ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ και υβριδικά αυτοκίνητα, κυψέλες καυσίμου, σφόνδυλοι, κεραμικά υλικά, κατασκευές «σάντουιτς», ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης των συμβατικών κινητήρων, νέες τεχνολογίες στους θαλάμους καύσης…
Ο κατάλογος είναι τόσο μακρύς και οι εξελίξεις τόσο μεγάλες και σοβαρές ώστε, για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια, δεν προλαβαίνω να τις παρακολουθήσω. Νέα, «καθαρά» αυτοκίνητα κάνουν την εμφάνισή τους σε Ευρώπη, ΗΠΑ, Ιαπωνία και, βέβαια, Απω Ανατολή (ακόμη και η Φορμόζα κάνει θαύματα σε αυτόν τον τομέα) και πολλά από αυτά ήδη πωλούνται στο κοινό. Μάταια προσπαθώ να συγκεντρώσω το υλικό και να το παρουσιάσω μια Κυριακή στους αναγνώστες του «Βήματος». Εκεί όπου λέω ότι «τελείωσα», επισκέπτομαι μια έκθεση (σαν αυτή της Γενεύης) ή ένα κέντρο έρευνας και εξέλιξης και το υλικό… τριπλασιάζεται. Η μόνη ελπίδα να δούμε τι ετοιμάζουν οι επιστήμονες και οι μηχανικοί, αλλά και η αυτοκινητοβιομηχανία, είναι το 1ο Συνέδριο για Οχήματα Μηδενικής Ρύπανσης, που θα γίνει στην Πολυτεχνειούπολη του Ζωγράφου από τις 16 ως τις 19 Μαΐου, αλλά και ο αγώνας της 19ης Μαΐου που, πιστέψτε το, θα είναι η ανάβαση Πάρνηθας!
Πολλά από αυτά τα οχήματα βρίσκονται ακόμη σε καθαρά πειραματικό στάδιο. Αλλα όμως, σαν το RAV4 EV, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Τογιότα, πωλούνται ήδη στο κοινό που μπορεί να πληρώσει την, προς το παρόν, υψηλή τιμή (45.000 δολάρια στην Ιαπωνία).
Και λέω προς το παρόν, γιατί το αυτοκίνητο αυτό, του οποίου η αυτονομία φθάνει, σύμφωνα με την εταιρεία, τα 215 χιλιόμετρα, χρησιμοποιεί 24 συσσωρευτές νικελίου – μετάλλου – υδριδίου (που είναι μάλλον «ακριβοί» σε σύγκριση με τους συμβατικούς συσσωρευτές), οι οποίοι είναι τοποθετημένοι κάτω από το δάπεδο. Οπως είναι φυσικό, η χρήση των 24 «μπαταριών» αυξάνει το βάρος του αυτοκινήτου κατά 210 κιλά, αλλά δεν μειώνει τον αριθμό των επιβατών (4).
Οπως σε όλα τα τεχνολογικά προηγμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έτσι και στο RAV4 EV υπάρχει ένα σύστημα (regenerative braking) που εκμεταλλεύεται το φρενάρισμα για να φορτίσει τους συσσωρευτές. Η Τογιότα ανακοίνωσε ότι το σύστημα αυτό αυξάνει την ακτίνα δράσης του οχήματος από 20% ως 30%. Φαντασθείτε λοιπόν για μια στιγμή ότι είσαστε κάτοχος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου σαν το RAV4 EV. Το μόνο που έχετε να κάνετε το πρωί είναι να βάλετε το κλειδί στη «μίζα» και να πατήσετε το «γκάζι». Το αυτοκίνητο ξεκινάει και κινείται χωρίς να ακούγεται και χωρίς να ρυπαίνει. Στη διάθεσή σας έχετε ισχύ 45 kW από τις 2.600 ως τις 8.600 στροφές ανά λεπτό και ροπή στρέψης… 165 ΝΨm (!) από 0 ως 2.600 στροφές ανά λεπτό για δυνατά και αποφασιστικά προσπεράσματα, που μειώνεται στα 50 ΝΨm στο μέγιστο των στροφών του «κινητήρα» (8.600). Και αν δεν πάτε στο γραφείο αλλά εκδρομή και θέλετε να το «πατήσετε» λιγάκι, τότε θα δείτε τη βελόνα του ταχυμέτρου να πλησιάζει τα 125 χιλιόμετρα ανά ώρα που είναι αρκετά για να προσπεράσετε με ασφάλεια το 70% των ελλήνων «οδηγών».
Τα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαθέτουν όλες τις ανέσεις, όπως κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα καθώς και ηλεκτρικά (τι άλλο;) υποβοηθούμενο «τιμόνι». Το πρόβλημα βέβαια με αυτά τα αυτοκίνητα είναι ότι, παρά τη ρητορική ορισμένων «αρχόντων», δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν στις ελληνικές πόλεις που τόσο πολύ υποφέρουν από τη ρύπανση.
Αν λοιπόν ήμαστε… δήμαρχοι, αντί να φτιάχνουμε πεζόδρομους, μονόδρομους, τρίγωνα και τετράγωνα και αντί να κάνουμε τη δύσκολη ζωή των πολιτών μας αφόρητη, θα λαβαίναμε μέτρα ώστε όλο και περισσότεροι δημότες να χρησιμοποιούν ηλεκτρικά ή υβριδικά αυτοκίνητα.
Και ποια είναι αυτά τα μέτρα; Τα έχουμε πει αλλά θα τα επαναλάβουμε, διότι η επανάληψη είναι μήτηρ της μαθήσεως.
Πρώτα από όλα θα δίναμε κίνητρα. Κίνητρα σημαίνει ότι όποιος αγοράζει και χρησιμοποιεί αυτοκίνητο μηδενικής ρύπανσης (ΑΜΡ):
1. δεν θα έχει «τεκμήριο»,
2. δεν θα πληρώνει «εφορία»,
3. δεν θα πληρώνει «τέλη κυκλοφορίας»,
4. θα μπορεί να σταθμεύει δωρεάν σε ειδικά επιλεγμένους χώρους στο «κέντρο» της πόλης (της όποιας πόλης),
5. θα πληρώνει το ρεύμα στη ΔΕΗ για τη φόρτιση των «μπαταριών» του με έκπτωση 50%.
Για να μπορούν όμως οι πολίτες να φορτίσουν τους συσσωρευτές τους πρέπει στις πόλεις να υπάρχουν «πρατήρια». Σαν τοπικός «άρχοντας» λοιπόν θα ζητούσα από τη ΔΕΗ να κατασκευάσει χωρίς καθυστέρηση από ένα πρατήριο πρώτα σε κάθε δημοτικό χώρο στάθμευσης και μετά σε επιλεγμένα ιδιωτικά «πάρκινγκ».
Ετσι, με απλά μέσα θα «ανάγκαζα» τους πολίτες να χρησιμοποιούν ΑΜΡ και σε λίγα χρόνια θα ελάττωναν την ατμοσφαιρική ρύπανση χωρίς να τους «κόψω τα πόδια» με τις απαγορεύσεις στα εμπορικά τρίγωνα και στα διαπλεκόμενα τετράγωνα. Βέβαια, μετά την τραυματική εμπειρία από τη θητεία μου σε μεγάλο δήμο της χώρας, η πιθανότητα να επαναλάβω το λάθος είναι μικρή, γι’ αυτό προσφέρω τις… ιδέες (που και βέβαια ΔΕΝ είναι δικές μου αλλά άλλων, που επίσης σκέπτονται πρακτικά) δωρεάν σε όποιον ήθελε να τις ακούσει ή να καταλάβει.