«…κύριε Ειδικέ Σύμβουλε» ικέτευσε ο ρεπόρτερ το κλισέ που στεκόταν πίσω από το εντυπωσιακό γραφείο «είσαστε νέος άνθρωπος. Βάλτε λοιπόν το χέρι στην καρδιά και πείτε μας… Έπρεπε να ρίξετε για μια ακόμα φορά το βάρος των φορολογικών επιβαρύνσεων στο επιβατικό αυτοκίνητο;»
Ακολούθησε στιγμή αποσυντονισμού, ίσως γιατί η ερώτηση δεν είχε προγραμματιστεί. Το πρόσωπο πίσω απ’ το θύσανο- σήμα κατατεθέν τά ‘χασε, χαμογέλασε και, με μια αφοπλιστική αθωότητα, εξήγησε πως από το 1978 δεν έχουν αυξηθεί οι εισφορές, τα τέλη, οι τιμές των καυσίμων (ενώ έχουν αυξηθεί και μάλιστα εξοντωτικά) και κατέληξε: «… Έτσι, με το χέρι στην καρδιά, αποφασίσαμε να επιβάλουμε πρόσθετη φορολογία στο επιβατικό αυτοκίνητο, που ήταν και ο μοναδικός τομέας που φορολογήθηκε»…
Τα εκατομμύρια που παρακολουθούσαν τά ‘χασαν.
Όχι τόσο για την κυνικότητα της ανακοίνωσης όσο για το συναίσθημά της!
Μέχρι σήμερα οι ανακοινώσεις για την αύξηση των «τελών» κυκλοφορίας, της εισφοράς και των τιμών των καυσίμων γίνονταν από διάφορους σοβαροφανείς κυρίους που επικαλούντο βιβλικές καταστροφές, διεθνείς συγκυρίες, παγκόσμιες αλλά και γαλαξιακές υφέσεις, ελλείμματα στα ισοζύγια πληρωμών, λιτότητα, πάταξη του «κεφαλαίου», ανακούφιση του «κυκλοφοριακού», εξοικονόμηση ενέργειας (με ποινές μέχρι και Ένα Εκατομμύριο) και διάφορες άλλες δικαιολογίες που καμία απολύτως σχέση δεν είχαν με την κοινή λογική. Οι δικαιολογίες που κατά καιρούς εκτοξεύονταν εναντίον των πολιτών, εκινούντο όλες στο χώρο ανάμεσα στο μη σοβαρό και στο γελοίο και όλοι ελπίζαμε πως θα ‘ρθει κάποια ημέρα που οι «αρμόδιοι» θα συμπεριφερθούν διαφορετικά υπολογίζοντας περισσότερο την αξιοπρέπεια των πολιτών.
Τι ευτυχία λοιπόν αισθανθήκαμε όταν πληροφορηθήκαμε, ότι οι νέες επιβαρύνσεις δεν αποφασίστηκαν ψυχρά και τεχνοκρατικά αλλά συναισθηματικά!
«Με το χέρι στην καρδιά» όπως είπε και ο ειδικός σύμβουλος επί συναισθηματικών θεμάτων του υπουργού Οικονομικών αποφασίστηκε να πληρώνουν οι Έλληνες κάτοχοι σιδερικών μεταφοράς «τέλη κυκλοφορίας» που κανένας άλλος «Ευρωπαίος» πολίτης δεν πληρώνει.
Με το χέρι στην καρδιά αποφασίστηκε και η αύξηση της τιμής της βενζίνης σε 50 δραχμές το λίτρο, γιατί μόνο με το τυφλό συναίσθημα και την καυτή αγάπη μπορεί κανείς να υπομείνει το χλευασμό.
Πώς αλλιώς να δεχτείς- αν αγαπάς τρελά τον υπουργό Οικονομικών και τον ειδικό του σύμβουλο- ότι η βενζίνη στην Ελβετία κάνει 46,50 δραχμές και στην Ελλάδα 50;
Και πώς να χωνέψεις το γεγονός ότι στην… Τουρκία, αυτή την καθυστερημένη χώρα, οι πολίτες πληρώνουν 32,70 για την «απλή» και 35,20 για τη σούπερ;
Μόνο με το χέρι στην καρδιά είναι απάντηση, παρόλο που αισθάνεσαι έτοιμος να βάλεις τα πόδια στο σβέρκο και να πας να ζήσεις σε μια χώρα χωρίς αισθήματα.
Αλλά έστω… Πες ότι δεν θέλεις να πας στην Τουρκία έτσι που είναι τα πράγματα. Στο Βέλγιο η βενζίνη κοστίζει 44,80 (απλή) και 46, 50 (σούπερ), ενώ στη Βρετανία, μια χώρα που οι άνθρωποι δεν βάζουν ποτέ το χέρι τους στην καρδιά, η απλή κάνει 30,30 και η σούπερ 31,20!
Αν λοιπόν λάβουμε υπόψη, εκτός από τη διαφορά στο συναίσθημα, και τη διαφορά στο βιοτικό επίπεδο και στις αποδοχές των εργαζομένων ανάμεσα στη χώρα μας και στις άλλες χώρες, που οι αποφάσεις παίρνονται χωρίς το χέρι στην καρδιά, καταλήγουμε στο ψυχονευρωτικό συμπέρασμα ότι το λίτρο στην Ελλάδα δεν κοστίζει 50 αλλά 100 δραχμές, οπότε βγάζουμε αμέσως το χέρι από την καρδιά και το βάζουμε κάπου αλλού γιατί κανείς μας δεν ξέρει που μπορεί να οδηγήσουν αυτές οι αγάπες ανάμεσα σε πολίτη και κράτος.
Αλληλογραφία
Βελώνη Γ. Ψυχικό. Απ’ όλα πιότερο χαίρομαι που συμφωνείτε με τις απόψεις μου για την ανατροφή των παιδιών!
Τσιμπούκη Κ. Καλλιθέα. Γιατρέ! Σαν ψυχολόγος θα ‘πρεπε να ξέρετε περισσότερα για το πώς θέσεις σαν αυτές της στήλης γίνονται δεκτές στη Χαρτόβια. Πάντως ευχαριστώ για το κουράγιο.
Ε.Μ.Κ. Κοζάνη: Τι θα λέγατε για το δικό μου βιβλίο; Λέγεται «ΟΔΗΓΩΝΤΑΣ».
Λουκόπουλος Π. Θεσσαλονίκη: Έστω και καθυστερημένα σας ευχαριστώ για το γράμμα σας. βοηθάει ξέρετε!
Ποταμιάνος Χ. Αθήνα: Ακόμα περιμένω το βιβλίο σας!
Μανώλης Α. Π. Φάληρο. Κι εγώ σας ευχαριστώ για την απλότητα που εκφράζετε τις απόψεις σας!
Μυλωνά Ε. Καστοριά: Πρέπει να μου γράψετε σε ποιο αυτοκίνητο είναι τοποθετημένος ο κινητήρας που σας ενδιαφέρει… Αν σας ενδιαφέρει ακόμα.
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΒΑΘΑΣ