της Ελίνας Γαληνού
Με την αναδιαμόρφωση του σχολικού προγράμματος μαθημάτων στο Λύκειο, η διδασκαλία της Ελληνικής Ιστορίας δείχνει να πέφτει στο περιθώριο. Το πρόγραμμα προβλέπει ένα μάθημα επιλογής υπό τον τίτλο “Ευρωπαική Ιστορία”. Υποθέτουμε βέβαια ότι μέσα στην Ευρωπαική Ιστορία θα εντάσσεται και η ..Ελλάδα, εφ΄όσον η χώρα μας ανήκει στην Ευρωπαική Ηπειρο…Η απόφαση αυτή, πιθανόν να χαιρετίζεται από τους υποστηριχτές και οπαδούς της “εκσυγχρονιστικής σκέψης” που επιδιώκουν να πλάσουν νέες νοοτροπίες, εναρμονισμένες στην σύγχρονη πραγματικότητα. Και φυσικά, ο χώρος της Παιδείας αποτελεί μια σημαντική δίαυλο για την διαμόρφωση νοοτροπιών.
Μάθημα Ιστορίας λοιπόν στο Λύκειο, θα σημαίνει μια γενική εικόνα της Ευρωπαικής Ιστορίας όπου θα συμπεριλαμβάνονται κάποια χτυπητά γεγονότα που θα χαρακτηρίζονται κρίσιμοι σταθμοί, κάποιες προσωπικότητες που συνδέονται με αυτά και βεβαίως, κάποια συμπεράσματα για να βοηθήσουν τον προσανατολισμό του μαθητή. Ολα αυτά θα έχουν επιλεγεί βάσει ορισμένων κριτηρίων, ώστε να εξυπηρετούν (υποτίθεται) την καλύτερη αφομοίωση του μαθήματος και να μην κουράζουν το μυαλό. Μέχρι στιγμής, δεν ακούστηκε άλλο συγκεκριμένο επιχείρημα εκ μέρους εκείνων που πήραν αυτήν την απόφαση, εκτός από την πρόθεσή τους να κάνουν τη ζωή των μαθητών ευκολότερη, ελαφραίνοντας το σχολικό πρόγραμμα από “περιττά βάρη”…
Ισως βέβαια, να έχει προβλεφθεί η απάντηση προς τις όποιες ενστάσεις ακουστούν. “Το μάθημα της Ιστορίας δεν ενδιαφέρει όλους τους μαθητές. Για όσους δεν ενδιαφέρονται, είναι μια επιβάρυνση στο ήδη βεβαρημένο σχολικό πρόγραμμα.” θα ισχυριστούν οι αρμόδιοι. Ασφαλώς είναι ευνόητη η οργή και η πικρία πολλών μορφωμένων και συνειδητοποιημένων Ελλήνων -και δεν εννοούμε αποκλειστικά μόνο τους φιλίστορες και ιστορικούς. Διότι υπάρχουν ευτυχώς πολλοί Ελληνες πολίτες, που ενδιαφέρονται για την Ιστορία πέρα από επιστημονική δράση, φιλοδοξίες ή διάθεση αυτοπροβολής. Το ενδιαφέρον προς την Ιστορία, πηγάζει από την ανάγκη αυτογνωσίας ενός λαού
Αν δεν γνωρίσουν οι άνθρωποι το παρελθόν τους, η εικόνα τους ως το ποιοί είναι σήμερα, θα είναι ασφαλώς ελλιπής. Και ο άνθρωπος, αν δεν γνωρίσει τις ρίζες του, δεν θα μπορέσει ποτέ του να τις υπερασπιστεί.. Δεν θα μάθει ποτέ ποιοί ήταν οι πρόγονοί του, ούτε σε ποιούς αγώνες αντιστοιχούν τα σύνορα που έχει η χώρα του. Δεν θα έχει την ευκαιρία να διδαχτεί από τα σφάλματα, τις ολιγωρίες, ή τις επιτυχημένες περιόδους, δεν θα μπορεί να συσχετίσει γεγονότα ή να κρίνει αποτελέσματα. Η επίδραση του πολιτισμού της χώρας του στην εξέλιξη των άλλων πολιτισμών, θα του σερβίρεται επιλεκτικά μέσα από το νέο σχολικό εγχειρίδιο. Μπορεί ίσως να πληροφορηθεί κάποτε τη σημασία του ελληνικού πολιτισμού και των αξιών του στον κόσμο, από κάποιους ξένους…Και τότε, εκείνοι θα λένε δικαίως ότι “οι Ελληνες δεν αξίζουν τους προγόνους που είχαν, διότι τους αγνοούν..”
Η αλήθεια είναι ότι τέτοια συμπτώματα παραγκωνισμού του μαθήματος της Ιστορίας, (δήθεν) με την αιτιολογία μιας απλοποίησης που θα το καταστούσε πιό ελκυστικό και λιγότερο βαρετό, έχουν εμφανιστεί εδώ και κάποια χρόνια. Σύμπτώματα όπως η αναφορά της Μικρασιατικής καταστροφής σαν “συνωστισμός”, ή η σύμπτυξη του έπους του 40 σε μια παράγραφο και ορισμένα περίεργα θέματα εκθέσεων στις εισαγωγικές εξετάσεις, είχαν θορυβήσει πολλούς ανήσυχους. Δυστυχώς τώρα, οι ανησυχίες αυτές επαληθεύονται με βήμα ταχύ. Ενδεχομένως να μας δοθούν επιχειρήματα εκ μέρους των αρμοδίων ότι “Μείωση της ύλης, σημαίνει καλύτερη αφομοίωση”. Ας γινόταν μείωση της ύλης όσον αφορά πολλές λεπτομέρειες, χρονολογίες και ονόματα που φορτώνουν το μυαλό και θολώνουν την ουσία του μαθήματος. Ας γινόταν μια αναθεώρηση του τρόπου διδασκαλίας, ως προς την μεταδοτικότητα και το ερέθισμα του ενδιαφέροντος των μαθητών. Η Ιστορία γενικά, αποτελεί μια ανεξάντλητη πηγή διδαγμάτων που αναπτύσσουν την κριτική σκέψη, αλλά η Ιστορία του δικού μας τόπου, είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ύπαρξη και την τύχη του λαού μας. Και είναι πολύ μεγάλη για να χωρέσει μόνο σε λίγες σελίδες…
infognomonpolitics.blogspot.com/

Μοιραστείτε το Άρθρο

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

14 Comments

  1. Kasper

    Η Ελίνα Γαληνού γεννήθηκε στην Αθήνα. Τελείωσε τη Σχολή Χιλλ και σπούδασε οικονομικά και κοινωνιολογία, στο Αμερικάνικο Κολλέγιο. Εργάστηκε σαν διοικητική υπάλληλος επιχείρησης και τώρα είναι τακτική δημοσιογράφος ημερήσιου τύπου στην εφημερίδα “Ελεύθερος” με αντικείμενο το κοινωνικοπολιτικό χρονογράφημα.

    1. ΑΜΕΤΑΝΟΗΤΟΣ ΚΟΥΜΑΡΤΖΗΣ

      Μάθαμε το βιογραφικό της κας Γαληνού. Πολύ ωραία. Σε τι μας χρησιμεύει σε σχέση με το κείμενό της; Κάνει την ανάλυσή της λιγότερο ή περισσότερο έγκυρη?

      1. Kasper

        Σαφώς και το βιογραφικό κάποιου κάνει την ανάλυση περισσότερο, λιγότερο ή καθόλου έγκυρη.
        Όσο έγκυρη είναι η ακροδεξιά φυλλάδα “Ελεύθερος” τόσο έγκυρη είναι και η ανάλυσή της κας Γαληνού.

  2. Panos

    Εμένα μου αρέσει που εξακολουθούν να υπάρχουν κάποιοι που εθελοτυφλούν.
    Πόσο πιο φανερό να γίνει πια ότι έχει ξεκινήσει και προχωράει με γοργούς ρυθμούς, η αποκοπή των νέων Ελλήνων από τη γλώσσα και την ιστορία τους, ιδιαίτερα τη Νεοελληνική που είναι εμπόδιο στην “Ελληνο-Τουρκική” φιλία που με τόσο κόπο προσπαθούν να προωθήσουν τα νεοταξικά Σορο-υπαλληλάκια.
    Πόσες Τουρκικές σειρές στην τηλεόραση πρέπει να μπουν ακόμα για να καταλάβουμε ότι αποτελούν κι αυτές μέρος του “παιχνιδιού” που έχει στηθεί.
    Πόσες “αβλαβείς διελεύσεις”, διαβήματα που γίνονται κωλόχαρτα στην τουαλέτα του Νταβούτογλου, εκδηλώσεις από την “Τουρκική” μειονότητα για τη Δυτική Θράκη…..
    Ακόμα δεν έχουν καταλάβει μερικοί, ότι ο ΓΑΠ δεν ανέβηκε τυχαία στον πρωθυπουργικό θώκο και δεν έχει επιλέξει εξίσου τυχαία τους νεοταξίτες συνεργάτες του.
    Επειδή βουλευτικές εκλογές σύντομα δεν γίνονται, μάλλον πρέπει να γίνει πραξικόπημα και γρήγορα μάλιστα. Λυπάμαι που το λέω αλλά έχω φτάσει σε τέτοιο σημείο που θα χαρώ να δω πολύ τα κεφάλια τους κομμένα…..
    Σε τέτοιας μορφής ύπουλης και γενικευμένης βίας κατά του Ελληνικού έθνους, η απάντηση πρέπει να είναι εξίσου βίαιη.

  3. tasos

    Εδώ και χρόνια τα ξέρουμε όλα αυτά ότι πολεμούν τη γλώσσα, την παιδεία, την ιστορική πραγματικότητα κλπ. Πάντα όμως σε αυτό τον τόπο περιμένουμε τα πάντα από την εξουσία που ταυτόχρονα ξέρουμε όμως ότι είναι πουλημένη! Και γκρινιάζουμε αλλά πάλι αυτούς φέρνουμε στα πράγματα. Παραλογισμός! Επειδή δεν ξέρουμε ούτε εμείς τις αλήθειες! Ψάχτε στις βιβλιοθήκες. Δώστε στα παιδιά και τους φίλους σας βιβλία ιστορικά, κείμενα αρχαίων συγγραφέων κλπ. και όχι βιντεογκέιμ και μπουκάλια “σκωτς” στη γιορτή τους. Καθήστε λίγο να πείσετε να τα διαβάσουν, διαβάστε μαζί τους. Ας εμποδίσουμε το στένεμα του μυαλού μας που επιχειρείται εδώ και χρόνια. Η γνώση είναι η μεγαλύτερη δύναμη. Το κάναμε ποτέ ως πράξη αντίδρασης ή καθόμαστε μπροστά στην tv τα τελευταία 20 χρόνια; Ποτέ δεν είναι αργά…

    1. Panos

      Δίκιο έχεις αλλά δεν ξέρω αν προλαβαίνουμε πια…..
      Για αυτό υποστηρίζω πιο “άμεσες” λύσεις, μπας και σώσουμε την παρτίδα….

      1. tasos

        Και εσύ έχεις δίκιο για τις άμεσες λύσεις, αλλά με απαίδευτο λαό πάλι στα ίδια θα έρθουμε μετά από λίγο καιρό. Πάντα έτσι γίνονταν όταν περνούσε η εποχή των “φωτισμένων ηγετών”. Άλλωστε δεν μπορεί ποτέ να εφαρμοστεί δημοκρατία σε απαίδευτους. Δεν έχει και νόημα άλλωστε. Καταλήγει σαν την νεοελληνική…

  4. george..

    μπα ξεχαστε ολα αυτα …. μαλλον θα πρεπει να ξεκινησουμε παλι τα κρυφα σχολειά…γενικα η εκπαιδευση θα μετατραπει σε μετατροπη των νοημώνων ανθρωπων σε ζομπι μη ικανων να κανουν ακομα και προσθεση, μεχρι να συνδεθουν οι εγκεφαλοι τους με το μαγικο τσιπακι…. Η ελευθερια σκεψης και η ικανοτητα συνθεσης μαλλον δεν εχει μελλον στον αφυσικο, κατεψυγμενο και αποστειρομενο κοσμο που μας ετοιμαζουν … τον κοσμο των καταναλωτων …. Μαλλον ετοιμαζομαστε για το νεο και παγκοσμιο ολοκληρωτισμο… στη θυσια της ειρηνης χανουμε την ελευθερια σκεψης και την αληθεια της δημοκρατιας….

    1. tasos

      Άχρηστα θα είναι και τα κρυφά και τα φανερά σχολειά αν δεν υπάρχει κανείς που να γνωρίζει κάτι χρήσιμο να διδάξει. Ας εκμεταλλευτούμε τη γνώση όσο δεν έχει κηρυχθεί ακόμα… παράνομη.
      Βλέπετε πως επιβραβεύουν τη “γνώση” οι Γερμανοί τραπεζίτες;

  5. C_GRIP

    Κακά τα ψέμματα φίλτατοι,το εσώτερο νόημα της Ιστορίας (και όχι οι στείρες ημερομηνίες), το παιδί το μαθαίνει στο σπίτι, από τους γονείς του.
    Τα σχολεία και ειδικά τα ελληνικά, αναμασούν ανούσιες λεπτομέρειες, προκαλώντας απέχθεια και βαρεμάρα στα παιδιά. Οι γονείς ας αφήσουν το Big Brother, το οπαδιλίκι και τις κλαδικές και ας προσπαθήσουν να σώσουν κάποια, ενσταλάζοντάς τους την περιέργεια, την κριτική σκέψη και τη διάθεση να ψάξουν πίσω από το προφανές.
    Επίσης, πιστεύω στον Αη Βασίλη και στους καλικάτζαρους…

  6. Γιώργος Γιολδάσης

    Ο κάθε γονιός πρέπει να διδάξει τα παιδιά του πλέον.
    Το σχολείο δεν έχει νόημα. Τυπική διαδικασία έχει γίνει πια.
    Αν υπάρχει δάσκαλος-καθηγητής που δεν έχει εκφυλιστεί μπορεί να πει κανά δυο σωστά πράγματα. Δυστυχώς δεν υπάρχει υπουργείο ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
    Βάρβαροι διοικούν…

  7. Johhny

    Το ανησυχητικό δεν είναι ότι πάντα θα βρίσκονται μερικοί προδότες, όπως σ’ αυτό το θέμα της αποκοπής των Ελλήνων από την Ιστορία τους. Το ανησυχητικό είναι η αποδοχή, ή έστω η ανοχή, της πλατειάς μάζας των Ελλήνων σε τέτοιες μεθοδεύσεις. Παρ’ ότι τα ακούμε χρόνια τώρα, καμία αντίδραση σοβαρή δεν εκδηλώθηκε απ’ όσο ξέρω. Και συμφωνώ ότι μπρος στο ψωμί και τα λεφτά του κόσμου που κόβονται σιγά-σιγά, κομμάτια να γίνει η αράχνη που έχει πιάσει την Ιστορία εδώ και 3500 χρόνια που υπάρχει ο Ελληνισμός. Όμως, χωρίς γνώση και μελέτη της Ιστορίας, κάθε Έθνος μετατρέπεται σε σκορποχώρι. Για να κάνω τον δικηγόρο του διαβόλου, καθένας στην Ζωή παίρνει αυτό που ζητάει και του αξίζει. Το ίδιο και οι λαοί.

  8. AMETANOHTOΣ ΚΟΥΜΑΡΤΖΗΣ

    Γράφει αναγνώστης tou blog: “Σαφώς και το βιογραφικό κάποιου κάνει την ανάλυση περισσότερο, λιγότερο ή καθόλου έγκυρη.
    Όσο έγκυρη είναι η ακροδεξιά φυλλάδα “Ελεύθερος” τόσο έγκυρη είναι και η ανάλυσή της κας Γαληνού”.
    Kατ’ αρχήν θέματα ιστορίας, πολιτικής, κοινωνιολογίας και οικονομίας δεν μπορούν να ελεγχθούν με συγκεκριμένες διαδικασίες, σε αυστηρές συνθήκες εργαστηρίου για να εξαχθούν ασφαλή επιστημονικά συμπεράσματα. Όποιος γνωρίζει ανάγνωση και γραφή (για να διαβάζει σχετική βιβλιογραφία και διάφορες πηγές και να κρατά σημειώσεις) και αριθμητική (μέχρι απλή μέθοδο των τριών). Επίσης μπορεί να παρακολουθεί κάποιες εκπομπές σε τηλεόραση και ραδιόφωνο που προσφέρουν ενδιαφέρουσες πληροφορίες.
    Όποιος διαθέτει τα παραπάνω προσόντα και διαβάζει βιβλία, περιοδικα, εφημερίδες, ακούει ραδιόφωνο και βλεπει τηλεόραση μπορεί ΑΝΕΤΑ να παρουσιάσει τεκμηριωμένες απόψεις για τα σχετικά θέματα, πιθανόν πιο ενδιαφέρουσες και από κάποιους …”ειδικούς”. Και φυσικά όλες οι απόψεις κρίνονται ΜΕ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ.
    Φασιστικοί αφορισμοί του τύπου “Σαφώς και το βιογραφικό κάποιου κάνει την ανάλυση περισσότερο, λιγότερο ή καθόλου έγκυρη.Όσο έγκυρη είναι η ακροδεξιά φυλλάδα “Ελεύθερος” τόσο έγκυρη είναι και η ανάλυσή της κας Γαληνού” χωρίς ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΓΙΑ ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ δεν προσφέρουν τίποτα. Πιθανόν ν’αυτοικανοποιούν τον εγωισμό κάποιον που προφανώς θεωρούν τους εαυτούς τους ως τους απόλυτους προοδευτικούς δημοκράτες (τρομάρα τους….).
    Α και με την ευκαιρία μήπως ο “προοδευτικός” αναγνώστης μπερδεύει την εφημερίδα “Ελεύθερος” (σαφέστατα και 100% έντυπο της δεξιάς) με την “Ελεύθερη Ώρα” (σαφέστατα και 100% ακροδεξιά φυλλάδα);

    1. Κώστας

      Για τον όποιο “προοδευτικό” αναγνώστη δέν υπάρχουν
      επιχειρήματα για κριτική, αλλά μόνο αντίδραση,
      εκτός βέβαια απο οτι γράφουν οι αριστερές φυλλάδες
      που τα καταπίνουν άκριτα.

Απάντηση

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
Μάιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
Μάιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Εγγραφή στο Ιστολόγιο μέσω Email

Εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων μέσω email για νέες δημοσιεύσεις.

%d