναρθρες κραυγές των δήθεν «οικολόγων», το τελικό συμπέρασμα είναι ότι χωρίς το αυτοκίνητο ο άνθρωπος θα ζούσε ακόμη στον οικονομικό και κοινωνικό μεσαίωνα.
Και η ρύπανση του περιβάλλοντος;
Περιμένετε τον 21ο αιώνα και θα δείτε!