Όταν, σ’ αυτή εδώ τη στήλη πριν τρεις μέρες σχολίαζα με (κακό) χιούμορ τις αιτίες που οδήγησαν στο θάνατο 6 ανθρώπους που επέβαιναν στο Φάλκον δεν ήξερα ότι, η δικαίωση θα έφθανε τόσο γρήγορα. Όπως διάβασα λοιπόν στην εφημερίδα (Ε.Τ. 1.1.99) μετά από έρευνα έκανε η κατασκευάστρια εταιρία και η ρουμανική ΥΠΑ (το συμβάν έλαβε χώρα στον εναέριο χώρο της Ρουμανίας) κανένα από τα όργανα του μοιραίου αεροσκάφους δεν παρουσίασε βλάβη (no malfunction) πράγμα που σημαίνει και με τη προϋπόθεση ότι δεν πρόκειται να βγει κάποιος «λαγός» το ατύχημα οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος. Και επειδή αποκλείεται το αεροπλάνο να το πετούσε ένας από τους …11 επιβάτες οι έρευνες πρέπει να επικεντρωθούν στις ενέργειες των χειριστών.

Όσοι διαβάσατε το πόνημα ίσως θυμάστε μία φράση που έλεγε ότι, το συγκεκριμένο αεροπλάνο πρέπει να το πατάς με τις άκρες των τριχών των δαχτύλων κι’ αυτό γιατί τα χαρακτηριστικά πτήσης λίγο απέχουν (αν απέχουν) από εκείνα ενός Μιράζ F1. Πιο συγκεκριμένα το Φάλκον είναι τόσο αεροδυναμικά «καθαρό» ώστε να μεταβάλει τη ταχύτητα του ακόμα και με ένα απλό άγγιγμα του χειριστηρίου. Έτσι, αν ο χειριστής αφαιρεθεί, δεν λάβει υπόψη τις μεταβολές της ταχύτητας του ανέμου και της πυκνότητας της ατμόσφαιρας μπορεί να βρεθεί προ δυσάρεστων εκπλήξεων. Βέβαια, τα ακριβά «μπίζνες τζετ» διαθέτουν τέλεια όργανα ανάμεσα στα οποία συγκαταλέγεται και ο αυτόματος πιλότος που δεν είναι τίποτα άλλο από ένα ηλεκτρονικό …κέντρο λήψης αποφάσεων. Ειδικοί αισθητήρες, μετρητές και άλλα όργανα συλλέγουν πληροφορίες για τη ταχύτητα του αεροσκάφους, τη θέση (όλων) των πηδαλίων, τη λειτουργία των κινητήρων, τα πάντα και, κάθε χιλιοστό του δευτερολέπτου ο Α.Π. «αποφασίζει» για το πρακτέο. Πότε και πόσο πρέπει να κινηθεί η κάθε επιφάνεια, πόσο εμπρός ή πίσω πρέπει να πάνε οι μανέτες… Ο αυτόματος πιλότος είναι ένας πανίσχυρος Η/Υ που «πετάει» το αεροπλάνο κάνοντας συνεχώς μικρομετρικές ρυθμίσεις. Μπορεί ο χειριστής να πάρει στα χέρια του το αεροπλάνο; Χωρίς κανένα πρόβλημα, αρκεί να επιβάλει στο χειριστήριο μία προκαθορισμένη πίεση (1 ή 2 κιλά) ή να πατήσει το συγκεκριμένο κουμπί απεμπλοκής.

Τι γίνεται λοιπόν αν, από μηχανική βλάβη ή ανθρώπινη αστοχία το αεροπλάνο «βγαίνει» από τις παραμέτρους πτήσεις τη συγκεκριμένη στιγμή; Δύο πράγματα: 1. Ο χειριστής «αφήνει» τον αυτόματο να το επαναφέρει στη τάξη 2. Παίρνει στα χέρια του τα χειριστήρια. Στη 1η περίπτωση δεν κάνει τίποτα και ο Α.Π. επαναφέρει το αεροσκάφος στη τάξη. Στη 2η πρέπει, όχι απλώς να κάνει μαλακές κινήσεις, αλλά να συμπεριφερθεί σαν να πιάνει στα χέρια του το ιό εύθραυστο αντικείμενο στον πλανήτη. Αν δεν το κάνει, αν «ρίξει» σ’ ένα Φάλκον τις «μπαστουνιές» που «ρίχνει» σ’ ένα 737 τότε έχει στα χέρια του μία εξαιρετικά επικίνδυνη κατάσταση που μπορεί να οδηγήσει ακόμα και στον θάνατο 6 ανθρώπων.

Τι μάθαμε λοιπόν 5 μήνες μετά το ατύχημα; Απλά αυτό που ο υπογράφων έλεγε από τη πρώτη στιγμή στο Cyber View και στη καθημερινή εκπομπή στον 94.4 FM: για το συμβάν δεν έφταιγαν τα ΑΤΙΑ, τα ιπτάμενα ραντάρ, οι παρεμβολές των …αμερικανών (κι’ αυτή η μπούρδα ακούστηκε), τα «κενά» αέρος και τα κενά των εγκεφάλων των δεκάδων αυτόκλητων και μη «ειδικών». Για το συμβάν έφταιγαν κάποιοι άνθρωποι που τώρα πρέπει να αποκαλύψει η δικαιοσύνη._Κ.Κ.


Μοιραστείτε το Άρθρο

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

Απάντηση

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
Νοέμβριος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΡΘΡΩΝ
Νοέμβριος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Εγγραφή στο Ιστολόγιο μέσω Email

Εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων μέσω email για νέες δημοσιεύσεις.