Όσοι παρακολουθείτε αυτή τη στήλη θα έχετε παρατηρήσει ότι συχνά καταπιάνεται με θέματα που ουδόλως ενδιαφέρουν τους… Ελληνες. Τη μια μιλάει για τη χρήση των ηλεκτρικών ή υβριδικών αυτοκίνητων σε επιλεγμένες περιοχές των πόλεων, την άλλη για την έρευνα που η αυτοκινητοβιομηχανία κάνει πάνω στις κυψέλες καυσίμου, την τρίτη, όπως τώρα, για τα εναλλακτικά καύσιμα.
Advertisement: 0:28
Θα μου πείτε… Εδώ δεν έχουμε καλά και καθαρά συμβατικά καύσιμα και θα ασχοληθούμε με τα εναλλακτικά, και θα έχετε απόλυτο δίκιο. Τα περισσότερα από τα πονήματα αυτής της στήλης θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν «ρομαντικά», μια και καμία απολύτως σχέση δεν έχουν με τα όσα τραγελαφικά συμβαίνουν στη χώρα μας. Αν όμως η στήλη ασχολείτο μόνο μ ε αυτά η ζωή της θα είχε τελειώσει την 6η εβδομάδα. Γιατί τι περισσότερο μπορεί να γράψει κανείς «για αυτοκίνητα» πέρα από την έξω από κάθε λογική τροχαία συμπεριφορά των «οδηγών», τις δεκάδες χιλιάδες δυστυχήματα και τις πωλήσεις «γιωταχί» στους πεινασμένους για κοινωνική αναγνώριση «επαρχιώτες» της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Πέραν τούτων ουδέν αξιόλογον. Ετσι, αναγκαστικά στρέφεται κανείς στην παρουσίαση και στον σχολιασμό των όσων γίνονται στον τομέα της αυτοκίνησης σε άλλες χώρες, ελπίζοντας ότι ίσως κάποια μέρα ο αέρας της δημιουργίας φυσήξει και στη χώρα μας.
Αλλά ακόμη και αυτός (ο σχολιασμός) είναι αναγκαστικά περιορισμένος λόγω της εξειδίκευσης των θεμάτων. Θα χρειάζονταν τουλάχιστον δύο σελίδες της εφημερίδας (και η ανάλογη στρυφνή ορολογία) για να παρουσιάσουμε τη δουλειά που κάνει, για παράδειγμα, η Κράισλερ πάνω στην παραγωγή υδρογόνου από το καύσιμο που μεταφέρει ένα αυτοκίνητο, που στη συνέχεια θα χρησιμοποιηθεί (το υδρογόνο) στις κυψέλες καυσίμου για την παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας. Και να ήταν μόνο αυτό! Καθημερινά τα τμήματα έρευνας και εξέλιξης της αυτοκινητοβιομηχανίας βομβαρδίζουν τους τεχνικούς δημοσιογράφους με δελτία Τύπου που παρουσιάζουν τα σημαντικά είναι αλήθεια βήματα που κάνουν στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, η προσπάθεια της μείωσης των ρύπων από τα συμβατικά καύσιμα πλησιάζει ένα οριακό σημείο, πέρα από το οποίο τίποτε περισσότερο δεν μπορεί να γίνει. Η πολύ αυστηρή όμως νομοθεσία για την προστασία του περιβάλλοντος που θα ισχύσει στις ΗΠΑ, και συγκεκριμένα σε πολιτείες όπως η Καλιφόρνια από το 1998, εντείνει τις πιέσεις για παραπέρα μείωση των ρύπων.
Η Φορντ, για παράδειγμα, ερευνά ανάμεσα στα άλλα και τη χρήση της συνθετικής βενζίνης, του φυσικού αερίου, του υγραερίου από πετρέλαιο, της μεθανόλης και της αιθανόλης. Η εταιρία έχει ήδη κατασκευάσει αυτοκίνητα που καταναλώνουν υγραέριο ή φυσικό αέριο και τα έχει εντάξει στους στόλους 50 εταιρειών με τις οποίες συνεργάζεται, ώστε να δοκιμαστούν σε καθημερινές συνθήκες. Τα αποτελέσματα καταγράφονται και αναλύονται συνεχώς και η ως σήμερα εμπειρία είναι ενθαρρυντική.
Οι πρώτοι αγοραστές τέτοιων αυτοκινήτων είναι οι κυβερνητικοί στόλοι οχημάτων στις ΗΠΑ γιατί, όπως ορίζεται από τη νέα αυστηρή νομοθεσία για το περιβάλλον, το 50% των οχημάτων αυτών των στόλων πρέπει ως το 1999 να εκπέμπουν ρύπους σύμφωνα με τα νέα αυστηρά όρια που θεσπίζονται.
Η Φορντ ΗΠΑ παράγει και πουλάει, παρέχοντας και εγγύηση καλής λειτουργίας, μεσαία φορτηγά που καταναλώνουν υγραέριο που παράγεται από πετρέλαιο. Ολοι οι αμερικανοί κατασκευαστές δοκιμάζουν εδώ και χρόνια κινητήρες που καταναλώνουν μείγμα βενζίνης και μεθανόλης (85% βενζίνη, 15% μεθανόλη). Ενας αισθητήρας μετράει την περιεκτικότητα της μεθανόλης στο μείγμα και στέλνει την πληροφορία στην κεντρική μονάδα επεξεργασίας του κινητήρα, η οποία μεταβάλλει ανάλογα τον χρονισμό του ψεκασμού και της ανάφλεξης. Προτού δοθούν στο ευρύ κοινό, παραχωρούνται (για να δοκιμαστούν πάλι κάτω από πραγματικές συνθήκες) σε μεγάλες εταιρείες ενοικίασης αλλά και σε πολλές τοπικές αστυνομίες των οποίων τα… περιπολικά χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα!
Βλέπετε, λοιπόν, πόσο δύσκολο είναι να γράφει κανείς «για αυτοκίνητα» σε μια χώρα που, εκτός του ότι δεν παράγει ούτε ένα (αυτοκίνητο) τον χρόνο, δεν έχει και καμία ελπίδα να λάβει μέρος στα όσα εκπληκτικά συμβαίνουν στους τομείς καταπολέμησης της ρύπανσης.