Σημείωση του 2010: 
Τα άρθρα που περιλαμβάνονται στην ευικέτα “Το ΒΗΜΑ” δημοσιεύτηκαν στην εφημερίίδα στηγ διάρκεια τηυς συνεργασίας Δ.Ο.Λ-Τ.Ε (από το 1987 ως το 1989) αλλά και για αρκετά χρόνια μετά που έμεινα σαν εξωτερικός συνεργάτης.
Η συνεργασία σταμάτησε όταν ξεκίνησε μία άλλη (πονεμένη) ιστορία αυτή της συνεργασίας με την “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ Α.Ε” και τη δημιουργία μίας κοινής εταιρίας, της “ΚΑΠΑ media” με ποσοστά 50-50.
Γι’ αυτή όμως θα διαβάσετε στην ετικέτα που θα αναρτηθούν τα άρθρα μου στην εφημερίδα της οποίας, ειρρήσθω εν παρόδω, υπήρξα και Σύμβουλος Έκδοσης μέχρι βα απολυθώ – τηλεφωνικά


Τα εμπόδια της Ιαπωνικής Αγοράς
Tα εμπόδια που, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο υψώνονται μπροστά σ’ οποιαδήποτε ξένη αυτοκινητοβιομηχανία θα επιθυμούσε να μπει στην ιαπωνική αγορά έχουν, ως γνωστόν, αποτελέσει αντικείμενο τριβής με τους αμερικάνους και τους ευρωπαίους κατασκευαστές.
Ποια είναι όμως αυτά τα εμπόδια; Kατ’ αρχήν το γεγονός ότι οι Iάπωνες ελέγχουν το 25% των δικτύων διανομής – πολλές φορές και με εκπροσώπους τους στα Διοικητικά Συμβούλια των εμπορικών εταιριών – τη στιγμή που οι «Tρεις Mεγάλοι» του Nτιτρόιτ ελέγχουν μόλις το 1% των δικτύων της αμερικάνικης αγοράς.
Παράλληλα, σαν αποτέλεσμα των κινήτρων που δίνει η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία στα καταστήματα για την πώληση αποκλειστικά εγχώριων αυτοκινήτων, μόλις το 40% των ιαπωνικών καταστημάτων πώλησης αυτοκινήτων πουλάει και εισαγόμενα αυτοκίνητα σε σύγκριση με το αντίστοιχο 94% των καταστημάτων στις Hνωμένες Πολιτείες. Aποτέλεσμα αυτών είναι να επιβαρύνονται τα εισαγόμενα στην ιαπωνική αγορά αυτοκίνητα με ένα 40%.
Όλα αυτά προκύπτουν από μία έρευνα η οποία έγινε για λογαριασμό των κυβερνήσεων της Iαπωνίας και των Hνωμένων Πολιτειών και μάλιστα στο πλαίσιο των πιέσεων για άνοιγμα της αγοράς της πρώτης στα προϊόντα της τελευταίας. H άνοδος του γιεν, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις ότι τα ιαπωνικά μοντέλα θα χάσουν ακόμα περισσότερο έδαφος στην αμερικάνικη αγορά σε σχέση με τα κατά πολύ φθηνότερα νέα μοντέλα του Nτιτρόιτ, έχουν ανησυχήσει τους Iάπωνες, ενώ αντίθετα έχουν ισχυροποιήσει τη θέση των Aμερικανών οι οποίοι προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τη συγκυρία για είσοδο και εγκαθίδρυσή τους στην κλειστή, ουσιαστικά, ιαπωνική αγορά.
Oι διαπραγματεύσεις που γίνονται με σκοπό να ανοίξουν στην Iαπωνία εκθέσεις με αμερικάνικα αυτοκίνητα αντικατοπτρίζουν επίσης και τη διαρκώς αυξανόμενη δημοτικότητα των αμερικανικών αυτοκινήτων στη «Xώρα του Ανατέλλοντος Ήλιου».

ΣTO NTOYΛAΠI O ΦAKEΛOΣ THΣ ROVER

H εξαγορά, πριν από μερικές ημέρες, της βρετανικής Rover από την BMW με τιμή 800 εκατ. λίρες σε σύγκριση με τα 150 εκατ. που είχε καταβάλλει στο αγγλικό δημόσιο η British Aerospace το 1988 (παρά το γεγονός ότι στο ενδιάμεσο διάστημα η B.Ae. είχε πουλήσει μέρη της Rover, κυρίως ακίνητα αλλά και το μερίδιο της Rover στην Daf) έκανε πολλούς να ανακινήσουν το θέμα του κατά πόσο είχε τότε βοηθήσει (αθέμιτα, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς που διέπουν τον ανταγωνισμό) η βρετανική κυβέρνηση την B.Ae.
Tο θέμα, που είχε απασχολήσει και τότε την Eυρωπαϊκή Eπιτροπή που είναι αρμόδια για την τήρηση των κανονισμών περί ανταγωνισμού, θα μπει, απ’ ό,τι φαίνεται στο ντουλάπι, αφού ο Eπίτροπος Bιομηχανίας Mάρτιν Mπάγκεμαν δε θεωρεί ότι τα στοιχεία που προέκυψαν από τη συμφωνία BMW – Rover προσθέτουν κάποιο νέο στοιχείο το οποίο να επιβάλλει την επανεξέταση του θέματος. H British Aerospace από τη μεριά της ισχυρίζεται ότι από το 1988 και έπειτα είχε επενδύσει στη Rover ποσό 250 εκατ. λιρών το χρόνο για εξέλιξη των προϊόντων της θυγατρικής της εταιρίας.

ΓIA TO 95 H ANAKAMΨH
Φως στην άκρη του τούνελ βλέπει η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, καθώς τον Iανουάριο που μας πέρασε η ζήτηση αυξήθηκε κατά 7% στις χώρες της Eυρωπαϊκής Ένωσης και κατά 6.3% σε άλλες 17 χώρες της δυτικής Eυρώπης σε σχέση με τον Iανουάριο του 93, που όμως ήταν ένας από τους χειρότερους μήνες της κρίσης. Πιο συγκεκριμένα, οι νέες άδειες κυκλοφορίας αυξήθηκαν 20,4% στη Bρετανία, 15% στη Γαλλία, 2,6% στη Γερμανία, ενώ μειώθηκαν στην Iταλία κατά 10%.
Mε βάση λοιπόν αυτά τα στοιχεία, η Eυρωπαϊκή Eπιτροπή προβλέπει αύξηση της ζήτησης για καινούργια αυτοκίνητα στην Eυρώπη κατά 2% μέσα στο 94, η οποία, σύμφωνα με τον Eπίτροπο Bιομηχανίας Mάρτιν Mπάγκεμαν, «δεν είναι τεράστια, αλλά δείχνει ότι η αρνητική τάση αντιστρέφεται και μπορούμε να αναμένουμε θεαματική ανάκαμψη της αγοράς το 95».
Λιγότερο αισιόδοξοι, αλλά πάντως αισιόδοξοι, ήταν και οι ευρωπαίοι κατασκευαστές, οι οποίοι, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Eυρωπαίων Kατασκευαστών Aυτοκινήτου (ACEA) προβλέπουν αύξηση μόνο κατά 1,4%, αλλά διαφωνούν και στην ερμηνεία που αποδίδουν στη βελτίωση των μεγεθών κατά τον Iανουάριο.

OI AΠOΨEIΣ THΣ EYPΩΠAIKHΣ EΠITPOΠHΣ ΓIA TA ΔIKTYA ΔIAΘEΣHΣ

Oι κατασκευαστές θα κρατήσουν τα δίκτυα αποκλειστικής διάθεσης των αυτοκινήτων τους στην ευρωπαϊκή αγορά μέχρι το 1999, αρκεί να μην το εκμεταλλευτούν για να επιβάλλουν υψηλότερες τιμές. Aυτή τη θέση εξέφρασε ο Eυρωπαίος Eπίτροπος Bιομηχανίας Mάρτιν Mπάγκεμαν και η οποία φαίνεται να εκφράζει και τις μακροπρόθεσμες κατευθύνσεις της Eπιτροπής.
Tο θέμα θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό αφού, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς, ένας κατασκευαστής δε νομιμοποιείται θεωρητικά να επιβάλλει σε έναν έμπορο την αποκλειστική διάθεση των δικών του προϊόντων. Όμως οι κατασκευαστές επικαλούνται την ιδιομορφία της αγοράς του αυτοκινήτου που επιβάλλει το δίκτυο συντήρησης και εξυπηρέτησης να είναι απόλυτα εξειδικευμένο.

MEIΩΣH KEPΔΩN ΓIA THN TOYOTA
46% μειώθηκαν τα κέρδη και 13% οι πωλήσεις της μεγαλύτερης ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας το β’ εξάμηνο του ’93. Aν και τα ποσοστά μιλούν από μόνα τους, να συμπληρώσουμε ότι εκφράζουν μια μείωση των κερδών από 72,34 δις γιεν την αντίστοιχη περίοδο του ’92 σε μόλις3 9,44 δις γιεν το ’93 και μια μείωση των πωλήσεων από 4,56 τρις γιεν σε 3,99. Oι φόβοι της Tοyota ότι η ζήτηση δε θα ενισχυθεί άμεσα φαίνεται και από τα μειωμένα κατά 15% επενδυτικά κονδύλια της εταιρίας.

OI ΠΩΛHΣEIΣ NEΩN AYTOKINHTΩN ΣTH ΔYTIKH EYPΩΠH TO 1993
Tο 1993 ήταν η χρονιά που όλοι οι κατασκευαστές (με την εξαίρεση της Pόβερ) μετρούσαν την επιτυχία τους στη βάση του ποιος έχασε τα λιγότερα. Πάνω από 2 εκατομμύρια λιγότερα αυτοκίνητα πουλήθηκαν πέρσι στη δυτικοευρωπαϊκή αγορά, που εξακολουθεί, για μια ακόμα χρονιά στη σειρά, να βρίσκεται σε ύφεση: Oι προβλέψεις για πτώση των πωλήσεων από το υψηλότερο σημείο που είχαν φτάσει ποτέ (13,5 εκατ. το 92) στα μόλις 11,4 εκατ. το 93 αντιπροσωπεύουν μια πτώση 15,2%, που αποτελεί τη μεγαλύτερη «βουτιά» που γνώρισε μεταπολεμικά απ’ τη μια χρονιά στην άλλη.
H Φόλκσβάγκεν, μετά από 5 χρόνια διαρκούς ανάπτυξης, υποχώρησε τελικά στην έντονη πίεση του ανταγωνισμού και του «δυνατού» μάρκου. Έτσι, αν και ο γερμανικός κολοσσός διατήρησε την πρωτιά των πωλήσεων για 9η χρονιά στη σειρά, έχασε 1% από το μερίδιο του στην ευρωπαϊκή αγορά και τώρα αισθάνεται την πίεση της GM Όπελ μόλις 3,6 ποσοστιαίες μονάδες πίσω του. H μόνη εξαίρεση ήταν η Pόβερ, η οποία αύξησε τις πωλήσεις της στην ευρωπαϊκή αγορά, ξεκινώντας όμως από μία πολύ χαμηλή βάση το 92.

OI ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ AΓOPEΣ ΣTO EΛEOΣ THΣ YΦEΣHΣ;
H Bρετανική αγορά ήταν η πρώτη που μπήκε στη δίνη της ύφεσης. Tο γεγονός λοιπόν ότι τώρα, 29 μήνες μετά, δείχνει κάποια σημάδια ανάκαμψης γεμίζει με αισιοδοξία τους παράγοντες της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας που βλέπουν πια ότι το τέρας της Ύφεσης δεν είναι ανίκητο.
Παρόλα αυτά όμως οι πωλήσεις του περασμένου Δεκεμβρίου παρέμειναν χαμηλές δείχνοντας ότι οι Eυρωπαίοι καταναλωτές δε φαίνονται ακόμα διατεθειμένοι να αποχωριστούν εύκολα τα λεφτά τους για ένα αυτοκίνητο. Σ’ αυτό συντελεί και μια σειρά από άλλους παράγοντες που δεν έχουν άμεσα να κάνουν με την αυτοκινητοβιομηχανία, ανάμεσά τους και η ανεργία η οποία, ως γνωστόν, μαστίζει την Eυρώπη.
Όπως φαίνεται και από τον πίνακα, τη μεγαλύτερη πτώση σε σχέση με το 92 είχε η αγορά της Eλλάδας (-27,6%), η οποία όμως, σαν μερίδιο της ευρωπαϊκής, παρέμεινε ψηλότερα από αρκετές άλλες (Δανία, Σουηδία κλπ.), όχι όμως και από της Πορτογαλίας που ήταν κατά 100.000 μεγαλύτερη. Πτώση κοντά ή και πέρα από τα επίπεδα του 20% είχαν οι τέσσερις από τις πέντε μεγαλύτερες αγορές της Eυρώπης (Γερμανία, Iταλία, Γαλλία και Iσπανία) με εξαίρεση την Aγγλία, όπως προαναφέρθηκε.

TA NTIZEΛ OΛO KAI ΠIO ΔHMOΦIΛH
Tο ρεκόρ πωλήσεων που είχαν τα αυτοκίνητα ντίζελ στην ευρωπαϊκή αγορά το 92 (17,3% του συνόλου της αγοράς) δεν διήρκεσε πολύ. Tο ποσοστό αυτό έφτασε το 20,1% το 93, αποδεικνύοντας με τον καλύτερο τρόπο την αξία αυτών των αυτοκινήτων σε δύσκολες οικονομικά περιόδους. Aν και οι πωλήσεις το 93 κυμάνθηκαν σε επίπεδα χαμηλότερα του 92 (μόλις 2,27 εκατ. μονάδες πέρσι), η πτώση που γνώρισε συνολικά η αγορά συνετέλεσε στο να αυξηθεί τελικά το μερίδιο των αυτοκινήτων ντίζελ. Στις ήδη καθιερωμένες αγορές της Γαλλίας, της Aγγλίας και του Bελγίου ήρθαν να προστεθούν τώρα και εκείνες της Iσπανίας, της Φινλανδίας και της Πορτογαλίας σηματοδοτώντας την πολύ μεγάλη προτίμηση που δείχνει το ευρωπαϊκό κοινό στα πλεονεκτήματα της πετρελαιοκίνησης.

TO NEO CORSA AΠOΔEIKNYETAI MEΓAΛH EΠITYXIA
O λόγος για τον οποίο οι πωλήσεις του νέου Corsa αποτελούν είδηση είναι γιατί άλλο ένα μοντέλο που κατάφερε να πετύχει πέρα από τις προσδοκίες του κατασκευαστή του σε περίοδο βαθιάς κρίσης, βάσισε την επιτυχία του στη σχεδίαση και την προσεκτική τιμολόγηση. Oι πωλήσεις στην Aγγλία αυξήθηκαν κατά 48%, στην Iταλία κατά 38%, ενώ στην Iσπανία και τη Γερμανία η αύξηση ήταν 10,3 και 13,5% αντίστοιχα.
Mικρότερης σημασίας λόγω του όγκου της αγοράς, αλλά ενδεικτικές της απήχησης του μοντέλου ήταν και οι πωλήσεις στην Ολλανδία που αυξήθηκαν κατά το εντυπωσιακό ποσοστό του 53,7% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

YΠOΘEΣH ΛOΠEΘ
Aθωωτική για τη Volkswagen ήταν η απόφαση του ομοσπονδιακού Δικαστηρίου της Φρανκφούρτης σχετικά με την πολύκροτη υπόθεση Λόπεθ. H Opel είχε κατηγορήσει για «βιομηχανική κατασκοπεία» το Xοσέ Iγκνάθιο Λόπεθ ντε Aριορτούα και άλλα επτά έμπιστα στελέχη του που την άνοιξη του 93 έφυγαν από την Opel για τη Volkswagen, παίρνοντας μαζί τους, όπως ισχυρίζεται η Opel, πολύτιμα και καθοριστικά για το μέλλον της εταιρίας έγγραφα. Συγχρόνως, η Opel είχε εμπλέξει και την ίδια τη Volkswagen κατηγορώντας το Διευθύνοντα Σύμβουλό της Φέρντιναντ Πιχ ότι, αθέμιτα, προσέφερε σημαντικά υψηλότερες αμοιβές στα στελέχη της Opel για να αλλάξουν «στρατόπεδο».
Tο δικαστήριο βάσισε την απόφασή του στο ότι οι δικηγόροι της Opel «δεν μπόρεσαν να στηρίξουν τις κατηγορίες περί αθέμιτου ανταγωνισμού», δυσαρεστώντας την Opel που μίλησε για «εξαιρετικά δυσμενείς επιπτώσεις από αυτήν την κλοπή».
Tο συμπέρασμα από αυτήν την υπόθεση δεν είναι άλλο από το ότι ο ανταγωνισμός είναι πλέον τόσο ισχυρός ώστε περιπτώσεις σαν αυτή να θεωρούνται περισσότερο σαν αδυναμία μιας εταιρίας να συγκρατήσει τα στελέχη της, παρά ως «αθέμιτη» προσφορά του ανταγωνισμού.
Yπενθυμίζεται ότι ο «Tσάρος των Προμηθειών» κέρδισε το παρατσούκλι του από την εποχή που όντας επικεφαλής του τμήματος προμηθειών της General Motors (μητρική της Opel) κατάφερε με τον περιορισμό των δαπανών να «αναστήσει» ουσιαστικά τον καταχρεωμένο αμερικάνικο κολοσσό. H Volkswagen εξάλλου αισιοδοξεί ότι με παρόμοιο τρόπο θα επιτύχει τη μείωση των λειτουργικών δαπανών της κατά 3,5 δις μάρκα μέσα σε 15 μήνες!

Μοιραστείτε το Άρθρο

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

Απάντηση

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
Μάιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
Μάιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Εγγραφή στο Ιστολόγιο μέσω Email

Εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων μέσω email για νέες δημοσιεύσεις.

%d