Κανένας δεν περίμενε, ούτε καν ο υπογράφων, που πριν από τρία χρόνια πρότεινε στον πρύτανη Νίκο Μαρκάτο να αναλάβει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο τη διοργάνωση του Α’ Ευρωπαϊκού Συνεδρίου για τα Καθαρά Αυτοκίνητα και του Α’ Οικο-Ράλι, ότι το γεγονός θα είχε τόσο μεγάλη επιτυχία.
Από την Πέμπτη 15 Μαΐου ως το Σάββατο 17 Μαΐου σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο κοντά στο κτίριο διοίκησης περισσότεροι από 6.000 Αθηναίοι, ως επί το πλείστον νέοι, πέρασαν για να δουν τα 16 αυτοκίνητα που είχαν κατασκευάσει οι έλληνες μηχανικοί και είχαν φέρει στη χώρα μας οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες. Τα 16 αυτοκίνητα με εναλλακτικές πηγές ενέργειας (αμιγώς ηλεκτρικά, υβριδικά, αλλά και άλλα που «έκαιγαν» CNG compressed natural gas) έδιναν σε όποιον ήθελε ενδιαφερθή μια σχεδόν πλήρη εικόνα του μέλλοντος της αυτοκίνησης τουλάχιστον στις μεγάλες πόλεις.
Το πιο εντυπωσιακό από όλα ήταν το EV-1 της General Motors, ένα ιδιαίτερα προηγμένο τεχνολογικά ηλεκτρικό αυτοκίνητο με εκπληκτικές επιδόσεις και συντελεστή αεροδυναμικής αντίστασης 0,19! Για να καταλάβετε «πού πάει το πράγμα» σκεφθείτε ότι το ηλεκτρικό αυτό αυτοκίνητο επιταχύνει από 0 στα 100 χ.α.ω. σε χρόνο μικρότερο από 9″, η τελική ταχύτητά του ξεπερνά τα 145 χ.α.ω. και η αυτονομία του είναι 113 χλμ. σε συνθήκες πόλης και 145 χλμ. στον αυτοκινητόδρομο. Το EV-1 πωλείται τοις μετρητοίς ή με «λίζινγκ» (240 δολάρια/μήνα) στις αντιπροσωπείες της GM στις ΗΠΑ.
Ακόμη μεγαλύτερη αυτονομία όμως (200 χλμ. σε αστική χρήση!) έχει το επίσης ηλεκτρικό Toyota RAV4EV. Η μεγίστη ταχύτητά του είναι 125 χ.α.ω. και η επιτάχυνση 0-100 χ.α.ω. γύρω στα 9″.
Εκπληκτικό σε εμφάνιση και επιδόσεις όμως ήταν και το 100% αγωνιστικό Ρενό Κλειώ Electrique που στεκόταν δίπλα στο Κλειώ παραγωγής. Αυτονομία 95 χλμ. (κύκλος πόλης), τελική ταχύτητα 95 χ.α.ω. και επιτάχυνση 0-50 χ.α.ω. σε 8″ τα χαρακτηριστικά του «πολιτισμένου» ηλεκτρικού Ρενό.
Το αγωνιστικό είναι απλώς σε άλλον πλανήτη, έχοντας επιδόσεις μαγικές… Προσέξτε: τελική ταχύτητα 180 χ.α.ω. και 0-100 χ.α.ω. σε σχεδόν 10″! Πεζό και Σιτροέν με 106 και Σαξό Electrique αντίστοιχα, συνεχίζουν τη γαλλική παράδοση που ξεκίνησε από το πιλοτικό πρόγραμμα της Λα Ροσέλ και σε χρόνο – ρεκόρ αγκαλιάστηκε και από άλλες πόλεις της Γαλλίας.
Ιδιος κινητήρας για τα ηλεκτρικά της PSA, αυτονομία 80 χιλιομέτρων σε κύκλο πόλης, μεγίστη ταχύτητα 90 χ.α.ω. και χρόνος 8,5″ για τα 0-50 χ.α.ω. Η φόρτιση γίνεται από κοινή πρίζα με οικιακό ρεύμα και ο χρόνος που απαιτείται είναι 8 ώρες.
Με αυτονομία 120 χλμ. στην πόλη το ηλεκτρικό Σέατ Μαρμπέγια, που εξελίχθηκε εξ ολοκλήρου στα εργαστήρια του ΕΜΠ, αναπτύσσει ταχύτητα 75 χ.α.ω. και χρησιμοποιεί τριφασικό εναλλασσόμενο επαγωγικό κινητήρα κλωβού που χρειάζεται σημαντικά λιγότερη συντήρηση από αυτούς συνεχούς ρεύματος. Επιπλέον έχει μεγαλύτερη απόδοση και αντοχή και χαμηλότερο κόστος κατασκευής.
Πέρα από τα καθαρά ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα υπάρχουν και άλλα που χρησιμοποιούν «ήπιες» μορφές ενέργειας, δεν εκπέμπουν ρύπους και μαζί με τα ηλεκτρικά αποτελούν τη βάση στην οποία στηρίζουμε τις ελπίδες μας για τον μελλοντικό περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Από την άλλη: φυσικό αέριο χρησιμοποιεί η BMW σε δύο μοντέλα παραγωγής, την 316 κόμπακτ και την 518 τούρινγκ, επιμένοντας στην εφαρμογή τεχνολογίας στην οποία το Μόναχο δείχνει να πιστεύει ιδιαίτερα.
Και στα δύο αυτά αυτοκίνητα υπάρχει η δυνατότητα χρήσης και συμβατικού καυσίμου (αμόλυβδης βενζίνης δηλαδή), ενώ από πλευράς ασφαλείας και ποιότητας δεν υπολείπονται σε τίποτε από τα αντίστοιχα συμβατικά.
Αμφότερα έχουν ενσωματωθεί στην κανονική γραμμή παραγωγής και κατά συνέπεια καλύπτονται από εγγύηση και τεχνική εξυπηρέτηση από το δίκτυο της εταιρείας. Το πρόβλημα είναι πού θα ανεφοδιάζεται κανείς στην Ελλάδα καθώς το σχετικό δίκτυο εξυπηρέτησης υφίσταται μόνο στη θεωρία…
Φυσικό αέριο καταναλώνουν και τα Φορντ Μοντέο στέισον αλλά και Τράνζιτ που βρέθηκαν στην Πολυτεχνειούπολη. Το πρώτο διαθέτει κινητήρα Zetec 1.800 κυβικών και αποδίδει 114 ίππους, τιμή εντυπωσιακή για αυτοκίνητο που δεν χρησιμοποιεί παραδοσιακά καύσιμα, ενώ στην γκάμα περιλαμβάνεται και κινητήρας Endura 1.300 κ.εκ. 60 ίππων. Η εταιρεία έχει να επιδείξει και δείγματα γραφής τόσο σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα όσο και σε αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν ενεργειακές κυψέλες, αιθανόλη, μεθανόλη, υδρογόνο κτλ.
Υβριδικό και το Αουντι Ντούο που είναι εφοδιασμένο με έναν συμβατικό πετρελαιοκινητήρα (τον 1,9 TDi των 90 ίππων) και έναν ηλεκτρικό που έχει εξελίξει η Σήμενς, ζυγίζει μόλις 22 κιλά και αποδίδει 29 ίππους.
Η αυτονομία του φθάνει τα 50 χλμ. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει οποιονδήποτε από τους δύο ή ακόμη και μεικτή λειτουργία κατά την οποία ανάλογα με την ταχύτητα, το πάτημα του δεξιού πεντάλ και το φορτίο ενεργοποιείται ο ένας ή ο άλλος. Αυτά λοιπόν τα ολίγα από το Α’ Ευρωπαϊκό Συνέδριο για τα Καθαρά Αυτοκίνητα και τον πρώτο «αγώνα» στην Πολυτεχνειούπολη.
Αν δεν ξέρατε ότι συνέβησαν αυτά τα ωραία πράγματα στην Αθήνα, γι’ αυτό φταίει το γεγονός ότι στην Εκθεση κανένας δεν μαχαίρωσε κανέναν, κανένας δεν πούλησε ναρκωτικά και, το χειρότερο, κανένας δεν συγκρούστηκε για να χυθεί αίμα στην άσφαλτο. Ο υπογράφων πάντως είχε προτείνει στον Πρύτανη να σκηνοθετήσει μια… ηλεκτροπληξία ώστε η Εκθεση να γίνει πρώτη είδηση, αλλά εκείνος, προς τιμήν του, δεν υπέκυψε!