H διύλιση του κώνωπος
Όπως κι’ εσείς έτσι κι’ εγώ παρακολούθησα με μεγάλη προσοχή (και μ’ ένα χαμόγελο που δεν έλεγε να ξεκολλήσει) την «διαμάχη» ανάμεσα στον υπουργό Δημοσίας Tάξεως και τους ανθρώπους της νύχτας για το «ωράριο» των νυχτερινών κέντρων. Ήταν μια διαμάχη πλήρης -νεοελληνικής- ουσίας, όπου μια πολιτεία που έχει αντιμετωπίσει με επιτυχία όλα της τα προβλήματα (οικονομία, επενδύσεις, τρομοκρατία, παιδεία, περιβάλλον, δημόσια διοίκηση, Σκόπια, Kύπρος κλπ) αποφασίζει να ασχοληθεί με άλλα, δευτερευούσης σημασίας θέματα που περίμεναν την σειρά τους.
Ήταν η διύλιση του κώνωπος και η κατάποση της γκαμήλας, η σύλληψη του δέντρου και η απώλεια του δάσους πέρα απ’ το γεγονός ότι ήταν και επίδειξη πυγμής από ένα σύστημα υπηρεσιών αστυνόμευσης που δεν είναι σε θέση να ελέγξει (λόγω της καθολικής διάλυσης που έχει υποστεί από την κομματικοποίηση) ούτε καν τον ίδιο του τον «εαυτό».
Θα καταλάβαινα όλη αυτή την «βαβούρα» αν, ο συμπαθής υπουργός κήρυσσε τον πόλεμο σε μια άλλη μάστιγα που πλήττει την ελληνική κοινωνία, πολύ πιο σύνθετη, πολύ πιο ύπουλη και καταστροφική από το «ωράριο» των νυχτερινών κέντρων, την μάστιγα εκείνων των ανθρωποειδών που πίνουν και οδηγούν.
Θα καταλάβαινα την ευαισθησία όλων μας, αν σε όλες τις συζητήσεις και όλα τα άρθρα που δημοσιεύθηκαν στις εφημερίδες, βρισκόταν κάποιος για να μιλήσει όχι για τις οικογένειες των εργαζομένων των νυχτερινών κέντρων που «θα μείνουν στο δρόμο» αν τα σκυλάδικα κλείνουν στις 3, αλλά για τους εκατοντάδες νέους και νέες που βρίσκονται δυο μέτρα μέσα στο χώμα, δολοφονημένοι από τους αχρείους που «ξεφαντώνουν» σείοντας τα οπίσθιά τους (σαν γνήσιοι Tούρκοι) και μετά βγαίνουν στους δρόμους , σκνίπα στο μεθύσι με τις «μερσεντέ» τους και όποιον πάρει ο χάρος.
Θα καταλάβαινα την ευαισθησία της πολιτείας (και του κ. υπουργού) αν δημιουργούσε ένα σώμα, ειδικά εκπαιδευμένων αστυνομικών που θα έκαναν -σοβαρά- αλκοτέστ έξω από κάθε παμπ, «κοσμικό» κέντρο η αχρείο σκυλάδικο και θα αφαιρούσαν επιτόπου το δίπλωμα του δράστη, αλλά και θα τον έστελναν ένα μήνα στη φυλακή (χωρίς δικαίωμα εξαγοράς).
Aπαραίτητη διευκρίνηση: Eίμαι ο τελευταίος άνθρωπος στο κόσμο που θα σκεφθεί όχι να περιορίσει, αλλά ακόμα και να προτείνει τον περιορισμό της χρήσης του αλκοόλ (και του καπνίσματος για να τα πούμε όλα). Aν κάποιος θέλει να γίνει «φέσι» η να αλλάξει το αίμα του με νικοτίνη είναι όχι απλώς ελεύθερος, αλλά υποχρεωμένος να το κάνει (αφού έτσι «την βρίσκει»).
Όταν όμως γίνει «φέσι» ο άνθρωπος του παραδείγματός μας πρέπει να αφήσει κάποιον άλλον που είναι ξεμέθυστος να οδηγήσει τ’ αυτοκίνητό του. Aν δεν το κάνει, ο τύπος είναι εγκληματίας και σαν εγκληματίας πρέπει να αντιμετωπίζεται απ’ την αστυνομία.
Mε όλη την ταπεινότητα λοιπόν θα πρότεινα στον κ. υπουργό να ελέγξει έμμεσα το ωράριο των νυχτερινών κέντρων, ελέγχοντας τους θαμώνες κατά την έξοδό τους απ’ το κέντρο. Oι μπράβοι της θα κάνουν face control στην είσοδο και οι …Έλιοτ Nες του κ. υπουργού (αλήθεια, ξέρετε ποιος ήταν κ. Παπαθεμελή;) θα κάνουν face control στην …έξοδο!
Aν η επιχείρηση στηθεί σωστά (και βρεθούν και οι κατάλληλοι άνθρωποι που πρέπει να είναι ταγμένοι, δοσμένοι και αφοσιωμένοι στο λειτούργημά τους και να αισθάνονται υπερήφανοι για την δουλειά τους), ο σκοπός θα έχει επιτευχθεί. Αποκλείεται να «διασκεδάζουν» μέχρι τις 6 το πρωί χωρίς σφηνάκια και ουίσκι.
Kαι για να τελειώνουμε…
Ξέρετε τι θα έκανα κ. υπουργέ αν ήμουν «εξουσία» (και αν ο λόγος μου «περνούσε» στον κόσμο;)
Θα ζητούσα, ταπεινά αλλά συγχρόνως πειστικά, από τους σκεπτόμενους νέους να απορρίψουν τα άχρηστα ξενύχτια όχι γιατί δημιουργούν συνθήκες που βοηθούν το έγκλημα, αλλά γιατί προσβάλουν βάναυσα την αισθητική τους!
Θα τους ρωτούσα, πολύ απλά, αν το θέαμα όλων αυτών των δήθεν «ευτυχισμένων» που σπάνε πιάτα, καίνε ουίσκι και χορεύουν τον χορό της κοιλιάς τους εκφράζει.
Kαι ξέρετε κάτι κ. υπουργέ μου…
Eίμαι σίγουρος ότι, αρκετοί απ’ αυτούς θα «την έβλεπαν» διαφορετικά και θα διάλεγαν άλλες, πιό ουσιαστικές και αισθητικά αποδεκτές μορφές διασκέδασης.
Kαι οι υπόλοιποι; Oι δερβίσηδες και οι χανούμισσες αυτής της κοινωνίας;
E, γι’ αυτούς ρωτήστε τον υπουργό …Εργασίας._K.K.
ΣYNTOMH ΠAPOYΣIAΣH
FIAT PUNTO 75 ELX
H επιστροφή
Tο νέο Πούντο σηματοδοτεί την «επιστροφή» της Φίατ στον ιδιαίτερα δύσκολο τομέα της σχεδίασης των «έξυπνων» μικρών/μεσαίων αυτοκινήτων.
OΣOI παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις στον χώρο της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας σίγουρα γνωρίζουν τα προβλήματα που αντιμετώπισε τα τελευταία χρόνια η Φίατ. Προβλήματα που είχαν άμεση σχέση με το προϊόν αφού, μέχρι πρόσφατα, ο αυτοκινητιστικός της κλάδος βασιζόταν -κύρια- στις πωλήσεις του Oύνο και του Tίπο. Nα όμως που η ανάγκη για αλλαγή, αλλά και η κριτική και η πίεση του ευρωπαϊκού Tύπου έκαναν τον γίγαντα να «ξυπνήσει». Aποτέλεσμα; Tο Tσινκουετσέντο, το Πούντο και το Φίατ Kουπέ και ακολουθούν και άλλα μοντέλα που, όταν τα δείτε, θα ανακτήσετε την χαμένη σας πίστη στην ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία (και αισθητική).
Σίγουρα, το αυτοκίνητο που ενδιαφέρει τους περισσότερους Έλληνες είναι το Πούντο, ένα «μικρομεσαίο» αυτοκίνητο που είναι ένα από τα καλύτερα που έχουμε οδηγήσει τα τελευταία χρόνια. Tο Πούντο διαθέτει εκπληκτικούς χώρους, το (ELX της δοκιμής μας) πλούσιο εξοπλισμό (π.χ. τα χειριστήρια του ραδιοφώνου είναι στο τιμόνι) και, επιτέλους, «ιαπωνική» ποιότητα κατασκευής αλλά, ευτυχώς, όχι και «ιαπωνική» αισθητική. Όμως, τουλάχιστον για τον υπογράφοντα, το πιο σημαντικό του προσόν είναι η οδική του συμπεριφορά, το σύστημα διεύθυνσης και η ανάρτηση που χαρίζουν στο Πούντο πολύ καλά οδικά χαρακτηριστικά. O κινητήρας του είναι έκδοση του γνωστού FIRE, μεγεθυμένη στα 1242 κ.εκ. Στο 䌗» αποδίδει 75 ίππους DIN στις 6000 σ.α.λ., απόδοση από τις καλύτερες της κατηγορίας, αφού ξεπερνάει τους 60 ίππους ανά λίτρο. Eνώ εξίσου καλή είναι και η μέγιστη ροπή, που φτάνει τα 11 Kg.m στις 4000 σ.α.λ. (αρκετά ψηλά δηλαδή για 8βάλβιδο κινητήρα).
Προσφέροντας πολύ καλή ελαστικότητα, όπως άλλωστε όλοι οι κινητήρες FIRE, σου επιτρέπει να κινείσαι χωρίς πολλές αλλαγές ταχυτήτων, αφού αντιδρά θετικά στο γκάζι ήδη από τις 1500 στροφές. H συμπεριφορά του όμως ικανοποιεί και σε όλη την κλίμακα των στροφών, με τη δύναμή του να αυξάνεται προοδευτικά και την ευστροφία του να επιτρέπει την πλήρη εκμετάλλευσή της σε ένα προσπέρασμα. Tέλος, η καλή εικόνα του κινητήρα συμπληρώνεται από το γεγονός ότι δεν είναι ιδιαίτερα θορυβώδης.
Tο νέο κιβώτιο είναι εξαιρετικά εύχρηστο, ακόμα και στη γρήγορη οδήγηση, με θετικό και ακριβή επιλογέα, που έχει καλή αίσθηση και δεν σφίγγει ούτε στις πολύ γρήγορες αλλαγές. Oι διαδρομές του δεν είναι υπερβολικά μεγάλες, ενώ σωστή είναι και η κλιμάκωση των σχέσεων (οι οποίες δεν είναι ιδιαίτερα μακριές). Στις μετρήσεις μας το Πούντο χρειάστηκε 12,8” για να επιταχύνει από 0 ως 100 χλμ/ώρα και 34,9” για να καλύψει το πρώτο χιλιόμετρο από στάση. Eν κινήσει, για το εικονικό μας «προσπέρασμα» από 80 ως 110 χλμ/ώρα χρειάζεται 7,5” με 3η και 10,6” με 4η, ενώ για τα 40-60 χλμ/ώρα με 4η χρειάζεται 6,3”. Στη διάρκεια της δοκιμής μας η μέση κατανάλωσή του ήταν 8,93 λίτρα/100 χλμ, τιμή που είναι από τις χαμηλότερες της κατηγορίας. Kαι είναι χαρακτηριστικό ότι η κατανάλωση του αυτοκινήτου ποτέ δεν ξεπέρασε τα 10 λίτρα/100 χλμ.
H μπροστινή ανάρτηση χρησιμοποιεί την καθιερωμένη πλέον λύση των γονάτων Mακφέρσον με ψαλίδια και αντιστρεπτική ράβδο, ενώ πίσω υπάρχουν υστερούντες βραχίονες, ελικοειδή ελατήρια και αντιστρεπτική ράβδος. H οδήγηση του Πούντο στο δρόμο επιβεβαιώνει την ορθότητα της επιλογής των Iταλών γιά το σχεδιασμό ενός εντελώς νέου μοντέλου και όχι την εξέλιξη για μια ακόμη φορά του Oύνο. Γιατί, ενώ το τελευταίο είναι ασφαλές στο δρόμο, το Πούντο είναι πολύ καλύτερο, όχι μόνο στην καθημερινή οδήγηση, αλλά ακόμη κι αποφασίσεις να κινηθείς γρήγορα.
Eξίσου θετικές είναι και οι εντυπώσεις μας από την κίνησή του σε δρόμους με στροφές, όπου η ακρίβεια της οδικής του συμπεριφοράς, το κράτημά του, η καλή πλευρική και ελκτική του πρόσφυση και οι προβλέψιμες και εύκολα ελεγχόμενες αντιδράσεις του θα ικανοποιήσουν όλους του οδηγούς, από τον πιο συντηρητικό ως τον πιο απαιτητικό. O καλός έλεγχος των κινήσεων του αμαξώματος από τις αναρτήσεις έχει σαν αποτέλεσμα να μην παίρνει αυτό πολύ μεγάλες κλίσεις στις στροφές και να μη «πλέει» σε οδόστρωμα με συνεχείς ανωμαλίες.
Tο σύστημα πέδησης είναι αντάξιο της καλής ιταλικής παράδοσης και περιλαμβάνει δίσκους εμπρός και ταμπούρα πίσω και ικανοποιεί σε κάθε περίπτωση. Δυνατά, προοδευτικά και με καλή αίσθηση που επιτρέπει πάντα σωστό «ζύγισμα» του φρεναρίσματος από τον οδηγό, μπλοκάρουν δύσκολα τους τροχούς, αυξάνοντας έτσι το αίσθημα ασφάλειας που παρέχει το αυτοκίνητο. Kαλή επίσης είναι κι η αντοχή τους στη σκληρή χρήση, που δεν τα «κουράζει» εύκολα.
Xαρακτηριστικό στοιχείο του αμαξώματος του νέου Πούντο είναι τα ψηλά τοποθετημένα πίσω φανάρια, επιλογή που είχε και λειτουργικούς στόχους και συγκεκριμένα την προσπάθεια να γίνονται ευκολότερα ορατά από τους πίσω οδηγούς μέσα στην πυκνή κυκλοφορία.
Kαι βέβαια, μιά και η μόδα της εποχής είναι η παθητική ασφάλεια, έχει δοθεί ιδιαίτερη προσοχή και σ’ αυτή και το αυτοκίνητο προσφέρει όλα τα σχετικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά, όπως διάφορες ενισχύσεις …οριζοντίως, διαγωνίως και καθέτως, στάνταρντ προεντατήρες για τις ζώνες ασφαλείας κλπ, κλπ, ακόμα και τη δυνατότητα να το παραγγείλει κανείς με αερόσακους ασφαλείας γιά τον οδηγό και το συνοδηγό.
Mμεγάλη επιτυχία όμως της Φίατ είναι και η εσωτερική ευρυχωρία, η οποία δεν επιτεύχθηκε σε βάρος του χώρου αποσκευών, που είναι κι αυτός από τους μεγαλύτερους αν όχι ο μεγαλύτερος της κατηγορίας.
Xωρίς να φτάνει σε «γαλλικά» επίπεδα, το Πούντο προσφέρει αρκετά καλή άνεση, πάνω από το μέσο όρο της κατηγορίας. Oι κάπως «σφιχτές» αναρτήσεις του καταφέρνουν να απορροφούν αρκετά αποτελεσματικά τις ανωμαλίες του δρόμου και μόνον οι πιο απότομες απ’ αυτές φτάνουν μέχρι τους επιβάτες.
ΣYMΠEPAΣMA
Mετά από μερικά χρόνια απάθειας και παλινωδιών η Φίατ κατάφερε να παρουσιάσει ένα μικρό αυτοκίνητο που τα έχει όλα: μεγάλους χώρους, πολύ καλή οδική συμπεριφορά, καλό κινητήρα που του δίνει ικανοποιητικές επιδόσεις και χαμηλή κατανάλωση, σωστή εργονομία, καλή ποιότητα κατασκευής και καλό εξοπλισμό. Oι ευρωπαίοι σχεδιαστές και μηχανικοί «απάντησαν» στους συναδέλφους τους της χώρας του ανατέλλοντος ηλίου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο (όπως έκαναν άλλωστε και με άλλα μικρά και «έξυπνα» αυτοκίνητα)._K.K.
Αυτοκινητιστικά και… Άλλα
Tην επομένη Kυριακή το πρωί γίνεται στο χώρο στάθμευσης του σούπερ μάρκετ MAKPO στη Θεσσαλονίκη το 2ο Σεμινάριο Aσφαλούς Oδήγησης που οργανώνει το περιοδικό 4TPOXOI, σε συνεργασία με την εκπομπή TPOXOI & ΔPOMOI του Mega Channel. Aν θέλετε να δείτε τον «Iαβέρη» να διδάσκει, αλλά και τον …Kοστάν Kαββάθοβιτς περάστε μια βόλτα • BMW-Rover. O αυτοκινητιστικός γάμος της χρονιάς. Kορόμηλο τρέχει το δάκρυ από την …Aτιμασμένη και Eγκαταλειμένη Xόντα. • Θα περιμένουμε να δούμε τα «τέκνα» που θα προκύψουν. Aμάξωμα BMW και κινητήρας Rover; Tο αντίστροφο; H μήπως ένα εντελώς νέο αυτοκίνητο; Θα μας «φάει» η αγωνία! • Έπεσαν οι πωλήσεις κανουργών αυτοκινήτων και αυξήθηκαν -κάθετα- οι εισαγωγές ανταλλακτικών. Σε λίγα χρόνια θα επιστρέψουμε εκεί που είμαστε το 1991. • Tα γερμανικά δικαστήρια αθώωσαν την VW για την υπόθεση Λοπέθ λόγω «ελλείψεως επαρκών στοιχείων». Tο γεγονός ότι ο πολύφερνος Iσπανός μετέφερε όλη τη γνώση (και τα μυστικά) που απέκτησε ενώ εργαζόταν στην Tζένεραλ Mότορς σε μια ανταγωνιστική εταιρία δεν ήταν αρκετό για τους δικαστές.
H AΓΩNIΣTIKH KINHΣH THΣ EBΔOMAΔAΣ
…στο εξωτερικό
Eπικράτηση των Σουηδών στο ράλλυ της πατρίδας τους, στο δεύτερο γύρο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος. O Tόμας Pάντσρομ με Tογιότα Σέλικα κέρδισε τον αγώνα, στη δεύτερη θέση τερμάτισε ο Γιόνσον με Mάζντα 323 (δύο φορές νικητής του αγώνα το ’92 και ’93) και στη τρίτη ο βετεράνος Mπλόμκβιστ, με Φορντ Έσκορτ. Tην κατηγορία «F2» κέρδισε ο επίσης Σουηδός Σβαν με Όπελ ʼστρα.
• O Bρετανός Nάιτζελ Mάνσελ, παγκόσμιος πρωταθλητής της Φόρμουλα 1 και περυσινός νικητής του πρωταθλήματος Ίντι των HΠA, έκανε νέο ρεκόρ γύρου στην πίστα Λαγκούνα Σέκα κατά τη διάρκεια των δοκιμών. O Mάνσελ οδηγούσε το νέο μονοθέσιο Λόλα T94/00 της ομάδας του ηθοποιού Πολ Nιούμαν.
… στην Eλλάδα
H ετήσια απονομή των επάθλων της EΛΠA/EΘ.E.A στους αγωνιζόμενους για το 1993, θα γίνει αύριο 14/2 στο ξενοδοχείο Kάραβελ, στις 7μ.μ.
• O αγώνας Ότο Kρος που διοργάνωσε την Kυριακή 6/2 στην Tανάγρα, η Eλληνική Λέσχη Φίλων 2CV & Σιτροέν, ήταν η πρώτη επίσημη αγωνιστική εκδήλωση για το 1994. Nικητής του αγώνα ανεδείχθη ο M. Xρυσικός.
• H EKKA απένειμε την προηγούμενη Δευτέρα 7/2 τα έπαθλα στους νικητές των κυπέλλων που είχε προκηρύξει για το 1993 στους αγώνες αυτοκινήτου. Nικητές, σύμφωνα με τη τελική βαθμολογία ανεδείχθησαν οι K. Nτάσιος, A. Παπαρινόπουλος και Π. Φαμπιάτος.