Από το “Sofokleous 10″Τετάρτη, 26 Ιανουάριος 2011 02:17
Το οριστικό «βέτο» από την Κομισιόν στην πολυδιαφημισμένη συγχώνευση της Olympic Air και της Aegean, για τη δημιουργία μονοπωλίου στις πτήσεις εσωτερικού, αναμένεται να ανακοινωθεί σήμερα στις Βρυξέλλες, επιβεβαιώνοντας πλήρως τις πληροφορίες που πρώτο το “S10” είχε δημοσιεύσει από τις 27 Ιουλίου 2010 («Κολλάει» στην Κομισιόν ο γάμος Olympic-Aegean;»).
Πρόκειται για ένα σημαντικό πλήγμα στον όμιλο της MIG, που είχε προαναγγείλει θριαμβευτικά στους μετόχους του, μετά την επίσημη ανακοίνωση της συγχώνευσης της Olympic με την Aegean, ότι με τον τρόπο αυτό θα ανακτούσε τις ζημιές που έχει εγγράψει μετά την εξαγορά του πολύπαθου αερομεταφορέα. «Από τις ζημιές που προκύπτουν από μη συνεχιζόμενες δραστηριότητες, €80,3 εκατομμύρια θα ανακτηθούν με την ολοκλήρωση της συγχώνευσης μεταξύ των εταιρειών του ομίλου της Ολυμπιακής με την Αεροπορία Αιγαίου», τόνιζε η MIG στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων α’ 6μήνου του 2010, παραλείποντας να ενημερώσει τους μετόχους για το σοβαρό ενδεχόμενο να μπλοκαριστεί η συγχώνευση από την Κομισιόν.
Στο ίδιο πνεύμα, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα του 2009, η διοίκηση της MIG τόνιζε ότι: «τα κέρδη μετά από φόρους επηρεάζονται κυρίως από τις ζημίες της Olympic Air καθώς βρίσκεται στον πρώτο χρόνο λειτουργίας της ως μια νέα αεροπορική εταιρεία. Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι με βάση τους όρους συμφωνίας για την συγχώνευση με την Aegean Airlines, η MIG θα επανακτήσει όλες τις ζημίες που πραγματοποιήθηκαν μετά την ολοκλήρωση της συγχώνευσης». Ούτε σε αυτή την ανακοίνωση η διοίκηση του ομίλου σημείωνε το ενδεχόμενο να μπλοκαριστεί η συγχώνευση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δημιουργώντας παραπλανητικές προσδοκίες στους μετόχους, όπως αποδεικνύεται σήμερα.
Σύμφωνα με πληροφορίες των “Financial Times” από τις Βρυξέλλες, η Κομισιόν έλαβε οριστική απόφαση να «ανάψει κόκκινο» στη συγχώνευση των δύο εταιρειών και οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν σήμερα από τον αρμόδιο επίτροπο Χοακίμ Αλμούνια. Όπως τονίζει η ανταποκρίτρια της εφημερίδας στις Βρυξέλλες, είναι η πρώτη φορά την τελευταία τετραετία, όπου η Κομισιόν απαγορεύει μια συγχώνευση. Η προηγούμενη αντίστοιχη περίπτωση ήταν αυτή της συγχώνευσης των ιρλανδικών αεροπορικών εταιρειών Ryanair και Aer Lingus.
Είναι αξιοσημείωτο, ότι η Κομισιόν απέρριψε εντελώς την προτεινόμενη συγχώνευση, παρότι οι δύο εταιρείες έδωσαν μια σκληρή νομική μάχη, με τεράστιο κόστος, και πρότειναν εναλλακτικά σενάρια για τη μείωση της κυριαρχίας τους στην αγορά του εσωτερικού, που αποτέλεσε τον κυριότερο λόγο απόρριψης της συγχώνευσης.
Όπως σημείωνε το “S10” στο αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του περασμένου Ιουλίου,
n Οι δύο εταιρείες επιστράτευσαν ως νομικό σύμβουλο στην υπόθεση ένα από τα πιο «ακριβά» εξειδικευμένα νομικά γραφεία της Ευρώπης. Σύμφωνα με πληροφορίες, Olympic και Aegean έχουν προσλάβει ως ειδικό σύμβουλο το γραφείο Freshfields Bruckhaus Deringer LLP, που απασχολεί 2.400 νομικούς και διατηρεί γραφεία σε 28 χώρες του πλανήτη! Η εν λόγω δικηγορική εταιρεία έχει αναλάβει τη νομική υποστήριξη της βρετανικής κυβέρνησης για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2012, ενώ είναι γνωστή η εμπλοκή της σε μια από τις σημαντικότερες υποθέσεις ανταγωνισμού που απασχόλησαν την Ευρώπη τα τελευταία χρόνια: η Freshfields ήταν σύμβουλος της ιρλανδικής κυβέρνησης στη μακρά νομική «μάχη» στις Βρυξέλλες για τις ιρλανδικές αερομεταφορές, που σε πολλά σημεία θυμίζει την υπόθεση της συγχώνευσης Olympic-Aegean.
n Στην υπόθεση αυτή, η Ryanair, η γνωστή σε όλη την Ευρώπη εταιρεία χαμηλού κόστους της Ιρλανδίας, επιχείρησε να εξαγοράσει την Aer Lingus, βασικός μέτοχος της οποίας είναι το Ιρλανδικό Δημόσιο. Η Κομισιόν τελικά απαγόρευσε την εξαγορά και μόλις πρόσφατα το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επικύρωσε την απόφασή της, σε προσφυγή της Ryanair, καθώς κρίθηκε οριστικά ότι από την ενοποίηση των δύο εταιρειών θα προέκυπτε ένα πανίσχυρο μονοπώλιο στις διεθνείς πτήσεις από και προς την Ιρλανδία. Η υπόθεση αυτή έχει σοβαρές αναλογίες με την περίπτωση της συγχώνευσης της Olympic με την Aegen, με μόνη διαφορά, ότι ο μονοπωλιακός έλεγχος των δύο ελληνικών εταιρειών εντοπίζεται στα δρομολόγια του εσωτερικού.
Μετά την αποτυχία στην προσπάθεια συγχώνευσης των δύο εταιρειών, το μεγάλο ερώτημα για τους μετόχους της MIG είναι πώς θα σταματήσει η διοίκηση τη συνεχή οικονομική «αιμορραγία» του ομίλου από τα αρνητικά αποτελέσματα της Olympic. Στις τελευταίες συνεδριάσεις του ΧΑ, όπου κυριάρχησε η φημολογία για τις επερχόμενες αρνητικές εξελίξεις στις Βρυξέλλες, οι απώλειες της μετοχής της MIG πλησίασαν το 7% και χθες έκλεισε στα 0,68 ευρώ.
Τέλος, πολλά ερωτηματικά έχει δημιουργήσει η βραδύτητα στην εξέταση από την ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού των καταγγελιών που είχε διατυπώσει σε επιστολή του προς τον κ. Δ. Κυριτσάκη ο τότε υφυπουργός Μεταφορών, κ. Ν. Σηφουνάκης. Σύμφωνα με όσα ανέφερε στην επιστολή, οι δύο εταιρείες είχαν αρχίσει πριν ακόμη εγκριθεί η συγχώνευσή τους να συντονίζουν τα δρομολόγιά τους στο εσωτερικό. Η Επιτροπή έχει προχωρήσει σε διερεύνηση των καταγγελιών, αλλά ως τώρα, κινούμενη με τους συνήθεις αργούς ρυθμούς της, δεν έχει εξετάσει την υπόθεση για να κρίνει αν θα πρέπει να επιβληθούν κυρώσεις
5 Comments
Ο προσεκτικός αναγνώστης θα παρατηρήσει μία…περίεργη εμμονή του Μr. Sofo10 στις αρνητικές επιπτώσεις της μη συγχώνευσης ειδικά και αποκλειστικά στον Ομιλο MIG, ενώ αποφεύγει επιμελώς να κάνει κουβέντα για το τι γίνεται στην Aegean και φυσικά στον κλάδο του αυτοκινήτου του άλλου ομίλου. Και είναι κρίμα να εκτίθεται έτσι αφού ένα απλό search στο Google Ειδήσεις είναι αρκετό για να αποκαλύψει όλη την εικόνα και όχι μόνο την “μαγική”….
Δεν θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο!
Ναι, κάτι λίγα ξέρω από Πολιτική Αεροπορία! Και από Αεροπορία Αιγαίου ξέρω κάτι περισσότερο. Πως ήταν, πως έγινε, γιατί έγινε. Δε φταίω που ήμουν φίλος και πετούσα ανεμόπτερα και Piper Cub L21 με τον Νίκο Συμιγδαλά που την έφτιαξε! Γνώριζα και τον Θόδωρο Βασιλάκη που “ξέχασε” το ραντεβού που του έκλεισα με τον Νίκο αμέσως μετά τους Ολυμπιακούς της Βαρκελώνης με αποτέλεσμα να αγοράσει τη μικρή εταιρία, να πάρουν το πρώτο Lear 35 και να ακολουθήσουν τα όσα ακολούθησαν…
As a matter of fact που λένε και τα αμερικανοτραφή γιαπάκια και οι δύο “ξέχασαν” αλλά, αυτό για το βιβλίο που …απειλώ να βγάλω μια και δεν είμαι “συγγραφέας” σαν βεληνεκούς Χωμενούλη.
Πάμε πάρα κάτω. Το θέμα δεν είναι προσωπικό. Ποτέ δεν επέτρεψα στον εαυτό μου να κερδίσει από την όποια μου μεσολάβηση. Το θέμα είναι με την κατάντια της Πολιτικής Αεροπορίας στην Ελλάδα και στο κόσμο. Τα χρόνια πέρασαν κι’ εδώ και τα αργυρά μαχαιροπήρουνα δεν λένε τίποτα στην απλό κόσμο που δεν έχει τα μέσα να ταξιδέψει σε “τόπους μαγικούς”, μια και αυτοί μας τέλειωσαν
Τι κάνουμε τώρα; Ότι κάνει η Μητέρα-Πατρίδα. Βγαίνουμε απ’ την Ε.Ε δηλώνουμε (επίσημα) ότι ανήκουμε στη Μεγάλη Πύλη (για να πηδήξει κι’ ο Βερέμης απ’ τη χαρά του) και, κάνουμε κουμπαριά με τη “Τουρκ Χαβά Γιολαρί”. Η πρόταση μου έχει τρία πλεονεκτήματα α. δημιουργεί μία ισχυρή αεροπορική εταιρία την Aegean HeleTurk Hava Yolari β. κοροϊδεύει τις Βρυξέλλες που δεν μπορούν να κάνουν τίποτα γ. περιέχει χιούμορ!
Θα πείτε… Κάθε άλλο παρά σοβαρή είναι η πρόταση μου και θα συμφωνήσω. Συγχρόνως θα θέσω το ερώτημα: αυτοί που αποφάσισαν τη “συγχώνευση” της Ολυμπιακής με την Αιγαίου δεν έβλεπαν τις εξελίξεις στις διεθνείς αερομεταφορές; Δεν ήξεραν πόσες και ποιες εταιρίες-κολοσοί θα έκαναν de-fault όπως λέει ο πρωθυπ στο Νταβός; Και αν δεν ήξεραν δεν ρώταγαν;
Το όχι Αλμούνια με στενοχωρεί μόνο για ένα λόγο: μερικές δεκάδες χειριστές θα μείνουν χωρίς δουλειά.
Αν κρίνουμε από τις κινήσεις της Γιολαρί, η Μεγάλη Πύλη ετοιμάζεται για Ρουά Ματ και δυστυχώς ο Βερέμης αναμένεται να πηδήξει πολύ ψηλά από τη χαρά του (ας ελπίσουμε όσο πιο καθυστερημένα γίνεται…) Απαισιόδοξο σενάριο αλλά αν κάποιος διαβάζει καθημερινά οικονομικό Τύπο δεν θα πρέπει να τρέφει και πολλές αυταπάτες διαβάζοντας για…επερχόμενα αλλεπάλληλα ελληνικά θαύματα. Στα τελευταία φαίνεται να πιστεύουν ιδιαιτέρως οι εγκέφαλοι του υπουργείου Οικονομίας και οι αναγνώστες των βιβλίων του Δημοσθένη Λιακόπουλου “Ο Καιρός Γαρ Εγγύς” και “Γιατί και Πως Ζούν Ανάμεσά μας”!!!
Στα παραπάνω θα ήθελα να προσθέσω, ότι εάν γινόταν η συγχώνευση, μερικές δεκάδες νυν στελέχη της Ο.Α. που είχαν φύγει από την Aegean (και τους οποίους η Διοίκησή της, τότε τους χαρακτήριζε “προδότες” και εκτόξευε φραστικές απειλές για το επαγγελματικό τους μέλλον), θα βρίσκονταν με συνοπτικές διαδικασίες αρχικά στον “πάγο” και στη συνέχεια στην έξοδο…
Ειδικά στην περίπτωση που το πάνω χέρι στη μετά συγχώνευσης εταιρεία, θα είχε η Aegean.
Αν γινόντουσαν μία εταιρεία, οι τιμές των εισιτηρίων μετά από λίγους μήνες θα “εκτοξεύονταν” ελλείψη ανταγωνισμού. Τώρα, οι Διοικήσεις των 2 Αερογραμμών, θα πρέπει να σηκώσουν τα μανίκια και να τις διαχειριστούν (επιτέλους) σωστά. Κάθε νόμισμα έχει πάντα 2 όψεις φίλτατοι…