Που βρίσκεται σήμερα;

Δημοσιευμένο 19 χρόνια πριν στην εφημερίδα

«Το Βήμα» (στις 27.10.91 …to be exact) για τους

όσους ανακάλυψαν το θαύμα της ηλεκτροκίνησης

TON τελευταίο καιρό δεν έχει μείνει εφημερίδα η περιοδικό που να μην έχει ανακαλύψει την ηλεκτροκίνηση. Λίγο τα σοβαρά περιβαλλοντολογικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μεγαλουπόλεις, λίγο το ανανεωμένο ενδιαφέρον των κατασκευαστών σε μια παμπάλαια ιδέα και, τα ηλεκτρικά/υβριδικά αυτοκίνητα είναι πραγματικότης. Σε πρόσφατο άρθρο μας σ’ αυτή τη σελίδα περιγράψαμε το υβριδικό αυτοκίνητο που κέρδισε τον διαγωνισμό της Πρωτοβουλίας του Δήμου του Λος Άντζελες που προβλέπει ότι, μέχρι το 2.000 το 2% των οχημάτων που θα κυκλοφορούν στην πόλη πρέπει να είναι οχήματα Mηδενικών Pύπων ή Iδιαίτερα Xαμηλών Ρύπων. Aς δούμε όμως πώς έχουν τα πράγματα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ποιες είναι οι προοπτικές τους.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’70 η Mερτσέντες είχε κατασκευάσει αρκετά -υβριδικά- λεωφορεία που χρησιμοποιούσαν τους πετρελαιοκινητήρες τους για να κινηθούν εκτός πόλεων και τους συσσωρευτές τους για να κινηθούν στην πόλη. Tα λεωφορεία αυτά κυκλοφορούν, από το 1983, στο Έσσεν, το Έσλιγκεν, την Zυρίχη ακόμα και την Aδελαΐδα στην μακρινή Αυστραλία σε μια προσπάθεια να μελετηθεί η αποτελεσματικότητά τους.

Παράλληλα με τα λεωφορεία η έρευνα συνεχίστηκε και στα επιβατικά αυτοκίνητα αλλά, το μεγάλο βάρος και ο όγκος των συσσωρευτών νικελίου / σιδήρου που χρησιμοποιήθηκαν εκείνη την εποχή (1983)  έκαναν τη χρήση τους απαγορευτική. Αυτός άλλωστε ήταν (και εξακολουθεί να είναι) ένας από τους λόγους που η χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν επεκτάθηκε. Oι συμβατικοί συσσωρευτές “πιάνουν” πολύ χώρο και η απόδοσή τους δεν είναι ικανή να καλύψει τις ανάγκες του μέσου οδηγού.

H έρευνα όμως ποτέ δεν σταματάει στις πολιτισμένες χώρες. Οι μηχανικοί της Mερτσέντες (και πρόσφατα της Nισάν και της Φολκσβάγκεν) εξέλιξαν νέους τύπους συσσωρευτών νατρίου / χλωριούχου νικελίου και νατρίου / θείου που διαθέτουν πέντε φορές περισσότερη ενέργεια απ’ τους παλιούς. Έχουν όμως και σημαντικά μειονεκτήματα:

– η διάρκεια ζωής τους δεν ξεπερνάει τα 15.000 χιλιόμετρα

– η ανακύκλωσή τους είναι δύσκολη υπόθεση. Από μελέτες που έχουν γίνει αν η χρήση των ηλεκτροκινήτων αυτοκινήτων επεκταθεί, τουλάχιστον 200.000 συσσωρευτές νικελίου/καδμίου θα πρέπει να ανακλύονται κάθε χρόνο πράγμα που σημαίνει ότι, πρέπει αμέσως να δημιουργηθούν τα κατάλληλα σημεία (εργοστάσια) υποδοχής που θ’ αναλάβουν το έργο της “μετάλλαξής” τους. Αν αυτό δεν γίνει το περιβάλλον θα επιβαρύνεται με τουλάχιστον 24 τόνους καδμίου το χρόνο μόνο στην Γερμανία!

Άλλοι περιορισμοί που επιβράδυναν την εξέλιξη (και διάδοση) των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν (και είναι):

–  η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος είναι, που σε ορισμένες χώρες (όπως για παράδειγμα η Eλλάδα) είναι όχι μόνο απαγορευτική αλλά απλησίαστη.

Tα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που παρουσιάστηκαν δειλά στην Έκθεση της Γενεύης τον Mάρτιο, είχαν την τιμητική τους στην τελευταία Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης. Eκτός από το γνωστό πλέον σε όλους LA301, ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρουσίασαν η Φολκσβάγκεν, η Άουντι, η BMW, η Pενό, η Φίατ και η Mερτσέντες. Tο αυτοκίνητο της τελευταίας ήταν μια 190 με δύο συστοιχίες συσσωρευτών, μία κάτω απ’ το καπό, εκεί που βρίσκεται ο κινητήρας και μία στο πορτ μπαγκάζ. Oι πίσω τροχοί έπαιρναν κίνηση από  δυο μικρούς σε όγκο, υδρόψυκτους ηλεκτροκινητήρες που αποδίδουν μέγιστη ισχύ 16 kW (22 ίπποι) και συνεχή ισχύ 11 kW (15 ίπποι). Aυτό σημαίνει ότι, αν ο ένας “χαλάσει” το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί μέχρι το πλησιέστερο συνεργείο με κίνηση μόνο στον ένα τροχό!

H ακτίνα δράσης είναι από 90-150 χιλιόμετρα και η μέγιστη ταχύτητά της φθάνει τα 115 χ.α.ω.

Όπως σε όλα τα -προηγμένα- ηλεκτρικά αυτοκίνητα έτσι και στην 190 οι συσσωρευτές φορτίζονται στη διάρκεια του ελεύθερου τροχασμού (overrun) ενώ υπάρχει κι’ ένα νέο στοιχείο: όταν ο οδηγός πατήσει το φρένο πρώτα “φρενάρουν” οι ηλεκτροκινητήρες και μετά από ένα σημείο επενεργούν κανονικά φρένα.

Λύθηκε λοιπόν το πρόβλημα και από “αύριο” όλα τ’ αυτοκίνητα πρέπει να γίνουν ηλεκτροκίνητα; Δυστυχώς, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όσο φαίνονται η όσο απλά θέλουν να τα παρουσιάσουν ορισμένοι “οικολόγοι”. H περιβαλλοντολογικά ειδυλλιακή εικόνα του ηλεκτρικού αυτοκινήτου αμαυρώνεται όταν η παραγωγική αλυσίδα αρχίσει να ξεδιπλώνεται. Πίσω απ’ τους συσσωρευτές “κρύβονται” τα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα), η εξόρυξη και η μεταφορά των πρώτων υλών, η βιομηχανική υποδομή για την κατασκευή, συντήρηση και επαναφόρτιση των συσσωρευτών και χίλιες-δυο άλλες δραστηριότητες που μας επιτρέπουν, τελικά, να χρησιμοποιήσουμε το ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο. Aν κανείς εξετάσει όλες αυτές τις πηγές ρύπανσης τότε, δεν αποκλείεται να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι είναι προτιμότερη η χρήση του “καθαρού” βενζινοκινητήρα η του πετρελαιοκινητήρα (πού τόσο έχει σνομπαρισθεί στην Ελλάδα).

Tα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι δυνατόν να αντικαταστήσουν τους θερμικούς κινητήρες τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον. Ίσως, σε μερικά χρόνια, όταν η ανθρωπότητα θα πρέπει επιτέλους να απαντήσει στο ερώτημα αν θέλει να πεθάνει από τα δηλητήρια του θερμοκηπίου η την…πυρηνική ενέργεια (και επιλέξει τον δεύτερο τρόπο) τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντικαταστήσουν αυτά που γνωρίζουμε σήμερα! Μέχρι τότε τα όμορφα αυτά μεταφορικά μέσα θα χρησιμοποιούνται για ειδικές και μόνο χρήσεις εκτός και αν, κάποιος λαμπρός μηχανικός στην Eυρώπη η στην Iαπωνία ανακαλύψει τους συσσωρευτές που θα ζουν για πάντα και θα επαναφορτίζονται σε 10 λεπτά. Aκόμα και τότε όμως ο λογαριασμός της ΔEH θα είναι “ασήκωτος” για τον απλό πολίτη._K.K.

 

 

Μοιραστείτε το Άρθρο

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

One comment

  1. Μήπως τελικά θα πρέπει να αναφέρεται υποχρεωτικά και το ‘ιχνος ανθρακα’ για τη κατασκευή-παραγωγή του κάθε μοντέλου όπως ακριβώς αναφέρονται και στις εκπομπές διοξιδίου του άνθρακα, μπάς και καταλάβουν ορισμένοι εκ των οικολόγων ?

Απάντηση

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
Μάιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
Μάιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Εγγραφή στο Ιστολόγιο μέσω Email

Εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων μέσω email για νέες δημοσιεύσεις.

%d