21.03.2005
Πρώτο ΘΕΜΑ
Η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο. Με πρόσχημα ότι προστατεύουν την υγεία των παιδιών τους αυθαιρετούν σε βαθμό κακουργήματος κλείνοντας δρόμους και αλλάζοντας τη ροή της κυκλοφορίας κάθε τρεις και λίγο. Χιλιάδες οχήματα εγκλωβίζονται στις μεγάλες αρτηρίες (Βουλιαγμένης, Κηφισίας, Ποσειδώνος και αλλού) και η πόλη μεταβάλλεται σε θάλαμο αερίων καθώς όλο και περισσότεροι τοπικοί άρχοντες απαγορεύουν τη κίνηση στους δρόμους των συνοικoιών «τους». Ρώτησα όλους τους ΥΠΕΧΩΔΕ γιατί δεν επιβάλλεται ο Μητροπολιτικός Σχεδιασμός. Απάντησαν πως ο μόνος τρόπος είναι να στείλουν τα… ΜΑΤ. Οι τοπικοί γκιουλέκες αρνούνται να υπακούσουν στις εντολές των πολεοδόμων και των συγκοινωνιολόγων, επειδή είναι «εκλεγμένοι απ’ το λαό». Ο Χίτλερ και ο Μουσολίνι εκλεγμένοι ήταν.
Πολλές είναι οι περιπτώσεις που δείχνουν τη βάναυση μεταχείριση της «πλέμπας» από δήμους-κομητείες. Περιοχές όπως το Παλαιό και Νέο Ψυχικό, η Φιλοθέη, το Χαλάνδρι και, τελευταία, ο Υμηττός και η Δάφνη εξασκούν τη νέα μάστιγα (γιατί περί μάστιγας πρόκειται) των πεζοδρομήσεων ή των δρόμων «ήπιας κυκλοφορίας». Τα παραδείγματα είναι κραυγαλέα, εξοργιστικά, προκλητικά. Ο «ευαίσθητος» άρχοντας κλείνει το δρόμο, επειδή πήρε εντολή από επιχειρηματία-εργοστασιάρχη που χρειάζεται το χώρο για να παρκάρει τα φορτηγά του! Εκατοντάδες οδηγοί αναγκάζονται να γυρίζουν τους γεμάτους σταθμευμένα αυτοκίνητα δρόμους της συνοικίας, προσπαθώντας να αποφύγουν το μποτιλιάρισμα της Βασ. Όλγας (η «Βουλιαγμένης» προς Αθήνα). Το ίδιο γίνεται και στο Δήμο Αγίου Δημητρίου, όπου φαρδείς δρόμοι «στραγγαλίζονται», για να απαγορεύσουν την «υπερτοπική» κυκλοφορία, στη πραγματικότητα όμως για να κάνουν το κέφι, το πολιτικό παιχνίδι ή τη βάρβαρη επέμβαση στην ποιότητα της ατμόσφαιρας της Αθήνας. Γιατί βάρβαρη; Διότι όταν απαγορεύεις τη διέλευση σε ολόκληρες περιοχές αναγκάζοντας τα οχήματα να κινηθούν σε μία ή δύο αρτηρίες (γεμάτες παρκαρισμένα αυτοκίνητα), μειώνεις τη ταχύτητα και αναγκάζεις τους κινητήρες να εκπέμπουν χιλιάδες τόνους δηλητήρια. Νοιάζονται γι’ αυτό οι δήμαρχοι και τα δημοτικά συμβούλια; Δεκάρα δε δίνουν. Σας το λέει κάποιος που έχει περάσει τέσσερα χρόνια στο Δήμο Αθηναίων και που πολέμησε για να μη μετατραπεί η Πλάκα και του Ψυρρή σε Σόχο, όπου κυριαρχεί ο νόμος της νύχτας – και των 45αριών (διαβάστε τα δημοσιεύματα πιο κάτω και θυμηθείτε τι έγραφα πριν από πολλά χρόνια για τις οδούς Αποστόλου Παύλου, Διονυσίου Αρεοπαγίτου, του Ψυρρή και άλλες περιοχές της Αθήνας).
Μ’ άκουσε κανείς; Όχι. Γιατί; α. Διότι οι 4ΤΡΟΧΟΙ δεν είναι «εφημερίδα», έστω και αν κάθε μήνα διαβάζονται από 380.000 Έλληνες και Ελληνίδες (Focus-Bari Report, Μάιος-Οκτώβριος 2003, τεύχος Δεκεμβρίου 2003, σελ. 30). β. Διότι οι πεζοδρομήσεις και οι ενοποιήσεις έχουν πολύ «φαΐ». Λένε (οι τοπικοί… διασώστες): «Μας ενδιαφέρει η .υγεία των κατοίκων». Ψεύδονται. Το μόνο που τους νοιάζει είναι να διώξουν τους μόνιμους κατοίκους και να παραδώσουν τις συνοικίες βορά στα νύχια των επιχειρηματιών της νύχτας. Η κεντρική διοίκηση τρέμει το πολιτικό κόστος και δεν επιβάλλει το Μητροπολιτικό Σχεδιασμό. Δεκάδες δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι και πολίτες αποδέχονται τις γελοιότητες. Τι μένει; Το κυκλοφοριακό και πολεοδομικό χάος, που θα παραμείνει όσα μετρό, τραμ και προαστιακοί και αν γίνουν.
Επειδή κάποιος θα βρεθεί να με κατηγορήσει ως «θιασώτη του γιωταχί», δηλώνω ότι εξαιρούνται περιοχές με σχολεία, νοσοκομεία, οίκους ευγηρίας κτλ., αλλά όχι περιοχές που τα κομματικά στελέχη απαιτούν (και καταφέρνουν) να αλλάξουν τον πολεοδομικό σχεδιασμό προς ίδιον όφελος (Πλάκα, Ψυρρή, Θησείο, Αποστόλου Παύλου, Αμαλίας, «βασιλικό» κτήμα, αεροδρόμια Μαραθώνα, Τατοΐου και Ελληνικού κ.ά.). Αμφιβάλλετε; Δε σας έπεισαν ούτε τα δημοσιεύματα της «Ελευθεροτυπίας»;
Υπάρχει σωτηρία; Κατά την άποψή μου, όχι. Ρίξτε μια ματιά στις γεωπολιτικές εξελίξεις στα Βαλκάνια και στις χώρες της Μαύρης Θάλασσας. Δείτε πού στήνονται τα νέα κέντρα αποφάσεων, πού επενδύουν οι Aμερικανοί και οι Kεντροευρωπαίοι. Ούτε μισό δολάριο (ή ευρώ) δε φτάνει στην «ισχυρή Ελλάδα», γεγονός που οι κάθε απόχρωσης καθεστωτικοί κονδυλοφόροι και αστέρες της TV επιμελώς αποκρύπτουν. Λίαν συντόμως, το χωράφι θα καταλήξει στην αγκαλιά της προαιώνιας μητέρας – την οποία ποτέ δεν άφησε!
Πάλι ήθελα να γράψω τις εντυπώσεις μου από τ’ αυτοκίνητα που οδήγησα (Mazda 8, νέο Golf κτλ.), αλλά πάλι δε μου βγήκε. Λίγο το ταξίδι στη Μόσχα και η πτήση με τα όσα υπέροχα έκανα εκεί, λίγο οι συμπεριφορές των ηλιθίων, και η όρεξη έκανε φτερά. Πάνε πολλά χρόνια από τότε που έφυγα για Μάνη ή Ήπειρο με μια Porsche. Συγκινήθηκα διαβάζοντας το άρθρο του Α.Τ. για την Carrera και θυμήθηκα τα ταξίδια-αστραπή του Σ.Χ. στο Τόκιο. Aλλά τα έκανα όλα αυτά, τα πέρασα, τα γεύτηκα, τα χόρτασα και τώρα θέλω να κάνω κάτι άλλο, δυνατότερο και μεγαλύτερο. Γιατί; Όπως είπα και στην αρχή του άρθρου, δεν έχω απάντηση._ Κ. Κ.
Τα Πράγματα που Λένε και… Γράφουν
Τι σας έλεγα για το Ελληνικό;
«… Σε ένα ύστατο δώρο, αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ, προς τις φίλιες προς αυτήν δυνάμεις που ελέγχουν τον χώρο των κατασκευών και του real estate προχωράει η κυβέρνηση, μετατρέποντας το περίφημο Mητροπολιτικό Πάρκο του Eλληνικού σε “φιλέτο” οικοδομήσιμης γης. Mε πρόσχημα την εξεύρεση πόρων για τη διαμόρφωση του “πνεύμονα πρασίνου και αναψυχής”, ο Oργανισμός Pυθμιστικού Σχεδίου Aθήνας προχωράει στη δωρεάν παραχώρηση σε ιδιώτες των 1.000 από τα 5.300 στρέμματα του παλαιού αεροδρομίου, προκειμένου να οικοδομήσουν και να εκμεταλλευθούν κτίρια κατοικιών, εμπορικά κέντρα, καταστήματα και ξενοδοχεία.
Έτσι, παράλληλα με τη δημιουργία του “πάρκου”, ο ανάδοχος έχει τη δυνατότητα οικοδόμησης μιας ολόκληρης νέας πόλης, με κατοικίες, εμπορικό κέντρο, κινηματογράφους και… πράσινο. (…) Eκεί αναμένεται να εισρεύσουν για κατοίκηση τουλάχιστον 30.000 άτομα, καθώς κατά μέσον όρο σε χώρους κατοικίας και εργασίας αντιστοιχούν περί τα 25 τετραγωνικά μέτρα ανά άτομο. Έτσι, η δημιουργία του Mητροπολιτικού Πάρκου συνδυάζεται με την ανάδυση μίας νέας πόλης…, όπως η Kόρινθος, στο ήδη επιβαρυμένο αστικό περιβάλλον της πρωτεύουσας!
Eπιπλέον, η δυνατότητα του αναδόχου να αναπτύξει “πόλους” εμπορίου και ψυχαγωγίας αλλά και το πλήθος των χρήσεων που παραμένουν (ενδεικτικά, το συνεδριακό κέντρο, το αμαξοστάσιο του τραμ, σταθμοί μετεπιβίβασης του μετρό) οδηγούν στο συμπέρασμα ότι, πλην των κατοίκων, στη… νέα Kόρινθο του Eλληνικού θα εισρέουν καθημερινά δεκάδες χιλιάδες επιπλέον άτομα. (…) Παράλληλα, προστίθενται και νέες χρήσεις που αφορούν πολιτιστικές εγκαταστάσεις, εστιατόρια, κτίρια εκπαίδευσης και πρόνοιας, χώρους στάθμευσης. Συγκεκριμένα, προτείνεται να εγκατασταθούν σε υπάρχοντα ή νέα κτίρια:
– Eστιατόρια και αναψυκτήρια.
– Πολιτιστικές εγκαταστάσεις.
– Tο κέντρο περίθαλψης, εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης παιδιών με ειδικές ανάγκες.
– Tο “Eθνικό Kέντρο Άμεσης Kοινωνικής Bοήθειας”, το Θεραπευτήριο Xρόνιων Παθήσεων Aττικής και ένα Aστικό Kέντρο Yγείας.
– Tο Δημαρχείο Eλληνικού.
– Tο Mουσείο Πολιτικής Aεροπορίας, που αποτελεί αίτημα του Πολιτιστικού Kέντρου Eργαζομένων Oλυμπιακής Aεροπορίας.
– Δύο σταθμοί μετεπιβίβασης του METPO (προτείνεται, μόνον, να κατασκευασθούν υπόγειοι).
– Γήπεδο κρίκετ, σε έκταση 15 στρεμμάτων και
– Tο Xαμόγελο του Παιδιού, έπειτα από αίτημα του Συλλόγου.
Tην εποπτεία θα έχει ο κρατικός “Φορέας Διοίκησης και Διαχείρισης του Mητροπολιτικού Πάρκου”, όμως το “ουσιαστικό έργο” θα αναλάβει ένας, ιδιωτικού χαρακτήρα, Φορέας Aνάπτυξης».
Γιώργος Tερζής, Kαθημερινή, 07.12.2003
Όπως φορτικά επαναλαμβάνω από την ημέρα που αποφασίστηκε το εθνικό έγκλημα να κλείσει το αεροδρόμιο Ελληνικού, το «κόλπο» με το Μητροπολιτικό Πάρκο και την «αξιοποίηση» της περιοχής θα είναι τρεις φορές μεγαλύτερο από εκείνο του ’99. Ήρθε, δυστυχώς, η στιγμή να βγω –και εδώ- αληθινός. Επόμενα στη σειρά, εκτός από το αεροδρόμιο του Μαραθώνα που γύρω του θα ξεφυτρώσουν ξενοδοχεία-μαμούθ, το αεροδρόμιο Τατοΐου, το «βασιλικό» κτήμα, ίσως και του… Φιλοπάππου!
Τι σας έλεγα για του Ψυρρή;
«… Aφορμή γι’ αυτές τις θλιβερές σκέψεις ήταν η έγγραφη διαμαρτυρία προς κάθε υπεύθυνο, ακόμη και σε όργανα της E.E., η εκατοστή ίσως έγγραφη διαμαρτυρία κατοίκων του Ψυρρή για τις κραυγαλέες και άκρως ενοχλητικές παρανομίες των εκεί νυχτερινών κέντρων.
Δεν μπορεί τα μισά από αυτά να λειτουργούν χωρίς άδεια, τα άλλα μισά να τους αφαιρείται η άδεια και ανενόχλητα να συνεχίζουν τη δουλειά τους και όλα μαζί να παραβιάζουν τους όρους λειτουργίας, να διαμαρτύρονται επί χρόνια οι εναπομείναντες κάτοικοι και κανείς να μη συγκινείται. Kαι κανείς να μην θεωρεί τον εαυτό του υπεύθυνο και αρμόδιο. Kανένας δεν είναι αρμόδιος να διαπιστώσει και να άρει την παρανομία!
Oύτε ο εισαγγελέας ούτε ο χωροφύλακας ούτε ο δήμος ούτε το YΠEXΩΔE! Kαι όμως στην περιοχή ξοδεύτηκαν πολλά δισεκατομμύρια για την «ανάπλασή» της, την οποία λυμαίνονται οι παρανομούντες καταστηματάρχες της νύχτας. Δεν πρόκειται μόνο για την περιοχή του Ψυρρή. Tα ίδια συμβαίνουν στο Θησείο, στην Πλάκα (όπου επίσης δαπανήθηκαν πολλά δισεκατομμύρια) και σε κάθε όμορφη γωνιά της Eλλάδας…»
A. Kαρκαγιάννης, Kαθημερινή, 23.10.2003
Για τις Αποστόλου Παύλου και Αρεοπαγίτου; «Aδειοδοτήθηκαν μαζικά και από το υπουργείο Πολιτισμού καφενεία και εστιατόρια που λειτουργούν νόμιμα (με άδεια του Δήμου Aθηναίων ή του YΠEXΩΔE) στον πεζόδρομο της Διον. Aρεοπαγίτου και Aποστόλου Παύλου ως το Θησείο, στον πεζόδρομο της Aδριανού, στους δρόμους κάτω από την Aκρόπολη στην Πλάκα και γύρω από την πλατεία Mοναστηρακίου. Για να ισχύσει η άδεια των περισσοτέρων πρέπει να περιορίσουν τα τραπεζάκια τους στους οριοθετημένους από το YΠΠO χώρους, σύμφωνα με το σχέδιο που εκδόθηκε τον Iούνιο του 2003, βάσει του οποίου δεν εμποδίζεται η διέλευση πεζών και δεν καταλαμβάνεται η ειδική όδευση που έχει γίνει στον μεγάλο πεζόδρομο της “Eνοποίησης Aρχαιολογικών Xώρων” για τους τυφλούς…»
N. K.-P., Eλευθεροτυπία, 04.11.2003
Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, δεν έχω κουραστεί να «προβλέπω» την τύχη των οδών και των περιοχών που εντάχθηκαν στο σχέδιο της «ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων». Έγραφα ότι, εκτός από του Ψυρρή, δε θα περάσουν δύο χρόνια και οι Αποστόλου Παύλου και Δ. Αρεοπαγίτου θα έχουν καταληφθεί από τραπεζοκαθίσματα. Kι αυτό, γιατί τα «έσοδα» από την ενοικίαση ή και πώληση δημόσιων χώρων είναι εξωπραγματικά. Πριν αλέκτορα φωνήσαι, αποδείχτηκε πόσο δίκιο είχα.
Αλλά και για τα λεωφορεία που κινούνται με υδρογόνο;
«… Mέσα στον καλοκαιρινό καύσωνα, οι Mαδριλένοι αντίκρισαν τρία οχήματα, βαμμένα μοβ και λευκό, που ξεχώριζαν από τα δύο χιλιάδες κατακόκκινα αστικά λεωφορεία της πόλης. Στα νέα λεωφορεία αναγράφονταν συνθήματα, όπως: “Tεχνολογία του Mέλλοντος”, “Mηδέν ρύπανση” και “Aυτό το λεωφορείο κινείται με υδρογόνο”. Έκτοτε, σχεδόν 20.000 επιβάτες ταξίδεψαν με τα καινοτόμα λεωφορεία, όπως αναφέρει σε άρθρο της η εφημερίδα “Le Monde”. (…) H Mαδρίτη βρίσκεται πράγματι στην πρωτοκαθεδρία μεγάλης ευρωπαϊκής προσπάθειας για υιοθέτηση του υδρογόνου στις αστικές συγκοινωνίες: Άμστερνταμ, Bαρκελώνη, Aμβούργο, Λονδίνο, Λουξεμβούργο, Πόρτο, Στοκχόλμη και Στουτγάρδη ακολουθούν ήδη το παράδειγμα της Μαδρίτης…»
Kαθημερινή, 11.11.2003
Είχα γίνει ενοχλητικός την «ιστορική» τετραετία που ήμουν δημοτικός σύμβουλος του Δήμου Αθηναίων, λέγοντας πως η Αθήνα δεν πρέπει να αφήσει την ευκαιρία να γίνει μέλος του «κλαμπ» που θα χρησιμοποιούσε και θα εξέλισσε τα συγκεκριμένα λεωφορεία υδρογόνου. Το μόνο που εισέπραξα ήταν αδιαφορία, προφανώς επειδή άλλα συμφέροντα είχαν «προτεραιότητα»_ Κ. Κ.
4 Comments
Κύριε Καββαθά, γνωρίζω παλαιόθεν την άποψή σας για την ελεύθερη κυκλοφορία αυτοκινήτων από όλα τα προάστεια. ‘Εχω όμως την εξής (ειλικρινή) απορία. Ο λόγος που κάποιος κάποτε αγόραζε σπίτι σε προάστειο, νομίζω, πώς ήταν ότι ο καθαρότερος αέρας και κάποια ησυχία. Το πρώτο βέβαια καταρρίφθηκε μετά την αλματώδη αύξηση των Ι.Χ. ‘Ομως παραμένει μία κάποια ησυχία, γιατί καθαρότερος αέρας δεν υπάρχει πιά σε όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής, μην και σε όλη τη γη! Είναι δυνατόν εσείς, με τις γνώσεις σας περί αυτοκινήτων, να πιστεύετε ότι η κυκλοφορία θα διευκολυνθεί ή ο αέρας θα γίνει καθαρότερος εάν επιτρεπεί η κυκλοφορία σε όλους αυτούς τους συμπατριώτες μας που νομίζει κανείς ότι από το πρωί ως το βράδυ δεν κάνουν άλλη δουλειά από το να πηγαίνουν από τα Βόρεια προάστεια στα Νότια και τουμπαλιν, ή ότι δουλεύουν μέσα στα αυτοκίνητα. (συνεχεια σε επόμενο)
Συνεχεια από προηγ. Ζω σε πρώην προάστειο, κανένας από την πολυκατοικία μου δεν χρησιμοποιεί τα ΜΜΜ. Ζεύγος 70 και κάτι δύο αυτοκίνητο, το ένα ΤΖΙΠ και ένα μικρότερο για τα θελήματα. Νέα μόνη με 2 παιδιά, με δυσκολίες οικονομικές κάτοχος νέου ΦΙΑΤ (15000 ευρώ), με το οποίο κατεβαίνει κάθε μέρα στην Ασκληπιού (γκαραζ!). Σε ποιά χώρα της Ευρώπης, κύριε Καββαθά, κυκλοφορούν στους δρόμους 1) βυτιοφόρα που μεταφέρουν πετρέλαιο θέρμανσης, 2) πούλμαν που μεταφέρουν παιδιά σε σχολεία από Β στα Ν και από Ν. στα Β.!! φορτηγά που εφοδιάζουν πάνω στα πεζοδρόμια, σουπερ μαρκετ! 4Χ4 και όλων των ειδών πολυτελέστατα αυτοκίνητα παρκαρισμένα στα πεζοδρόμια εμπρός από κιτσάτα δήθεν καφε-ρεστοραν! δεινόσαυρους (δικό σας) παρκαρισμένους στις διαβάσεις, για 1 λεπτό! αυτοκίνητα που παρκάρουν για 1 λεπτό, εμπρός από Τράπεζες, σουπερ-μαρκετ, ΑΤΜ, ταχυδρομεία, σουπερ μαρκετ, μπουτικ κλπ. κλπ. αυτούς πρέπει να διευκολύνουμε!!!
Είναι φανερό πως μάλλον με …ανακαλύψατε πρόσφατα! Για περισσότερα από 40 χρόνια γράφω γι’ αυτά και κάνω ποτάσεις (δείτε εδώ αυτές που έκανα στο Δήμο Αθηναίων το …1990). Όμως… Πως το βλέπετε; Σε κάποια (ευγενή) προάστια να απαγορεύονται και σε άλλα να επιτρέπονται;
Τώρα… Αν ο κ. Δημητράκης έχει τζιπ, η Κα Λούλα μερσεντέ και τα παιδιά Gti και XLi γι’ αυτό δεν φταίνε τ’ “αυτοκίνητα” αλλά τα κοινωνικά συμπλέγματα και η ανατροφή των εμπλεκομένων, ναι;
Aν υπάρχουν “ευγενή” και μη “ευγενή” προάστεια. δεν τα γνωρίζω. Μπορώ όμως να συμπεράνω ότι στα μεν θέλουν ησυχία, στα δε δεν τους ενδιαφέρει…. Ποιός είπε ότι φταίνε τα αυτοκίνητα!έχουν λογική? αν είναι δυνατόν αυτό να είναι επιχείρημα. Αφού όμως είναι έτσι οι συμπατριώτες μας και τέτοια μυαλά κουβαλάνε, εμείς να τους διευκολύνουμε… να ανεβοκατεβαίνουν, να πηγαίνουν με την άνεσή τους τα παιδιά στα αγγλικά, γαλλικά, πιάνο, μπαλέτο, φροντιστήριο κλπ. κλπ.ΤΕΛΟΣ